30 april 2010
Trådstartare
Tack för infon! ...men,
Nu är jag riktigt snurrig...
Bara för att försäkra mig om att jag förstått dig (turboforssen) rätt:
Mekanismen har ju två leder -Ena hamnar ju i mitten, och den andra ska då alltså vara neråt!? Samma på båda sidorna?
Och fjädrarna, den korta eller långa på den sidan där mekanismen vi pratar om sitter (bakåt) ?
Varför jag nu är snurrig är för att pappa nyligen har köpt en Volvo 740 -89, förra ägaren är "chefsmekaniker" på Bilia. Jag plockade isär där bak på den för att se hur det där såg ut.
Jag kände iaf igen mig. Det var precis samma prylar som på de 940-bilarna jag håller på med.
Alltså går det där emot "Necrodamus" uppgifter om att 740 ska ha en justerskruv mellan backarna.
Men när jag tittade närmare så fick jag huvudbry, där satt det på följande vis:
Vänster sida:
Leden uppåt, långa fjädern till höger (bakåt) i avlånga spår, korta fjädern till vänster (frammåt) i runda hål
Höger sida:
Leden neråt, långa fjädern till vänster (bakåt) i avlånga spår, korta fjädern till höger (frammåt) i runda hål
Jag har googlat efter sprängskiss men inte hittat, det hade varit intressant att inspektera.
Jag har ju svårt att tro att "chefsmekanikern" på Bilia har monterat fel, men samtidigt var det ju precis tvärtemot hur det satt på min 940.
Jag hade de långa fjädrarna frammåt (samma sida som plattjärnet) på både höger och vänster sida.
In hoc signo vinces