Dtm fälgarna tar i skärm kanten:/

marcus953
5 april 2009 · 32 Inlägg

hej har 17" super dtm 225/45 som ja tänkte sätta på min 940 men det är bara ~7 mm kvar tills de tar i med andra ord med folk i bak eller om de guppar till så tar de i. nån som har en smart lösning på de ?tonguehört att man kan "kapa" den kanten som går in från skärmen men då får man ju ta bort plasten som sitter runt om och rostar de inte fortare då ? hmm

Mvh Marcus

wetese
5 april 2009 · 655 Inlägg

marcus953 skrev:
hej har 17" super dtm 225/45 som ja tänkte sätta på min 940 men det är bara ~7 mm kvar tills de tar i med andra ord med folk i bak eller om de guppar till så tar de i. nån som har en smart lösning på de ?tonguehört att man kan "kapa" den kanten som går in från skärmen men då får man ju ta bort plasten som sitter runt om och rostar de inte fortare då ? hmm

Mvh Marcus

Plasten får du nog ta bort ja, men du kan ju lägga rostskydd i hela hjulhuset! Ja du kan kapa den, eller också så kan du ju valsa skärmkanten!

Xuri One Man Clan
5 april 2009 · 4 287 Inlägg

wetese skrev:

marcus953 skrev:
hej har 17" super dtm 225/45 som ja tänkte sätta på min 940 men det är bara ~7 mm kvar tills de tar i med andra ord med folk i bak eller om de guppar till så tar de i. nån som har en smart lösning på de ?tonguehört att man kan "kapa" den kanten som går in från skärmen men då får man ju ta bort plasten som sitter runt om och rostar de inte fortare då ? hmm

Mvh Marcus

Plasten får du nog ta bort ja, men du kan ju lägga rostskydd i hela hjulhuset! Ja du kan kapa den, eller också så kan du ju valsa skärmkanten!

jag har kört utan plasten i 2 år...ingen rost

Kapa den går å göra men jag tog bara å böjde bort kanten lite så gick den rätt bra sen...

Att valsa kanten går inte...skärmen å karossen är svetsade i nederkant så de är bara 10-20mm som man kan valsa å de ser konstigt ut tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
marcus953
5 april 2009 · 32 Inlägg

Xuri skrev:

wetese skrev:

marcus953 skrev:
hej har 17" super dtm 225/45 som ja tänkte sätta på min 940 men det är bara ~7 mm kvar tills de tar i med andra ord med folk i bak eller om de guppar till så tar de i. nån som har en smart lösning på de ?tonguehört att man kan "kapa" den kanten som går in från skärmen men då får man ju ta bort plasten som sitter runt om och rostar de inte fortare då ? hmm

Mvh Marcus

Plasten får du nog ta bort ja, men du kan ju lägga rostskydd i hela hjulhuset! Ja du kan kapa den, eller också så kan du ju valsa skärmkanten!

jag har kört utan plasten i 2 år...ingen rost

Kapa den går å göra men jag tog bara å böjde bort kanten lite så gick den rätt bra sen...

Att valsa kanten går inte...skärmen å karossen är svetsade i nederkant så de är bara 10-20mm som man kan valsa å de ser konstigt ut tongue

inte gjort nån behandling heller ? tongue

Eisenhut
5 april 2009 · 1 827 Inlägg

Xuri skrev:

wetese skrev:

marcus953 skrev:
hej har 17" super dtm 225/45 som ja tänkte sätta på min 940 men det är bara ~7 mm kvar tills de tar i med andra ord med folk i bak eller om de guppar till så tar de i. nån som har en smart lösning på de ?tonguehört att man kan "kapa" den kanten som går in från skärmen men då får man ju ta bort plasten som sitter runt om och rostar de inte fortare då ? hmm

Mvh Marcus

Plasten får du nog ta bort ja, men du kan ju lägga rostskydd i hela hjulhuset! Ja du kan kapa den, eller också så kan du ju valsa skärmkanten!

jag har kört utan plasten i 2 år...ingen rost

Kapa den går å göra men jag tog bara å böjde bort kanten lite så gick den rätt bra sen...

Att valsa kanten går inte...skärmen å karossen är svetsade i nederkant så de är bara 10-20mm som man kan valsa å de ser konstigt ut tongue

En korrekt valsning innebär att man viker in skärmkanten, ingenting annat...

Men till TS, valska skärmarna så funkar det, om inte så kör smalare däck och i värsta fall mer camber. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Xuri One Man Clan
5 april 2009 · 4 287 Inlägg

Eisenhut skrev:

Xuri skrev:

wetese skrev:

Plasten får du nog ta bort ja, men du kan ju lägga rostskydd i hela hjulhuset! Ja du kan kapa den, eller också så kan du ju valsa skärmkanten!

jag har kört utan plasten i 2 år...ingen rost

Kapa den går å göra men jag tog bara å böjde bort kanten lite så gick den rätt bra sen...

Att valsa kanten går inte...skärmen å karossen är svetsade i nederkant så de är bara 10-20mm som man kan valsa å de ser konstigt ut tongue

En korrekt valsning innebär att man viker in skärmkanten, ingenting annat...

Men till TS, valska skärmarna så funkar det, om inte så kör smalare däck och i värsta fall mer camber. smile

De går inte å valsa...på insidan sticker "karossen" ut mer än skärmkanten gör...så dom du ska valsa så tar de i på ovansidan innan man når kanten..

Å de går inte å köra mer camber heller med stel bakaxel...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Manne Jajjemen!
5 april 2009 · 1 512 Inlägg

Slit ur plasten ur hjulhuset.
Sen kapar du ner kanten som går in. Sprätt lätt!

En bild på min gammla 945 med super dtm, visserligen 18" men.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2386/459887_hsam8d.jpg

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Maniac_84
5 april 2009 · 36 Inlägg

Tjena o halloj,
det finns ett verktyg (kommer ej på namnet) som hjälper dig att "valsa" in kanterna, vet ej om t.ex. BILTEMA har det men det bör finnas hos mer "seriösa" bildelsbutiker iaf, såg nämnligen på nått styligprog på tv men har även sett sån som gick att köpa med men köpte aldrig sj en sån dock synd,

Jeppster
22 april 2009 · 160 Inlägg

Hej

Jag har 18" DTM Fälgar med 225/40 däck på min 940 och det tar i Skärm kanten när jag kör över ett gupp med en person bak och jag har tagit bort innerkärmarna och kapat bort runt 2mm från skärm kanten.
Vad ska jag göra?

Geiros Low is a lifestyle
22 april 2009 · 956 Inlägg

skärmvalsnings verktyg kallas detta verktyg. så du kan vika in kanterna och även få ut hela skärmen olika mycke beroende på bil.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Jeppster
22 april 2009 · 160 Inlägg

Geiros skrev:
skärmvalsnings verktyg kallas detta verktyg. så du kan vika in kanterna och även få ut hela skärmen olika mycke beroende på bil.

Jag har snackat med en karossare som påstod att det inte gick utan att lacken spricker

-HardcOre-
14 februari 2010 · 145 Inlägg

tja lånar denna tråd, går i planerna att köpa super dtm från gummihuset nu till sommaren vill ha 18" vad ska man ha för däck på då?  tex: 225/40-18? dom ska sitta på en 945 turbo -96 bilen är inte sänkt! det väntar jag me tills fälgarna är på så jag ser hur mkt jag kan sänka. eller går det inte att få på 18" dtm utan att valsa/kapa i skärmkanterna, kommer det ta i mkt?

tack och hej

Senast redigerat av -HardcOre- (14 februari 2010)

Xuri One Man Clan
15 februari 2010 · 4 287 Inlägg

-HardcOre- skrev:
tja lånar denna tråd, går i planerna att köpa super dtm från gummihuset nu till sommaren vill ha 18" vad ska man ha för däck på då?  tex: 225/40-18? dom ska sitta på en 945 turbo -96 bilen är inte sänkt! det väntar jag me tills fälgarna är på så jag ser hur mkt jag kan sänka. eller går det inte att få på 18" dtm utan att valsa/kapa i skärmkanterna, kommer det ta i mkt?

tack och hej

jag hade bara 40mm sänkfjädrar å nya orginaldämpare på min kärra...du vet ju hur hög en 940 är std..
med 18" fälgarna å nästan orginal höjd så skarpade de bak båda sidorna om jag körde snabbare än 30 km/h hem från polarn som la på däcken..

225/40-18" är en bra däck kombo men jag skulle säga att du MÅSTE ta ur både inneskärmarna å göra något åt skärmkanterna + i alla fall fräscha orginal dämpare..
jag har inte kapat något i mina skärmkanter ännu utan bara viktin in kanten för valsning går inte att göra...men som nån ovan sa så spricker lacken lätt så man måste vara försiktig

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Manne Jajjemen!
15 februari 2010 · 1 512 Inlägg

har för mig man kan välja 215/35-18 i dom där paketen, kör på det!
De är det som sitter på min gammla 945a som är på bilden lite längre upp.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Roger_ BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
23 mars 2010 · 209 Inlägg

Mina 17" tar oxå i även om jag åker själv i min bil har nya dämpare och orginal fjädrar

ralle_xtreme
23 mars 2010 · 283 Inlägg

jag hade 18" dtm fälgar och 10cm sänkning på min 142a. jag skaffa mig en skärmvals och valsa skärmarna och det funka skit bra! bara det att det ändå inte fick plast bak. men det var bara att trycka ut hela skärmen 1cm smile ett otroligt bra verktyg! ingen såg att den var breddad bak.

BMW E30 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang