2938
Sök

Saab 9-5 2.3t -02 Troligen vevhusventilationen men vad mer?

1 498 Inlägg
21 februari 2010
#21
tomtemat skrev:
testade du de ja gjorde?

Tror nog att det höga vevhustrycket inte har med luftfilter eller stiften att göra.


218 Inlägg
21 februari 2010
#22
ascona-tic skrev:
tomtemat skrev:
testade du de ja gjorde?

Tror nog att det höga vevhustrycket inte har med luftfilter eller stiften att göra.

ja va bah nyfiken på om han testade det o om de blev någon förbättring, isf vad.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Mohaaaa
95 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#23
tomtemat skrev:
ascona-tic skrev:
tomtemat skrev:
testade du de ja gjorde?

Tror nog att det höga vevhustrycket inte har med luftfilter eller stiften att göra.

ja va bah nyfiken på om han testade det o om de blev någon förbättring, isf vad.

Tjena.
Jag hann inte testa ditt tips men den står nu på verkstaden och han har en del att göra så han ska ta den när han avslutat ett jobb. Så jag har tyvärr inget svar i dagsläget (mkt irriterande) men men jag får väl vänta.
Jag lovar att höra av mig när jag fått svar av verkstaden.. Tack för att ni bryr er..

Mohaaaa
95 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#24
Hallo.
Nu har min mek kommit med vad han tror e problemet. Han har komptestat alla cylindrar och kolven närmast växellådan saknade komp totalt. Så nu blir det till att beställa lite delar så han kan börja sin lilla resa ner i min motor.. Jaja det var så klart det dyraste alternativet men men nu är det som det är.
Jag tackar ödmjukaste för alla tips och ideer vad som kunde vara felet.

Testar bara en sak till då jag någonstans på nätet läste att man kan få spikningar om en kolv e trasig, detta ska tydligen te sig precis som bränsle spikningar och det har jag haft på sensommaren. Lämnade in bilen men de hittade ingenting och om det nu e så, så slipper jag iaf köpa en ny tändkassett... Tjohoooo... Kan detta stämma??????
Tackar igen för alla svar och tips. Ni e typ bäst...
Mvh Björn.

689 Inlägg
28 februari 2010
#25
Lite offtopic men ändå inte..
Har bytt topplockspackning några ggr på 9-5 och 9-3 och då har båda topplocksbultarna närmast lådan varit nästintill lösa så den har varit komplös där, någon som vet hur det kommer sig..?


888 Inlägg
28 februari 2010
#26
Bagarn skrev:
Lite offtopic men ändå inte..
Har bytt topplockspackning några ggr på 9-5 och 9-3 och då har båda topplocksbultarna närmast lådan varit nästintill lösa så den har varit komplös där, någon som vet hur det kommer sig..?

Vet inte riktigt varför men detta är vanligt på 900 och 9000 med.

Mvh Henke

Mohaaaa
95 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#27
HenkeTIC skrev:
Bagarn skrev:
Lite offtopic men ändå inte..
Har bytt topplockspackning några ggr på 9-5 och 9-3 och då har båda topplocksbultarna närmast lådan varit nästintill lösa så den har varit komplös där, någon som vet hur det kommer sig..?

Vet inte riktigt varför men detta är vanligt på 900 och 9000 med.

Mvh Henke

Aha ytterligare ett super tips, fan vad jag gillar detta forum. Detta ska kollas, tro mig...
Tackar mvh Björn..

Oturen själv
593 Inlägg
28 februari 2010
#28
Ja har du inte hört något missljud hade jag kollat bultar etc.. För en trasig kolv ger ju en del missljud xD

Brum

500 Inlägg
28 februari 2010
#29
Mreque89 skrev:
Ja har du inte hört något missljud hade jag kollat bultar etc.. För en trasig kolv ger ju en del missljud xD

Inte nödvändigtvis...


Mohaaaa
95 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#30
Mreque89 skrev:
Ja har du inte hört något missljud hade jag kollat bultar etc.. För en trasig kolv ger ju en del missljud xD

Ja och det var det som jag tycker e skumt, det låter typ inget om motorn, går bra på låga som höga varv, men bluddrar ur avgassytemet. Skrammlar inget från motorn eller så. ?????? Men jag ska ner till verkstan och lämna in alla tipsen så får vi se vad han har att säga.. Forsättning följer..

Mohaaaa
95 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#31
Nocturnal skrev:
Mreque89 skrev:
Ja har du inte hört något missljud hade jag kollat bultar etc.. För en trasig kolv ger ju en del missljud xD

Inte nödvändigtvis...

Jaha det är så jaja då får tiden utvisa..

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 februari 2010
#32
Det enda jag märkte på min var att den blev lite nervös på tomgång samma dag som en kolv gav upp helt o hållet.
Finns fin bild på min sida hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

5 710 Inlägg
1 mars 2010
#33
plumpen skrev:
Testar bara en sak till då jag någonstans på nätet läste att man kan få spikningar om en kolv e trasig,

Nja.....snarare så att spikningar är det som kan vara orsaken till att kolven går sönder.
Därför är det viktigt att anlysera din (förmodligen) trasiga kolv på cylinder 4 för att försöka får reda på varför den har rasat. Det är dumt att bara sätta i en ny och att samma sak händer igen.
plumpen skrev:
detta ska tydligen te sig precis som bränsle spikningar och det har jag haft på sensommaren. Lämnade in bilen men de hittade ingenting och om det nu e så, så slipper jag iaf köpa en ny tändkassett... Tjohoooo... Kan detta stämma??????

Va? Bränslespikningar....vad är det?
Vad hade du för felsymtom som gjorde att du lämnade in?



För övrigt.....ser att du kör trimmat.
Nu är din trimnivå inte så hög men finns det vidare trimplaner i tanken kan det vara smart att byta din kolvar mot något bättre.
Tråd i ämnet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=276427
ellerså söker du i ämnet på STCS.....finns massor.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Mohaaaa
95 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#34
jonTe skrev:
plumpen skrev:
Testar bara en sak till då jag någonstans på nätet läste att man kan få spikningar om en kolv e trasig,

Nja.....snarare så att spikningar är det som kan vara orsaken till att kolven går sönder.
Därför är det viktigt att anlysera din (förmodligen) trasiga kolv på cylinder 4 för att försöka får reda på varför den har rasat. Det är dumt att bara sätta i en ny och att samma sak händer igen.
plumpen skrev:
detta ska tydligen te sig precis som bränsle spikningar och det har jag haft på sensommaren. Lämnade in bilen men de hittade ingenting och om det nu e så, så slipper jag iaf köpa en ny tändkassett... Tjohoooo... Kan detta stämma??????

Va? Bränslespikningar....vad är det?
Vad hade du för felsymtom som gjorde att du lämnade in?



För övrigt.....ser att du kör trimmat.
Nu är din trimnivå inte så hög men finns det vidare trimplaner i tanken kan det vara smart att byta din kolvar mot något bättre.
Tråd i ämnet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=276427
ellerså söker du i ämnet på STCS.....finns massor.
mvh Jonas

Tackar för tipset men jag håller den på samma nivå som tidigare.
Det jag menade med "bränslespikningar" var naturligtvis misständningar vid gaspådrag. Om jag låg på låga varv och gasade lite mer än normalt så bluddrade den med kraftig till lite svartrök. Men det är jag nästan helt säker på att det är tändkassetten.  Men pratade med meken idag och han ska i samma veva byta vevhusventilationen bara för att vara på säkra sidan, samt allt det andra som behöver bytas. Det vet jag i slutet av nästa vecka vad som måste beställas.. Nu är det iaf på gång.   .Snart så e jag helt enkelt lite fattigare...cool

Mohaaaa
95 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#35
Jaha då gott folk nu e det så att jag var och hämtade min bil idag. 4:de kolven, närmast växellådan var spräckt. Så nu är det nya kolvar i motorn samt lite annat e gjort. Den går nu som den ska så jag slipper köpa en ny tändkassett.

Den trasiga kolven gjorde att bilen misstände under körning, men det är ju löst nu.

Anledningen då till att kolven sprack var att vevhusventilationen var igensatt. Meken min byte en del slangar samt gjorde rent nere vid oljetråget. Snacka om skillnad. Jaha nu var den sagan slut och bilen går bättre än när jag köpte den.

Jag tackar som tidigare för alla bra tips och ideer och hoppas att kanske jag kan hjälpa er någon gång.

Då mitt problem e över får moderator gärna låsa tråden om ingen annan har något att tillägga.
Tack för mig. smile

5 710 Inlägg
24 mars 2010
#36
plumpen skrev:
Anledningen då till att kolven sprack var att vevhusventilationen var igensatt.

Det där får jag inte ihop tekniskt sett......det finns inget som säger att en kolv skulle spricka för att VV:n fungerar dåligt/inte alls.

"Det vanliga" när kolvarna rasar på T7 motorer är att de spricker p.g.a. högt förbränningstryck.
Högt förbränningstryck får man av elak tändning i kombination med högt laddtryck = det är mjukvaruraelaterat.

Har du bara satt i originalkolvar och kör med samma mjukvara är du inte ett dugg säkrare mot ras nu mot vad du var förut.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök