3885
Sök

För högt Hc värde på tomgång

38 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#1
Det är en eclipse som saken gäller årsmodell 93. Hc-värdet på tomgång låg på 800 och det godkända värdet ska ligga på under 100.  Kan det vara lambadasonen? Den går lite hackigt på lägre varvtal på typ 1.500-2000.

Tacksam för svar


38 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#2
Snälla behöver hjälp så fort som möjligt.

Tack på förhand


Saab nörd
224 Inlägg
12 september 2006
#3
RazorColle skrev:
Snälla behöver hjälp så fort som möjligt.

Tack på förhand

Man får inte "lyfta" tråden...

Saab For Life!

Saab nörd
224 Inlägg
12 september 2006
#4
Mät spänningen från lamdasonden med en multimeter och se om den fungerar. Med motorn igång ska den pendla mellan 0,1-0,9 Mv om jag minns rätt roll
Senast redigerat av olssson (12 september 2006)

Saab For Life!

550 Inlägg
12 september 2006
#5
Den ska pendla mellan 0,1-0,9 V


116 Inlägg
12 september 2006
#6
RazorColle skrev:
Det är en eclipse som saken gäller årsmodell 93. Hc-värdet på tomgång låg på 800 och det godkända värdet ska ligga på under 100.  Kan det vara lambadasonen? Den går lite hackigt på lägre varvtal på typ 1.500-2000.

Tacksam för svar

Har en Ford Sierra -92 med samma bekymmer.. många sa till mig att det är katten som är kass, inte för att göra dig orolig på  nåt vis men på min bil är är den hackiga gången å hc värdena pga en blåst topppackning..

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

38 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#7
koppartaket skrev:
RazorColle skrev:
Det är en eclipse som saken gäller årsmodell 93. Hc-värdet på tomgång låg på 800 och det godkända värdet ska ligga på under 100.  Kan det vara lambadasonen? Den går lite hackigt på lägre varvtal på typ 1.500-2000.

Tacksam för svar

Har en Ford Sierra -92 med samma bekymmer.. många sa till mig att det är katten som är kass, inte för att göra dig orolig på  nåt vis men på min bil är är den hackiga gången å hc värdena pga en blåst topppackning..

OKej på bilprovningen sa dem att katten inte var kass. okej, jag tror inte det är detta felet i mitt fall iochmed att ventiler och topplocket är bytt. pratade med en bilkunnig att jag kankse skulle kört några mil så den blev varm och kolla efter om någon slang e dålig osv, plus att tanka några liter etanol, lambadasonden är jag nästan helt säker på att den e riktig, iochmed dem andra värden ligger exakt där dem ska ligga.


2 Inlägg
5 oktober 2006
#8
Ett tips är att byta olja. Fyll endast minimalt med nya oljan. Till min-sträcket. ( eller mindre om du vågar.)
Jag har lyckast få en ford 2,0 dohc 1991 igenom på det viset. Med endast 1,5 liter olja. Men det kan sjävklart skada motorn att ha för lite, o jag vet inte hur lite olja som man kan köra med utan motorskada.
HC-värdet blir högt när det kommer olja i förbrinningen. Brukar synast på avgaserna. Ofta kan man lukta sig till en sliten ford-motor. Beror t.e.x på sliten topp.

Se till att motorn är varm när HC- testet görs. Termostaten ok?

gruvarbetare
152 Inlägg
6 oktober 2006
#9
olssson skrev:
Mät spänningen från lamdasonden med en multimeter och se om den fungerar. Med motorn igång ska den pendla mellan 0,1-0,9 Mv om jag minns rätt roll

tack för den infon,syrrans bil har högt co vid 2500 och 0 när den gick på tomgång..mätte då med multimetern o den visade allt från 0,1 - 0,90 när den blev varm! då vet jag att det inte var den det är fel på:-) ( lambdan var 0,90)
/steffe


Sök