3705
Sök

Risker vid laddtryckshöjningar?

87 Inlägg
12 oktober 2006
Trådstartare
#1
Tja, hade tänk att höja laddtrycket i min celica från 0.45 (tror jag) till 0.7. finns det några risker, t.ex turbo glappet slits snabbare m.m. vad är farligt. Nu är det ju så att 0.7 inte är så våldsamt mycket och motorn kanske inte slits alls, eller hur är det?

Tacksam för svar// Jocke

Evolution
1 627 Inlägg
12 oktober 2006
#2
RaaZer skrev:
Tja, hade tänk att höja laddtrycket i min celica från 0.45 (tror jag) till 0.7. finns det några risker, t.ex turbo glappet slits snabbare m.m. vad är farligt. Nu är det ju så att 0.7 inte är så våldsamt mycket och motorn kanske inte slits alls, eller hur är det?

Tacksam för svar// Jocke

beror ju helt på vad bilen e byggd för du måste ju se till att få in bensin med

Fäll ner pungen och landa

645 Inlägg
13 oktober 2006
#3
Om du bara ställer upp laddtrycket kommer du få en för magen bränsle-luft blandning, detta kan du åtgärda med en bränsletrycksregulator.
Och naturligtvis kommer motorn slitas mer men tror inte att det blir speciellt mycket mer, serva motorn med mindre intervall så är det nog ingen fara.

//Marcus Saari

87 Inlägg
13 oktober 2006
Trådstartare
#4
zajja skrev:
Om du bara ställer upp laddtrycket kommer du få en för magen bränsle-luft blandning, detta kan du åtgärda med en bränsletrycksregulator.
Och naturligtvis kommer motorn slitas mer men tror inte att det blir speciellt mycket mer, serva motorn med mindre intervall så är det nog ingen fara.

Men måste jag fixa BTR ifall bilen ändå ska mappas efter det?

645 Inlägg
13 oktober 2006
#5
Beror väl på om bränslepumpen klarar att tillföra tillräckligt mycket bränsle, kan jag inte tyvärr inte svara säkert på.

//Marcus Saari

10 287 Inlägg
13 oktober 2006
#6
Risker?

"Turboglappet" är nog minst problemet.

En höjning från 0.45 till 0.7 är en stor höjning ( höjningar måste räknas i procent - och detta är en avsevärd höjning). Med en så stor höjning så måste man veta att sprutet klarar av att backa tändningen så att du inte spikar sönder motorn.

Att "mappa" med en BTR är tyvärr rätt korkat eftersom man dels måste höja mycket för att matcha de bortemot 30 - 35% mera soppa du behöver med denna laddtrycksökning ( du måste öka soppatrycket till nästan det dubbla) och dels kommer motorn att gå fett och illa på dellast.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

87 Inlägg
13 oktober 2006
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Risker?

"Turboglappet" är nog minst problemet.

En höjning från 0.45 till 0.7 är en stor höjning ( höjningar måste räknas i procent - och detta är en avsevärd höjning). Med en så stor höjning så måste man veta att sprutet klarar av att backa tändningen så att du inte spikar sönder motorn.

Att "mappa" med en BTR är tyvärr rätt korkat eftersom man dels måste höja mycket för att matcha de bortemot 30 - 35% mera soppa du behöver med denna laddtrycksökning ( du måste öka soppatrycket till nästan det dubbla) och dels kommer motorn att gå fett och illa på dellast.

/Göran

Precis vad jag trodde, men finns det något lättare sätt att göra turbon effektivare???

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
15 oktober 2006
#8
RaaZer skrev:
Precis vad jag trodde, men finns det något lättare sätt att göra turbon effektivare???

Vill man ha högre effekt är högre laddtryck inte enda utvägen, bra flöde ger också effekt.
Lätta upp andningsvägarna. Byt IC, tryckrör, grövre avgassystem från turbon, grövre rör mellan luftfilter och turbo, kanske ett annat filter. Det blir skillnad!


Avstängd
196 Inlägg
15 oktober 2006
#9
insane_1 skrev:
RaaZer skrev:
Precis vad jag trodde, men finns det något lättare sätt att göra turbon effektivare???

Vill man ha högre effekt är högre laddtryck inte enda utvägen, bra flöde ger också effekt.
Lätta upp andningsvägarna. Byt IC, tryckrör, grövre avgassystem från turbon, grövre rör mellan luftfilter och turbo, kanske ett annat filter. Det blir skillnad!

exakt insane_1, större spridare o lite godis !


Sök