3761
Sök

Saab 900, startspärr larm

30 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Hej

jag har precis köpt mig en saab 900 och när jag köpte den visste jag om att den inte starta på grund av startspärren som går i. Larmet går inte att avaktivera på grund av att fjärrkontrollen är trasig. Jag har fått fram kopplingsschema på bilens el och larm enheten.
   Nu gäller det att bygla, jag får igång bränslepumpen. Men får inte igång motorstyrningen (antar att de är den andra startspärren) motorn går runt och gnista på stiften och soppa fram, Men stiften blir inte blöta...
   Någon som vet mera exakt vart man ska bygla. För enligt saabverkstad ska de gå att bygla sig förbi larmet. Jag förstår att ni tror jag ska stjäla en bil. Men Pm'a gärna eller så kan jag bevis att de är min bil på något vis.

Mvh Viktor

336 Inlägg
10 juni 2010
Lättaste är väl och åka och köpa en ny nykel, annars kan du byta styrbox till en utan VSS (startspärr)

30 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Grejen är den att en ny nyckel kostar 4000kr enligt uppgift av förra ägaren.
   Byta box säger du, bara plugga i sen ska det gå och inte behöva göra något mera än så? Alltså styrbox och inte larmboxen?

336 Inlägg
10 juni 2010
Har bytt styrboxen på min bil och jag behöver inte använda larmdosan för att starta bilen. Men lampan till larmet blinkar om jag inte trycker in knappen det är det ända. En kompis med 9000 gjorde samma sak efter hans box pajjade och han behöver inte heller använda dosan för att start. Men ta kontakt men någon saab firma eller saab trimmare så kan nog dom svara på det helt säkert.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
12 juni 2010
Går även att chippa bilen och få VSS bortprogramerat det gjorde Nordic åt mig när dom programerade om mitt motorstrydon på 9k. Ba jobbigt å behöva låsa/låsa up bilen när man håller på och krabbar med nått.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

30 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Okej jag förstår, men tanken var att enkelt bygla det i larmboxen, sen behålla styrboxen som det är så man slipper flytta om chippet.

Som sagt ingen som vet byglingen?

Mvh

Sök