3052
Sök

Amazon vs nyare bil

11 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
Tjenare!
Någon som har koll på vad som skiljer en amazon -64 mot en nyare bil regelmässigt?
Tex har jag hört att en amazon -64 inte behöver ha några backspeglar, behöver inte ha vinterdäck på vintertid, behöver inte ha nackstöd, behöver inte ha bälten..
Något mer?

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
6 maj 2010
sitter inte nackstöd i nyare heller och bältena får man plocka ur fram till 69....de med vinterdäck vill jag inte svara på men vet när jag körde med min 142 -70 och polisen stopa mig så sa dom inget i alla fal...

hellre pallbocks kung än trailer queen

1 265 Inlägg
6 maj 2010
Man behöver inte ha  vinterdäck men de är bra för säkerheten

1 749 Inlägg
6 maj 2010
Det behöver inte stå vad knapparna på instrumentpanelen går till heller på bilar före -70

Vad menar du med nyare bil?
Nyare amazon eller typ s/v70?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

5 111 Inlägg
6 maj 2010
Tja, det är rätt slappa regler...

Du får rätt fritt ändra saker som ratt, stolar, stötfångare osv. som man egentligen inte får röra på krocktestade årsmodeller (1969 och senare) vilket i och för sig inte SBP brukar bry sig om längre...

Bälte fram krävs 1969 och bak 1970.

Orange blinkers krävs från och med 1976 så du får ha vitt framåt och rött bakåt om du vill.

Då den inte behöver uppfylla några mer avgasbestämmelser än CO på tomgång så får du rätt fritt byta motor så länge den håller sig inom effektgränserna... De bestämmelserna kommer också 1976...

Du får ha symmetrisk belysning framåt då assymmetrisk krävs fr.o.m. 1966 (tror jag)...

Har du inte dragkrok behöver du inga yttre speglar.

Finns hur mycket som helst, ärligt talat, är det nåt speciellt du funderar över? Lättare svara då...

11 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
Nyare v70 tex smile

Alltså vad finns det för undantag för en -64 som en v70 skulle få böta för?

5 111 Inlägg
6 maj 2010
Hur många som helst...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 maj 2010
Äsch köp en bil innan 50 för då slipper du bes också.....

Rock'n Roll

Sök