4087
Sök

Volvo 240 B21ET startar knappt

8 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#1
som tråden lyder... har en 240 b21et.. o den startar knappt..

Den startar perfekt när den e kall ( stått en hel natt ) sen när man kör tills den blir varm och stänger av den i 10 min. sen startar den knappt. man får ha fullgas sen startar den bara på 2 cylindrar. sen kommer den igång som normalt igen..

Behöver verkligen hjälp är tacksam för svar

MVH patrik


473 Inlägg
22 april 2010
#2
Det du kan  börja kolla på är kompressionen , fel i insprutningen , kan även vara så enkelt som igensatt luftfilter

54 Inlägg
23 april 2010
#3
Låter lite som den surar. Kan även vara lite tjuvluft. Hade liknande symptom på min 240tic å den drog tjuvluft genom en slang som spruckit...

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...

8 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#4
Kekken skrev:
Låter lite som den surar. Kan även vara lite tjuvluft. Hade liknande symptom på min 240tic å den drog tjuvluft genom en slang som spruckit...

okej.. har sprutat broms rengörning överallt runt motorn men inget händer.. har även bytt alla tänddelar o inget hjälper.. den går perfekt efter 1 min när man fått igång den... o den startar perfekt när motorn e kall.... e lite förvirrad... börjar fundera på ifall de har nått med pumpen att den tappar trycket.. fast ja vet inte..


473 Inlägg
27 april 2010
#5
bromsrengörning?
använd startgas istället om du ska upptäcka läcka

1 418 Inlägg
27 april 2010
#6
falmo skrev:
bromsrengörning?
använd startgas istället om du ska upptäcka läcka

bromsrengöring fungerar bra som startgas så det ska nog inte vara några problem.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

8 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#7
Lindberg88 skrev:
falmo skrev:
bromsrengörning?
använd startgas istället om du ska upptäcka läcka

bromsrengöring fungerar bra som startgas så det ska nog inte vara några problem.

Har redan provat detta. men finns ingen läcka.. vet ifan va ja ska börja leta någonstans nu.. nästa e bränslepumpen. lite långsökt kanske. men men


54 Inlägg
29 april 2010
#8
Kolla upp bränslepumpsreläet. De ha orsakat många gråa hårstrån hos folk oxå...

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...

473 Inlägg
29 april 2010
#9
hade du kollat kompressionen ? luftfilter och insprutningen ?

8 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#10
Kekken skrev:
Kolla upp bränslepumpsreläet. De ha orsakat många gråa hårstrån hos folk oxå...

Bränslerelät har jag kollat. har kortslutit detta så pumpen går hela tiden.. men de e fortfarande samma problem=(

vet du något om bränslepumpen o den backventilen som sitter under bilen. kan de va något i den att den tappar trycket ?? bara en fundering ja fick.


8 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#11
falmo skrev:
hade du kollat kompressionen ? luftfilter och insprutningen ?

Kompressionen har ja inte kollat. men luftfilter och insprutningen har ja kollat och de e okej..


54 Inlägg
2 maj 2010
#12
Så du får soppa till motorn? Tänkte så inte bränslefiltret är tätt. Annars kan de va vaccumklockan på fördelaren som spökar. Den muckade me mig på min 240 tic. Tro de va membranet som spruckit. Då va den tjinkig å starta ibland...

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...

8 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#13
Kekken skrev:
Så du får soppa till motorn? Tänkte så inte bränslefiltret är tätt. Annars kan de va vaccumklockan på fördelaren som spökar. Den muckade me mig på min 240 tic. Tro de va membranet som spruckit. Då va den tjinkig å starta ibland...

ja de får ja.. de kan de faktiskt vara.. ska kolla upp detta. kan ju byta den... men va den tjinkig o starta när den va varm ???


226 Inlägg
2 maj 2010
#14
hade exakt samma fel som du har men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde för att lösa problemet.
kommer ja på de så hör ja av mig.


54 Inlägg
2 maj 2010
#15
Jo den va knepig å starta varm. Kall va de inga problem. Startade bättre utan motorvärmare på vintern. Men då gick den ju intet riktigt som den skulle heller. Men kolla upp alla jordpunkter oxå. Så du inte ha dålig jord nånstans. De kan ju bli väldigt mystiska fel. Dock låter de ju mer som att den typ surar. Typ som om den går på kallstart även då den är varm. Minns inte riktigt hur de va me de. Men kolla upp den ventilen/spridaren så den inte öppnar automatiskt då du vrider på nyckeln. Men som sagt. Va länge sen ja hade en 240turbo. Minns inte hur de va me kallstarten på den...

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...

8 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#16
madness82 skrev:
hade exakt samma fel som du har men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde för att lösa problemet.
kommer ja på de så hör ja av mig.

okej. vore tacksam om du kommer ihåg detta..



Sök