2242
Sök

Saab 9-5 -98, oljelekage ur intercoolern

28 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena. jag har en Saab 9-5 2,3t från 98 som dricker oljan som whiskey.
På 35 mil drar den 1 liter olja, men den blå ryker ingenting men kan det vara turbon ändå?
Ja har motortvättat den under för att leta oljelekage och jag hittade att det droppar lite olja ur intercoolern på vänstra sidan?!
Där ska det väl inte vara nå olja?!
Nån som vet om turbon kan vara slut ändå fast det inte blå ryker någonting, har också känt på axeln i turbon om den glappar, men det är ju skit svår och känna fast man känner att den rör sig jätte lite men det kanske räcker för att den ska vara slut?

Tacksam för svar!


Snål gnällspik
402 Inlägg
21 december 2009
#2
Det är helt normalt att det droppar lite olja ur IC'n.  Alla IC har avrinningshål för olja.
Jag skulle föreslå att du kollar tändstiften för att se om nåt av dem är oljigt, isf har du nåt fel där /kannring/ventil etc.
Ser t-s OK ut så kanske det är turbon, de brukar ju ofta paja på T7-motorn.
Du har väl uppgraderad vevhusvent.?

Volvo S80 2,9.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 december 2009
#3
låter som turbon börjar ge sig =/ eller vevhusventlationen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

28 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#4
japp vevhusventalationen är uppgraderad. Okej jag får ta och kolla stiften imorgon (Y)


888 Inlägg
21 december 2009
#5
perzy skrev:
Alla IC har avrinningshål för olja.

En IC har knappast avrinningshål, läckor är det sista man vill ha på en turbobil. Visa mig en enda IC som har ett avrinningshål...

Mvh Henke

493 Inlägg
22 december 2009
#6
jaa det ska knappast droppa ur ICn, har väääääldigt svårt att tänka mig det också, precis som Henke säger så ska allt vara tätt. Och om du efter att ha gjort rent, ser att det droppar olja direkt ur ICn så låter det inge vidare... Då borde det för det första komma en massa olja från turbon, och för det andra så är ICn otät?:S

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
30 maj 2010
#7
felmonterad vevhusvent resulterar i olje-akvarie i icn. tryckslang på ic och se om det kommer något.


354 Inlägg
30 maj 2010
#8
perzy skrev:
Det är helt normalt att det droppar lite olja ur IC'n.  Alla IC har avrinningshål för olja.
Jag skulle föreslå att du kollar tändstiften för att se om nåt av dem är oljigt, isf har du nåt fel där /kannring/ventil etc.
Ser t-s OK ut så kanske det är turbon, de brukar ju ofta paja på T7-motorn.
Du har väl uppgraderad vevhusvent.?

Alla IC har avrinningshål för olja


lol Va i helv... Aldrig hört om nån IC som skulle ha det? Säger inte att det inte finns! Finns så mycke olika funderingar nuförtiden. smile Men dedär med "alla", där tog du nog lite ii smile

edit: måste skarva till med att om turbon inte glappade nästan någonting så är den nog inte slut! smile Men låter sjuukt konstigt att den inte ryyker om den dricker sååpass mycket som du säger... möjligtvis ventilgummin som "perzy" säger joo..

MVH.
Senast redigerat av maattias (30 maj 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!


Sök