3841
Sök

Frågor ang turbokonventering på bmw 525i e34

92 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!


Jag vill få lite klarhet i detta då det verkar vara en hel djungel och jag har aldrig mekat bmw innan fast jag är inte dum i huvudet wink
Jag har sökt och sökt men inte fått svar på alla frågor så skriver några här.

Jag ska så småningom turbokonventera min bmw 525i e34 1989 och siktar på att landa ungefär 300hk+.
Motorn har gått 19000 mil och går fint.

Några frågor då;

Vilken turbo skulle ni ha valt? Har sett så många olika förslag.
Skulle ni gå igenom ett lagerbyte osv i samband med konventeringen?
Hur tåliga är egentligen motorerna och lådorna på bmw av detta slag?
Passar delar från en e36 till min e34? Typ ett "turbokit"
Behöver man köra med eftermarknads sprut på typ 300hk?
Hur skulle ni gjort för att minska kompressionen? toppackning bara?
Vad säger dem på besiktningen om detta?

Kom gärna med tips och saker man behöver tänka på! Det kan vara guld värt wink

Mvh Jacob
Senast redigerat av Jackiechan (25 april 2010)


1 534 Inlägg
25 april 2010
#2
ett tips är att gå in på
http://www.pure-pf.com/phpBB2/index.php … 63e2c498d1
och
www.autopower.se
där står verkligen ALLT du behöver veta om både bmw och turbokonvertering, jag lovar dig  cool


92 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#3
Tack smile


92 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#4
Om någon av er har någon erfarenhet av detta så får ni gärna skriva här tack!


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 april 2010
#5
Jackiechan skrev:
Hej!


Jag vill få lite klarhet i detta då det verkar vara en hel djungel och jag har aldrig mekat bmw innan fast jag är inte dum i huvudet wink
Jag har sökt och sökt men inte fått svar på alla frågor så skriver några här.

Jag ska så småningom turbokonventera min bmw 525i e34 1989 och siktar på att landa ungefär 300hk+.
Motorn har gått 19000 mil och går fint.

Några frågor då;

Vilken turbo skulle ni ha valt? Har sett så många olika förslag.
Skulle ni gå igenom ett lagerbyte osv i samband med konventeringen?
Hur tåliga är egentligen motorerna och lådorna på bmw av detta slag?
Passar delar från en e36 till min e34? Typ ett "turbokit"
Behöver man köra med eftermarknads sprut på typ 300hk?
Hur skulle ni gjort för att minska kompressionen? toppackning bara?
Vad säger dem på besiktningen om detta?

Kom gärna med tips och saker man behöver tänka på! Det kan vara guld värt wink

Mvh Jacob

Läs i ett halvår och ställ frågor sedan.

Men kan svara lite snabbt.

lagerbyten osv. Ska det hålla?

Motorerna är det du bygger dem till och hur du behandlar dem. Antar att du har m20 och då MÅSTE du svetsa vatten kanalerna i tioppen.
Turbo kitten som du tänker på (typ 4k för allt) passar säkert men grenrören spricker direkt.
sprut så räcker det med ett anpassat chipp

Besiktningen. herre gud har du ens läst någonting om det?. ring besikningen och fråga annars. (NEJ du får inte besigtiga en bmw med bmw motor med turbo.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

92 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#6
Tack för svar, men varför denna attityd? Varför ska jag läsa i ett halvår? Jag tänker inte heller på något turbokit för 4k, plus att jag vet hur man behandlar en motor väl. Jag är noggrann och medveten om risker men ställde dessa frågor ang bmw för jag aldrig har mekat bmw. Vet att jag kommer fixa det men lite hjälp skadar aldrig.

Kan erkänna att jag inte sökte något ang besiktningen då jag kom på frågan efter jag gjorde tråden o la in den.


54 Inlägg
26 april 2010
#7
Har inte hållit på med m20 motorn nånting. Men vet att den är väldigt känslig i toppen. Skulle rekommendera ett eftermarknadssystem typ MS de e inte de dyraste. Men som sagt kolla ppf. Där brukar de även finnas saker att köpa i deras säljesdel. En mls packning å ARP bult tar du dig rätt långt på i laddtryck. Om allt annat lirar som de ska. Ett tips är att inte satsa på en liten turbo om du vill att låda ska hålla. Vet många som köper för liten turbo eftersom de "ändå är snik". Dock är problemet då att den tappar effekt när man varvar åså blir de Jättevarmt. Vilket inte håller så länge... De viktigaste tipset är att läsa på så mycket som möjligt innan du börjar. Å ta det lugnt å stressa inte fram resultatet. Men som tidigare sagt så går det inte att bessa bilen me turbo...

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...


Sök