3001
Sök

Motorbyte - B234F till B230ET

50 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Har en 740 GLT 16v 1989. Ligger även på en helt nyrenoverad B230ET motor. Min fråga är vad som skiljer dessa styrsystem. Är det samma kabelhärva, bara byta boxar m.m.?

Mvh Thomas.S

10 287 Inlägg
26 april 2010
#2
En B230ET hade Motronic som insprutning. Din 740 16v har Jetronic 2.4.
Skall du köra din ET med Motronic så är det ett rätt stort jobb att byta kabelhärvor en masse.
Nu går det att köra en B230ET på samma sprut som B230FT, dvs LH2.4. Det skiljer dock i givare.

Största problemet är att du inte får stoppa ner en motor utan kat i en bil med kat. Visst kan man komma igenom besiktningen om man har tur, men lagligt blir det inte.

Se regelverket här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 april 2010
#3
Tjenare!!

Jag har redan testat detta med ett motor byte från 16v till ET smile

Du kommer inte få den igenom besiktningen. För att du kan inte koppla in lamda i dit system.

På mitt papper fick jag att jag var tvungen att se till att jag hade "FUNGERANDE 3-STEGS KATALYSATOR SAMT LAMDASOND"
Hade fin CO halt m.m inget annat problem förutom detta.

Och du kan inte koppla in en lamda från LH 2.4 till ditt Motronic system.
Senast redigerat av XeptiQ (26 april 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök