3046
Sök

Problem att få handbromsen att ta ordentligt på volvo 940

603 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har två volvo 940 som jag ska göra den vanliga årliga service av bromssystemet på, alltså plocka isär och se till att kolvarna går ordentligt och att handbromsen fungerar, inför besiktning om några veckor.

Problemet är handbromsen:
Jag har som sagt plockat isär grejerna, gjort rent ordentligt, lirkat upp leder odyl och bytt backarna och monteringssatsen.
På ena bilen får jag ena sidan att låsa klockrent, men de övriga tre lyckas jag inte med.
-Blir ju lite psyko då detta är gjort åtskilliga gånger tidigare med lyckat resultat.
Jag började fundera på vad som kan ha blivit fel och om jag kan ha vänt mekanismen som vajern drar i och trycker ut backarna fel. Nu har jag provat vända och vrida på det där och vet knappt längre vad som är rätt och vad som ska vara upp och ner på dom där. Men jag har provat alla alternativ med den vänd åt olika håll på höger och vänster sida osv...

Någon som haft liknande problem eller kan friska upp hjärnan med vad jag kan ha gjort fel!?
Sebastian

In hoc signo vinces

402 Inlägg
27 april 2010
#2
Du har justerat ut backarna med "kugghjulet" som sitter på "armen" mellan backarna?


854 Inlägg
27 april 2010
#3
Pinnenpabacken skrev:
Du har justerat ut backarna med "kugghjulet" som sitter på "armen" mellan backarna?

Något sådant lyx finns inte på 940 cool


402 Inlägg
27 april 2010
#4
Kmarcus skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Du har justerat ut backarna med "kugghjulet" som sitter på "armen" mellan backarna?

Något sådant lyx finns inte på 940 cool

Ofan! Trodde (nästan) alla Volvo hade samma handbromssytem. sorry.tongue


603 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#5
Precis en sådan funktion hade varit bra i detta läget. Eftersom att funktionen fungerar, det ser man med ögat att backarna trycks ut när man drar i vajern (när skivan inte är monterad alltså)
Men förmodligen trycks inte backarna ut tillräckligt långt!?


En fråga som hållt mig sömnlös de senaste nätterna är om själva mekanismen som vajern drar i, som trycker ut backarna, ska vara vänd åt ett bestämt håll ("tungan" uppåt eller neråt) och ifall det är samma på höger och vänster sida?

In hoc signo vinces

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 april 2010
#6
zetec skrev:
Precis en sådan funktion hade varit bra i detta läget. Eftersom att funktionen fungerar, det ser man med ögat att backarna trycks ut när man drar i vajern (när skivan inte är monterad alltså)
Men förmodligen trycks inte backarna ut tillräckligt långt!?


En fråga som hållt mig sömnlös de senaste nätterna är om själva mekanismen som vajern drar i, som trycker ut backarna, ska vara vänd åt ett bestämt håll ("tungan" uppåt eller neråt) och ifall det är samma på höger och vänster sida?

får väl ta å berätta då så du inte ligger sömlös längre smile
ja det finns ett bestämt håll den ska sitta på  finns en pil på den smile
hittar du inte pilen så ska det va den ledade änden neråt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

220 Inlägg
30 april 2010
#7
Jag skulle byta handbromsbackar på min 945:a en gång i tiden.
Åkte till biltema och köpte backar där, skulle vara samma till 240/264, 740/760 och 940/960 enligt biltema.
Monterade dit dom och skruvade på den vita plastmuttern inne i bilen tills spaken gick i ingrepp efter 3 hack. Men hjulen snurrade hur lätt som helst? Wtf tänkte jag och slog på stort och köpte nya skivor, tänkte att det var där felet var men samma skit igen.
Åkte till Volvo och köpte backar där och allt funkade perfekt.
Felet var att backarna jag köpte på biltema som skulle passa 240/264, 740/760 och 940/960 igentligen bara passade till dom 2 förstnämnda. 240/264 740/760 har en justerskruv mellan backarna medans 940/960 bara har ett plattjärn emellan varandra som inte kan justeras. Därför stämde det inte.
Trots att jag berättade denna storyn för biltema så har dom inte ändrat infon att deras skit ska passa till dessa 6 volvomodeller. Så har du köpt backarna på biltema så har du felet där.


603 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
#8
Tack för infon! ...men,
Nu är jag riktigt snurrig...
Bara för att försäkra mig om att jag förstått dig (turboforssen) rätt:
Mekanismen har ju två leder -Ena hamnar ju i mitten, och den andra ska då alltså vara neråt!? Samma på båda sidorna?

Och fjädrarna, den korta eller långa på den sidan där mekanismen vi pratar om sitter (bakåt) ?

Varför jag nu är snurrig är för att pappa nyligen har köpt en Volvo 740 -89, förra ägaren är "chefsmekaniker" på Bilia. Jag plockade isär där bak på den för att se hur det där såg ut.
Jag kände iaf igen mig. Det var precis samma prylar som på de 940-bilarna jag håller på med.
Alltså går det där emot "Necrodamus" uppgifter om att 740 ska ha en justerskruv mellan backarna.
Men när jag tittade närmare så fick jag huvudbry, där satt det på följande vis:
Vänster sida:
Leden uppåt, långa fjädern till höger (bakåt) i avlånga spår, korta fjädern till vänster (frammåt) i runda hål
Höger sida:
Leden neråt, långa fjädern till vänster (bakåt) i avlånga spår, korta fjädern till höger (frammåt) i runda hål

Jag har googlat efter sprängskiss men inte hittat, det hade varit intressant att inspektera.
Jag har ju svårt att tro att "chefsmekanikern" på Bilia har monterat fel, men samtidigt var det ju precis tvärtemot hur det satt på min 940.
Jag hade de långa fjädrarna frammåt (samma sida som plattjärnet) på både höger och vänster sida.

In hoc signo vinces

Smålänning
7 887 Inlägg
30 april 2010
#9
Det är exakt samma konstruktion på handbromsen på 940 som på 740. Finns ett självjuseringskit att köpa, troligen det som necrodamus menar.

Den lilla biten som trycker ut backarna ska vara neråt om jag inte minns fel.

Kollat så fästet på bakaxen är helt? Vanligaste felet när dom bromsarna inte tar, eller att "segmenten" är hoprostade (det som trycker isär backarna).

Om något av det är felet kan du spänna till förbannelse, du får lik förbannat ingen bromserkan wink

Själv satte jag en spik genom fästet och "armen" och lossade segmenten, sen kunde jag göra handbomsvändningar wink (Mecas backar, fabrikat Remsa)

Sen vill ju till att vajrarna är fräscha med så dom inte fjädrar i sig själva.

Men faktum kvarstår, Volvo 2/7/940 har oduglig handbroms från fabrik. BTW nästan exakt likadan konstruktion ute vid hjulen som MB W124 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

603 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#10
twin_cam skrev:
Det är exakt samma konstruktion på handbromsen på 940 som på 740. Finns ett självjuseringskit att köpa, troligen det som necrodamus menar.

Den lilla biten som trycker ut backarna ska vara neråt om jag inte minns fel.

Kollat så fästet på bakaxen är helt? Vanligaste felet när dom bromsarna inte tar, eller att "segmenten" är hoprostade (det som trycker isär backarna).

Om något av det är felet kan du spänna till förbannelse, du får lik förbannat ingen bromserkan wink

Själv satte jag en spik genom fästet och "armen" och lossade segmenten, sen kunde jag göra handbomsvändningar wink (Mecas backar, fabrikat Remsa)

Sen vill ju till att vajrarna är fräscha med så dom inte fjädrar i sig själva.

Men faktum kvarstår, Volvo 2/7/940 har oduglig handbroms från fabrik. BTW nästan exakt likadan konstruktion ute vid hjulen som MB W124 smile

Fästet på bakaxeln är helt och fräscht, vajrarna också och jag har likt dig fått "våldföra mig" lite på det du kallar "segmenten" (alltså mekanismen som vajern drar i som trycker isär backarna) då de inte ledade som de skulle när jag började. Men nu ledar de perfekt, men ändå får jag inte båda hjulen att låsa.

Vore väldigt intressant med en sprängskiss på hur det ska sitta på höger vs vänster sida.
Jag har tittat och läst på det som finns i verkstadshandboken.
-Jag får ibland för mig att det passar bättre om det är vänt olika på höger och vänster men...

Skillnaden på en professionell mekaniker och mig är ju att han vet att han gjort rätt, och fungerar det ändå inte då så är det bara att byta del för del.

In hoc signo vinces

4 005 Inlägg
1 maj 2010
#11
Hjälper detta?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/918114_rl5n01.jpg
Volvo 940 1993 B2030FLH 2.4 M4755 Reservdelskatalog Parkeringsbroms

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/918117_kbd8z1.jpg
Volvo 940 1993 B2030FLH 2.4 M4755 Parkeringsbroms Allmänt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/918120_z8csep.jpg
Volvo 940 1993 B2030F LH 2.4 M47 52 Parkeringsbroms Justering Guide Sida 1/2


https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/918122_4bjs4f.jpg
Volvo 940 1993 B2030F LH 2.4 M47 52 Parkeringsbroms Justering Guide Sida 2/2
Senast redigerat av linuslinje (1 maj 2010)


36 Inlägg
20 maj 2010
#12
linuslinje skrev:
Hjälper detta?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/918114_rl5n01.jpg
Volvo 940 1993 B2030FLH 2.4 M4755 Reservdelskatalog Parkeringsbroms

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/918117_kbd8z1.jpg
Volvo 940 1993 B2030FLH 2.4 M4755 Parkeringsbroms Allmänt

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/918120_z8csep.jpg
Volvo 940 1993 B2030F LH 2.4 M47 52 Parkeringsbroms Justering Guide Sida 1/2


http://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/918122_4bjs4f.jpg
Volvo 940 1993 B2030F LH 2.4 M47 52 Parkeringsbroms Justering Guide Sida 2/2

Skulle du kunna bifoga bild på arbetsbeskrivning på hur man monterar mekanismen?

1 562 Inlägg
20 maj 2010
#13
skivorna kan vara slut alternativt att du mixat belägg med olika tjocklek.

9 118 Inlägg
20 maj 2010
#14
Om du köpt monteringssatsen på biltema eller liknande så är pinnen som sitter mellan backarna för kort. Om du tittar på bilden nedan, lägg en liten svetsloppa där det är rödmarkerat så ska du se att du kommer få en handbroms som heter duga sen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17257/933925_8frr2u.jpg



Sök