Som sagt, du har nog en bättre banbil original i din Accord Type-R än vad du får i en Volvo även om du lägger ett par tusenlappar på den. Att modellerna 850 och S40 rullade i touring car-klasserna betyder inte att originalmodellerna skulle klara sig lika bra på bana, det är inte mycket som stämmer överens med originalbilen i dessa racingvagnar.
Sen att Volvo har billiga delar, stämmer delvis. Moderna Volvo (=från ungefär när de blev framhjulsdrivna) har inte billigare delar än många andra märken, tvärt om i många fall även om det bara är småsummor som skiljer åt båda håll. Fördelen med Volvo har snarare varit utbudet, det finns mycket begagnade delar att köpa å andra sidan gäller det inte enbart Volvo heller.
Det finns som sagt bilar med liknande reservdelspriser och utbud och samma driftsäkerhet, men som är mycket mer lämpade på bana; Honda, Nissan (beror på modell), Bmw, Mercedes (Mer kompetenta än man kan tro) och Alfa Romeo är några exempel.
Det sista exemplet är ett tveksamt fall, utbudet av delar är inte alls lika stort och modellerna som är aktuella för dig är inte kända för sin driftsäkerhet kort sagt. Fördelen med Alfa Romeo är dels en medfödd förmåga att ta kurvor från mamma i Italien, dels dåligt andrahandsvärde. Man får väldigt mycket bil för pengarna kort sagt, detta kanske väger upp det större behovet av dyrare delar?
Jag hade kikat efter några av dessa istället för en Volvo