3333
Sök

Linsfilter på Filmkamera " färgfilter, fisheye mm" vart hittar jag det ?

Majestas
1 319 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Sånt som dom ofta använder vid seriösare filmer.
Visst redigeras ljus och många andra effekter i redigeringsprogram i efterhand osv.

Men vart får man tag på det så kallade "fisheye" som gör bilden "rund"
så man ser mer rutnomkring, och olika filter som ger bättre kännsla beroende på väder och ljus utomhus.

Mkt tacksam för seriösa svar då jag tänkt köpa en ny Filmkamera snart.

Har använt sökfunktionen utan resultat.

Team VeboTrim

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
21 september 2009
Vad är det för videokamera? Kompakt, semiproffs? Optik? Det är bra att veta. Finns inte filter som passar till alla, så att säga.

340 Inlägg
21 september 2009
Precis som Hexenhammer säger så beror det helt på vad du har för kamera. Möjligheten att använda filter på konsumentkameror är ganska begränsad.

Vi använder en hel del filter när vi filmar, just för att få fram rätt känsla i råmaterialet, alltså det vi plockar direkt från kameran in i redigeringen. Grundläggande är ju det filter som skyddar optiken på kameran. Sen är det bästa att läsa på vilka filter som gör vad för bilden i olika sammanhang och leta produkt baserat på dina önskemål om bild. Det avgörande kommer dock alltid att vara en kamera som ger en bra bild att jobba med.
Senast redigerat av Ellemark (21 september 2009)

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS

Majestas
1 319 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Haha, just vilken kamera har jag ingen aning om just nu då jag inte köpt någon än.
Men jag ska ju inte handla en som kostar 500.000 kr.

Blir ju någon billig kompakt/semiproffs.. 3 - 6,000 kr strecket.

Det måste väl finnas Linsobjektiv till såna oxå ?

Team VeboTrim

Majestas
1 319 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Har nu skaffat mig en Canon Legria HF 200 som jag tänkte filma mkt med i sommar.
Har sätt att det finns såkallade fisheye linser till dom, undrar självklart vart man får dom billigast då dom kostar sjukt mycket..

Vart handlar ni er utrustning?

Team VeboTrim

OEM <3
6 957 Inlägg
2 april 2010
_MaCCe_ skrev:
Har nu skaffat mig en Canon Legria HF 200 som jag tänkte filma mkt med i sommar.
Har sätt att det finns såkallade fisheye linser till dom, undrar självklart vart man får dom billigast då dom kostar sjukt mycket..

Vart handlar ni er utrustning?

Kompisen ("Jyhan") köpte ett fisheye för typ 300kr på eBay (tror det var i HongKong) och det verkar
funka bra, dock till en systemkamera men det känns som om det finns till videokameror också.
Fråga han vet jag smile

OEM <3

Sök