3051
Sök

Chippning Saab 9000

9 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Tjena har en Saab 9000 2.3T från 96 tänkte ja skulle chiptrimma denna typ steg ett så man får lite mer kräm i den, vart hittar jag bra chip och vad ungefär skall det kosta?

Kopplingen är nyligen bytt på den och har hört att det brukar vara det som pajjar när man chippar den, finns det något annat som borde bytas och som kan gå sönder.

Sist men inte minst finns det några andra sätt att få lite mer kräm i bilen utan att man behöva lägga ner allt för mkt pengar?

Tack på förhand.... Tommy

Svetsare
3 150 Inlägg
29 maj 2010
Speedparts, Maptun, BSR, Nordic Uhr

Har ingen direkt erfarenhet av Maptun men hade ändå tagit dom då de har fina trimsteg till 9000 2.3T, eller Speedparts, eller nån av de andra  ;P

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

206 Inlägg
29 maj 2010
är det en 225 ,200 (finns väl 185 oxå) eller 170hk??

9 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
170hk

155 Inlägg
30 maj 2010
4 tidigare nämnda företag. Men speedparts kan du juh ta bort för de kör väl BSR om jag inte minns fel.
Maptun, Nordic och BSR utvecklar iaf själv. Både Maptun och Nordic uhr är säkra kort. Själv åker jag med Nordic Uhr, men Maptun funkar lika bra. Kan dock tipsa om att Nordic bara tar 4600 kr för programvaran just nu. Om jag inte misstolkat robert uhr helt fel är detta tillfälligt dock.

Kör dock INTE på något annat av dessa. Och vad du än gör så börja inte tricksa med pysventiler och skit. Billigaste sättet att öka motoreffekten på är att byta styrdon/mjukvara.

P.S
170 hk betyder b234E dvs lättryckare. Du MÅSTE investera i en magnetventil, kostar nån tusenlapp ny. Detta är dock inget problem om du vänder dig till nån av nämda firmor, de kommer nog oxå berätta det för dig och erbjuda dig att köpa en. Altenativt så hittar du en på skroten lr köper en beggad på blocket lr STCS. Går även att hitta beggade styrdon.
http://forum.saabturboclub.com/
Senast redigerat av snaku (30 maj 2010)

206 Inlägg
30 maj 2010
Magnetventil ingår hos alla SERIÖSA firmor.  (finns faktiskt en som anser att det inte behövs)

Så att komma undan "billigt" blir lite svårt med en ltt9000. Alla firmor tar ju runt 6000:-
Nordic tar 2900:- för mjukvaran.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 maj 2010
Kan ju även kanske lägga in Trollspeed bland de seriösa! Skrev ett inlägg om detta för ett tag sen, får se om jag hittar det så kan jag länka in det smile

Går ju även att köpa begagnade magnetventiler, jag gav 100kr för 2 varav den ena fungerade! smile

Jag hade statsat på Maptun, Trollspeed eller Nordic Uhr, troligen i samma ordning som jag listade dem smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
30 maj 2010
Köp en beg magnet ventil och köp mjukvaran av Nordic, Speedparts eller Maptun.

Jag har kört med program från samtliga av ovanstående och har aldrig haft några problem.

Ett annat sätt är ju att köpa mjukvaran/chippet begagnat. Då får du dock se till att hitta en seriös säljare alternativt åka och prova det först.

P.s koppling osv är inget man bör oroa sig för med bara steg 1.
Senast redigerat av hedley (30 maj 2010)

"Liberty of thought is the life of the soul"

9 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
tack så mkt för alla svar:)

Sök