3281
Sök

Köpråd: Förstabil 50-70.000 kr

535 Inlägg
10 april 2010
#21
Om det du nu säger stämmer så drar din sexa betydligt mindre än många bilar med tillomed mindre motorer.


Även många dieselbilar har svårt att komma ner i dom där siffrorna.

Jag har själv en 3liters sexa i min bil och kört många bilar med div motorkombinationer och jag kan inte annat säga att jag är imponerad.

Dina siffror är nämligen inte annat än imponerande.


Morsan har en MB e240 -01.  2,6liters sexa.
Snittar 1,3 hennes körning mestadels stad.  Bara ett exempel.
Senast redigerat av aha_100 (10 april 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 april 2010
#22
aha_100 skrev:
Om det du nu säger stämmer så drar din sexa betydligt mindre än många bilar med tillomed mindre motorer.


Även många dieselbilar har svårt att komma ner i dom där siffrorna.

Jag har själv en 3liters sexa i min bil och kört många bilar med div motorkombinationer och jag kan inte annat säga att jag är imponerad.

Dina siffror är nämligen inte annat än imponerande.


Morsan har en MB e240 -01.  2,6liters sexa.
Snittar 1,3 hennes körning mestadels stad.  Bara ett exempel.

Om mina siffror stämmer är det enbart ännu ett tecken på vad Bmw är kända för, låg förbrukning i förhållande till effekt. Att min Bmw med sexa går snålare än många klenare bilar är inget som förvånar mig ett dugg, det har jag upplevt i ett flertal fall bakom ratten på diverse bilar.

Men, skall vi hoppa tillbaka till ämnet nu eller är det något mer ni undrar? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

137 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#23
Rquired skrev:
För att få in en fot i mellan innan dörren till Bmw stängs helt, har du jämfört service och underhållspriser? För vi säger att du köper en Audi som är dyrare i underhåll med rem och allt, och jämför med E46 som tillhör det billigaste du kan ha i underhåll. Väger inte detta upp? Eller är skillnaden på premien så jävlig för er?

Men är dörren stängd till Bmw är Audi inget dumt alternativ, A3 med lite motor och quattro är en trevlig vagn. Med fwd blir den lite för stirrig och tungrodd, A4 beter sig på ungefär samma vis.

Sedan finns Mercedes, har visserligen inte hållit kvalité värd namnet de senaste 10 åren men är fortfarande riktigt fina bilar. För dessa pengarna kan du få en fin C200 av förra modellen tex, lite mer åt Bmw-hållet med fina vägegenskaper och neutralt uppträdande än vad Audi är. Tex en:

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3
Finns fler ute!

Någonstans där, det vill säga fortfarande tyska märken, hade jag kikat smile

Den höga försäkringen var pga "dyra delar som var svåra att få tag i" enligt försäkringsbolaget roll

Ska nog fara och kolla runt hos bilhandlarna här och fråga vad de tar för service osv på olika märken. Kändes saftigt att betala runt 4500 kr / år i försäkring som studerande utan inkomst wink

17 Inlägg
10 april 2010
#24
Volvo s60 2,4T? fräsch bil som är rolig att köra..


jorgen72
10 april 2010
#25
fwd skrev:
Rquired skrev:
För att få in en fot i mellan innan dörren till Bmw stängs helt, har du jämfört service och underhållspriser? För vi säger att du köper en Audi som är dyrare i underhåll med rem och allt, och jämför med E46 som tillhör det billigaste du kan ha i underhåll. Väger inte detta upp? Eller är skillnaden på premien så jävlig för er?

Men är dörren stängd till Bmw är Audi inget dumt alternativ, A3 med lite motor och quattro är en trevlig vagn. Med fwd blir den lite för stirrig och tungrodd, A4 beter sig på ungefär samma vis.

Sedan finns Mercedes, har visserligen inte hållit kvalité värd namnet de senaste 10 åren men är fortfarande riktigt fina bilar. För dessa pengarna kan du få en fin C200 av förra modellen tex, lite mer åt Bmw-hållet med fina vägegenskaper och neutralt uppträdande än vad Audi är. Tex en:

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3
Finns fler ute!

Någonstans där, det vill säga fortfarande tyska märken, hade jag kikat smile

Den höga försäkringen var pga "dyra delar som var svåra att få tag i" enligt försäkringsbolaget roll

Ska nog fara och kolla runt hos bilhandlarna här och fråga vad de tar för service osv på olika märken. Kändes saftigt att betala runt 4500 kr / år i försäkring som studerande utan inkomst wink

Kan du inte betala försäkringen kanske du ska köpa en billigare bil istället o ha lite pengar kvar till försäkring o reparitioner.

137 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#26
jorgen72 skrev:
fwd skrev:
Rquired skrev:
För att få in en fot i mellan innan dörren till Bmw stängs helt, har du jämfört service och underhållspriser? För vi säger att du köper en Audi som är dyrare i underhåll med rem och allt, och jämför med E46 som tillhör det billigaste du kan ha i underhåll. Väger inte detta upp? Eller är skillnaden på premien så jävlig för er?

Men är dörren stängd till Bmw är Audi inget dumt alternativ, A3 med lite motor och quattro är en trevlig vagn. Med fwd blir den lite för stirrig och tungrodd, A4 beter sig på ungefär samma vis.

Sedan finns Mercedes, har visserligen inte hållit kvalité värd namnet de senaste 10 åren men är fortfarande riktigt fina bilar. För dessa pengarna kan du få en fin C200 av förra modellen tex, lite mer åt Bmw-hållet med fina vägegenskaper och neutralt uppträdande än vad Audi är. Tex en:

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3
Finns fler ute!

Någonstans där, det vill säga fortfarande tyska märken, hade jag kikat smile

Den höga försäkringen var pga "dyra delar som var svåra att få tag i" enligt försäkringsbolaget roll

Ska nog fara och kolla runt hos bilhandlarna här och fråga vad de tar för service osv på olika märken. Kändes saftigt att betala runt 4500 kr / år i försäkring som studerande utan inkomst wink

Kan du inte betala försäkringen kanske du ska köpa en billigare bil istället o ha lite pengar kvar till försäkring o reparitioner.

Grejen är den, att jag har väldigt mycket mer pengar än vad jag funderar på att köpa en bil för. Dom pengarna vill jag dock inte vara och ta ur varje år till försäkring tex för jag har andra planer för dom. Jag vill köpa en fin bil i bra skick så att man förhoppningsvis ska slippa reparationer osv, så att den håller förhoppningsvis felfritt något år iaf tills man gått ut skolan och börjat jobba.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 april 2010
#27
4500 per år i försäkring är inte dyrt...vad tänkte du egentligen betala i försäkring för en bil med 200+ hästar? Ska var aglad om du hamnar på 4500...förmodar att det är trafikförsäkring (bör väl egentligen vara helförsäkring) de snackas om iaf.
Annars får du väl nöja dig med 20 år gamla volvos och golfar, o de e väl inte så skoj smile
Skaffa extrajobb och SEN bil? smile Jobbar och pluggar och då går de utan problem...
Klarar du inte en extrakostnad på ca 200kr i månaden för en så stark bil så lär du inte klara av reparationer och servicar som kan springa iväg lite...just saying...
Senast redigerat av Mortalis (11 april 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2010
#28
fwd skrev:
Rquired skrev:
För att få in en fot i mellan innan dörren till Bmw stängs helt, har du jämfört service och underhållspriser? För vi säger att du köper en Audi som är dyrare i underhåll med rem och allt, och jämför med E46 som tillhör det billigaste du kan ha i underhåll. Väger inte detta upp? Eller är skillnaden på premien så jävlig för er?

Men är dörren stängd till Bmw är Audi inget dumt alternativ, A3 med lite motor och quattro är en trevlig vagn. Med fwd blir den lite för stirrig och tungrodd, A4 beter sig på ungefär samma vis.

Sedan finns Mercedes, har visserligen inte hållit kvalité värd namnet de senaste 10 åren men är fortfarande riktigt fina bilar. För dessa pengarna kan du få en fin C200 av förra modellen tex, lite mer åt Bmw-hållet med fina vägegenskaper och neutralt uppträdande än vad Audi är. Tex en:

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 20&w=3
Finns fler ute!

Någonstans där, det vill säga fortfarande tyska märken, hade jag kikat smile

Den höga försäkringen var pga "dyra delar som var svåra att få tag i" enligt försäkringsbolaget roll

Ska nog fara och kolla runt hos bilhandlarna här och fråga vad de tar för service osv på olika märken. Kändes saftigt att betala runt 4500 kr / år i försäkring som studerande utan inkomst wink

Jo men så är det också ett försäkringsbolag som stenhårt hävdar att moderna bilar med elektronisk stöldskydd inte går att stjäla. roll

Nej troligen ligger det i stöldbegärliga bilar som ofta körs hårt, och bilar som det busas mer med råkar också per automatik ut för mer olyckor, än att Bmw skulle ha dyra eller svårtillgängliga delar. 

Och var nu summan 4500:-, så säger jag bara grattis. Antar att det är trafikförsäkring på förälder och med "personer under 25år tillåtna" då, men även det är en låg summa för en motorstark bil.
Senast redigerat av Rquired (11 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök