3857
Sök

Besiktningen kräver intyg!?

C20LET
1 041 Inlägg
13 december 2009
#41
titum skrev:
ja?

var det nå mer du ville ha förklarat?

Jag bad inte om nån förklaring alls o jag vet inte vart du fick det ifrån:rolleyes:

Vi tycker olika vet jag, that's it

Jävel
2 018 Inlägg
13 december 2009
#42
Helt sjukt ju. Jag besiktigade min bil i Onsdags o då frågade jag lite om större turbo o grejer. Då sa han att ja fick chippa den, men inte till dubbla effekten (lite ironisk lät han) o sa så han att ja inte får sätta på en jätteturbo, för dom brukar dom ge nedslag på, men då vare bara hem o byta tydligen.

Men de verkar ju vara en jävla arg gubbe du fick tag på..

You got to risk it, to get the biscuit :)

164 Inlägg
13 december 2009
#43
eftersom du hela tiden poängterade att TS endast besiktiat bilen?

men men skit i det

han har problem iaf..

Rawad skrev:
titum skrev:
ja?

var det nå mer du ville ha förklarat?

Jag bad inte om nån förklaring alls o jag vet inte vart du fick det ifrån:rolleyes:


8 883 Inlägg
13 december 2009
#44
Något intyg lär trådskaparen inte få så det blir att använda bilen som prydnad, det här är tyvärr baksidan av att trimma bilar och försöka få dom igenom SBP det går i bland och ibland inte.
Att åka besiktiga på annan ort är baras slöseri med tid och pengar
Senast redigerat av Hamilton (13 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

671 Inlägg
13 december 2009
#45
Men att besikta bilen som ombyggt fordon nu när skadan är skedd hur går det !
Om det är möjligt så kommer du ur besiktningsproblemen.
Är det så att om du reggar om till E85 så får du byta styrsystem.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
13 december 2009
#46
endorfinslaven skrev:
Men att besikta bilen som ombyggt fordon nu när skadan är skedd hur går det !
Om det är möjligt så kommer du ur besiktningsproblemen.
Är det så att om du reggar om till E85 så får du byta styrsystem.

Är inte lite han får bygga om för att lyckas regga den som "Ombyggt fordon"
Annan motor, drivlina, bakvagn, bromsar och lite till.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

671 Inlägg
13 december 2009
#47
Torlejf skrev:
endorfinslaven skrev:
Men att besikta bilen som ombyggt fordon nu när skadan är skedd hur går det !
Om det är möjligt så kommer du ur besiktningsproblemen.
Är det så att om du reggar om till E85 så får du byta styrsystem.

Är inte lite han får bygga om för att lyckas regga den som "Ombyggt fordon"
Annan motor, drivlina, bakvagn, bromsar och lite till.

Mvh. David.

Men jag antar han har kvar prylarna och tänker använda dem igen.
Behövs verkligen så mkt ändras jag trodde i min enfald att bromsar o chassie borde följa effekten.
Drivlina o bakvagn om det är hiskeliga effekter.
Men men jag är ingen expert.
När jag besiktat min bil har de inte ens brytt sig om mina motormodifieringar.
De har frågat om effekten och jag har inte ljugit och jag har även visat dem mina "förstärkningar".
Det är en rallycrossbil inunder med stora bromsar och jag har antagligen haft tur hittills.
Men min bil är ingen ungdomsbil med jätteturbo o rostiga bromsok som är livsfarlig på vägen.

9 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#48
Uppföljning...

Idag har jag pratat med teknisk support på bilprovningen om mitt ärende... han säger att mycket riktigt stämmer att jag måste skaffa ett intyg på att bilen är återställd från en nissan verkstad, han säger dock att om det är vad besiktningen där kräver så är det så... jag frågar denna teoretiska fråga:

Om jag vänder mig till en annan besiktning och dom där känner sig mer kompetent för att avgöra om bilen har blivit återställd utan att behöva se ett papper från just nissan, kan dom godkänna den då? ...

han svarar.. om du återställt bilen och dom känner att dom kan avgöra om den blivit återställd så ja, då kan dom godkänna den utan ett intyg från nissan.

Jag skall alltså testa flera besiktningar och spela lite på att dom på andra besiktningen inte vet vad fram och bak är på en bil, tänker även göra en effektmätning för att även kunna visa något på papper.

Jag uppdaterar tråden efter hand jag vet mer så fler kan ta lärdom.
Senast redigerat av nissanfreak (14 december 2009)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 december 2009
#49
Det är alltså som alltid, finns en anledning till att det kallas svenskt billotteri eller liknande hos många...

Själv tänkte jag regga min cheva med dom stora däcken, har pratat med teknisk support tre gånger (olika personer) och första gången gick det inte punkt slut, andra gången krävdes intyg från gm på att det var godkänt, tredje gången sa han att det var upp till besiktningsmannen att avgöra när jag väl var där...

Ursäkta halvt ot och lycka till med din besiktning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

9 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#50
Bilen besiktad

kanske lite sent svar men jag lät bilen stå över vintern... här kommer iallafall hur jag löste det samt hur man annars kan göra det.

Krav på intyg osv... bullshit.. det enklaste är att helt enkelt återställa till orginal och boka en REG BES på annan besiktning... detta kostar ju några hundra mer men då skall man få den igenom om man har org grejer i den (den ska se / gå som en orginal) ...

Eller så gör man som jag gjorde:

Ser till att bråka med dom och ha med sig någon som känner gubbarna... jag trimmade ner min men lät intercooler och tryckrör osv sitta kvar.. den gick igenom utan problem när jag hade med en som kände dem... "står reg bes.. men aja vi tar bort det och gör vanlig"

Tack för mig!

Syns på vägarna!

593 Inlägg
6 april 2010
#51
Skönt att det löste sig för dig!
Jag gissar att dessa nitiska besiktningskontroller är något som vi får skylla oss själva för..
Med tanken på hur det ser ut på/efter bilträffar runt om i Sverige..
Det är pinsamt att det ska skräpas ner och svinas så oerhört mycket runt dessa evenemang, inte konstigt att polisen och nu också blprovningen gör "allt det kan" för att försvåra för oss...

Har själv haft liknande beskymer när jag ville bygga om min V70R AWD Automat till FWD manuell...
Usch och fy för dessa fyrkantiga regler och lagar :S

//Jerker

171 Inlägg
6 april 2010
#52
Sj så har man Regbesiktning och vanlig nu i April. Hoppas min Nissan år igenom. Fågan är om man kan få igenom motor ändrad också

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5


Sök