3807
Sök

Ojämt slitage på bakdäck, bilen är sänkt och hjulinställning gjord. Vad kan det vara? BILD

731 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Tjena, köpt en 325a för ett tag sen och sommardäcken ser man tydligt att vänster bak är mycket mer slitet än höger.
Enligt han som sålde bilden är en hjulinställning gjord, kan det fortfarande se ut som på bilden då? Finns de något annat alternativ som kan orsaka de där utom hjulinställning?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97742/large/887780_brmco1.jpg

Är det hjulinställning som gäller?
Senast redigerat av hardrox (30 mars 2010)

1 224 Inlägg
30 mars 2010
Skulle gissa på att däcket till vänster har varit ett framdäck, och högerdäcket har suttit flest gånger bak.
Förutom om däcken är ganska nya, men det verkar dem inte vara va?
mvh

EDIT: tvärtom om det är bakhjulsdrift då :p
Senast redigerat av Mazda6sex (30 mars 2010)

i-vtec Do you?

731 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
dadooo skrev:
inte diffat när du börnat ?big_smile

Kan stämma till viss del, har själv inte provat eftersom vintersulorna sitter på. Men kan det göra så mycket? Hörde med Vianor där jag bor, hjulinställning går på 1100kr. Men de är de värt om bilen kommer slita mina nya däck sådär tongue

Och som sagt dom sitter på en BMW 325 e36 så det är bakhjulsdrivet och däcken är bakdäck!

564 Inlägg
30 mars 2010
Du kan ha dåliga bussningar i bakvagnen, Jag vet inte om det går att justera bakvagnen på en E36??

Isf kanske den är smälld någon gång tidigare.

731 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Ser ingen ojäm slitning på vinterdäcken, bilen är en 94a och rullat i sverige sen 96. Känns lite skumt om den blivit smälld och dåligt lagad efter det. Har hissat bilen när man tvättat den och kollat under lite osv, inte sett nå dåliga bussningar faktiskt. Och det klonkar inget o bilen beter sig bra på vägen..

MulleRacing
499 Inlägg
30 mars 2010
Gör en ny inställning, jag har för mig att vi brukar göra detta gratis om vi inte behöver ställa något. sen ett fast pris på framvagn, och ett fast pris på både fram å bakvagn. Hör runt lite bland verkstäder vad dom tar för en inställning.

Är det så att det hade varit någon bussning som var dålig så hade dom sagt det när dom gjorde inställningen:P

Mvh

731 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
GLT_Racing_ skrev:
Gör en ny inställning, jag har för mig att vi brukar göra detta gratis om vi inte behöver ställa något. sen ett fast pris på framvagn, och ett fast pris på både fram å bakvagn. Hör runt lite bland verkstäder vad dom tar för en inställning.

Är det så att det hade varit någon bussning som var dålig så hade dom sagt det när dom gjorde inställningen:P

Mvh

Antar att jag får göra det.. smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 mars 2010
Bilen driver mer på höger eller vänster hjul och har man lite krut i kamin och gillar att stå på så blir det så wink Möjligtvis att du skulle ha aningen negativ camber

Rock'n Roll

731 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
TenZer skrev:
Bilen driver mer på höger eller vänster hjul och har man lite krut i kamin och gillar att stå på så blir det så wink Möjligtvis att du skulle ha aningen negativ camber

Negativ camber? är det något en hjulinställning skulle fixa i sånna fall?

Mvh Hardrox!

FreddeK
30 mars 2010
hardrox skrev:
TenZer skrev:

Negativ camber? är det något en hjulinställning skulle fixa i sånna fall?

Mvh Hardrox!

negativ camber: / \...positiv camber: \ /  en hjulinställning borde fixa biffen. Men jag tror mer på att hjulet gått åt vid börnande!

5 089 Inlägg
30 mars 2010
Vad hjulet sneslitet när du gjorde hjulinställning första gången? För har det väl blivit sneslitet så fortsätter det att göra det, även fast man gör en hjulinställning. man måste alltid ha bra däck på.

\Lindgren

731 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
FLindgren skrev:
Vad hjulet sneslitet när du gjorde hjulinställning första gången? För har det väl blivit sneslitet så fortsätter det att göra det, även fast man gör en hjulinställning. man måste alltid ha bra däck på.

Det vet jag inte, men har ett par nya däck hemma fast har inte velat sätta på dom innan jag fixar hjulinställning. Kanske gör de nu i dagarna..

Tack för svaren.

1 353 Inlägg
1 april 2010
Tror inte det finns nånting att justera i bakvagnen på E36, om man inte köper eftermarknadsgrejer.
och om den är sänkt så får den ju negativ camber bak, dvs /--\ sånna hjulvinklar som sliter mer på insidan utav däcket.
och om den inte är diffbromsad så kommer ju ett hjul få ta all spö medans det andra inte får nånting:p

There's no replacement for displacement

Sök