3359
Sök

Någon som vet vart jag kan hitta en potentiometer 12v?

136 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Hej, jag skulle behöva en potentiometer så jag kan justera hastigheten på min kupéfläkt, just nu har jag bara en strömbrytare så att den bara går på max eller inget. Någon som vet vart det finns att köpa?

~Boogie Woogie~

Motborgare
1 099 Inlägg
28 februari 2010
Spluff skrev:
Hej, jag skulle behöva en potentiometer så jag kan justera hastigheten på min kupéfläkt, just nu har jag bara en strömbrytare så att den bara går på max eller inget. Någon som vet vart det finns att köpa?

Någon potentiometer går det inte att använda direkt då fläkten drar på tok för mycket ström.
Jag skulle istället ha tittat efter en motorkontroller till modellbil/båt. De brukar klara av rätt höga strömmar. Dessutom jobbar dom oftast med PWM, så att de inte bränner av så mycket effekt i regleringen.

Sen finns det "servotestare" som du kan styra kontrollern med.

-- K

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 februari 2010
Eller så kan man ju införskaffa dom grejer som sitter på bilen i fråga original för att man ska kunna ändra hastigheten...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

136 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
Eller så kan man ju införskaffa dom grejer som sitter på bilen i fråga original för att man ska kunna ändra hastigheten...

grejen är att det har gått ett motstånd, och för att komma åt motståndet så måste jag riva ut i stort sett hela inredningen = KAN kvitta! tongue

~Boogie Woogie~

136 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Spluff skrev:

Någon potentiometer går det inte att använda direkt då fläkten drar på tok för mycket ström.
Jag skulle istället ha tittat efter en motorkontroller till modellbil/båt. De brukar klara av rätt höga strömmar. Dessutom jobbar dom oftast med PWM, så att de inte bränner av så mycket effekt i regleringen.

-- K

Vet du vart man kan kolla efter sånt då? Jag vet knappt vad det är tongue

~Boogie Woogie~

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 februari 2010
Jaså... Du kan ju göra en egen koppling med lagom motstånd och en tre-läges brytare oxå, så kan du ju i alla fall få två olika hastigheter.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

136 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
Jaså... Du kan ju göra en egen koppling med lagom motstånd och en tre-läges brytare oxå, så kan du ju i alla fall få två olika hastigheter.

Det kan ju va nåt i och för sig! smile

~Boogie Woogie~

21 761 Inlägg
28 februari 2010
Men då krävs ordentliga effektmotstånd, glöm inte det. Inga fjuttiga 1/4 W motstånd alltså. smile

Motborgare
1 099 Inlägg
28 februari 2010
Spluff skrev:
Kavli skrev:
Spluff skrev:

-- K

Vet du vart man kan kolla efter sånt då? Jag vet knappt vad det är tongue

Här finns nåt som borde fungera:

http://cgi.ebay.co.uk/12V-30A-DC-Motor- … 27afba67b8

-- K

136 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Men då krävs ordentliga effektmotstånd, glöm inte det. Inga fjuttiga 1/4 W motstånd alltså. smile

Vart hittar jag såna ordentliga motstånd då? smile

~Boogie Woogie~

10 287 Inlägg
18 mars 2010
www.elfa.se har en hel del effektmotstånd.

/Göran

Spluff skrev:
Vart hittar jag såna ordentliga motstånd då? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

136 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
www.elfa.se har en hel del effektmotstånd.

/Göran

Tacktack! smile

Någon som har bra förslag på vad jag ska ha för resistans på motståndet? Jag är rätt usel på sånt här tongue

~Boogie Woogie~

Sök