3134
Sök

Volvo S40 T4 -98 Tappar laddtryck - Hackar/rycker!

171 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Någon som har en styrbox att låna ut för en kortare provtur? smile
Pratade med Volvo och de tar 5600:- för en =/ Surt om det inte är den det är fel på!

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
19 maj 2010
MissMotor skrev:
Pratade med Volvo och de tar 5600:- för en =/ Surt om det inte är den det är fel på!

inte bara att "Swappa" styrbox.
Nyckeln är programerad till styrenheten. smile

Mvh

171 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Aha, då sket det sig iallafall! hmm

A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

19 Inlägg
20 maj 2010
Min gick på ett liknande sätt när två ventiler i toppen hade gått. Men är den inte hårt trimmad så är risken för det liten. Det kanske ändå kan vara värt att göra ett komptest av cylindrarna.

3 Inlägg
20 maj 2010
hade samma problem på min v40. byta stift. turbon blåser ut gnistan:) häng i ngk-r stift:) bosch suger! ta av din wastegate och smörj upp den(armen ska va hysat lätt och dra in och ut) sen spänn fast den hårt! då du får ojämt laddtryck när den är lös:) (den orkar inte hålla tillbaka laddet om den är lös) hoppas det var till någon hjälp mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 maj 2010
chrillecrx skrev:
hade samma problem på min v40. byta stift. turbon blåser ut gnistan:) häng i ngk-r stift:) bosch suger! ta av din wastegate och smörj upp den(armen ska va hysat lätt och dra in och ut) sen spänn fast den hårt! då du får ojämt laddtryck när den är lös:) (den orkar inte hålla tillbaka laddet om den är lös) hoppas det var till någon hjälp mvh

Enligt min erfarenhet så skall man ta det inlägget med en nypa salt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 878 Inlägg
21 maj 2010
chrillecrx skrev:

Man ska juhe ha en hård wastegate arm om man nu har chippat/trimmat. Att motorn kan blåsa ut gnistan stämmer. men det är väldigt ovanligt. Knacka ihop stiften till 0.4-0,45 och prova igen.

171 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Eftersom styrboxen var dyr så in i h-lvete så mottages alla tips & råd med glädje! smile
Plockar hellre isär bilen gratis 100 ggr och provar om det funkar än att köpa styrboxen.

Styrboxen får bli min sista utväg om inget annat funkar! big_smile

Skumt att många verkar ha samma problem men inget vet exakt vad som felar!

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 maj 2010
MissMotor skrev:
Eftersom styrboxen var dyr så in i h-lvete så mottages alla tips & råd med glädje! smile
Plockar hellre isär bilen gratis 100 ggr och provar om det funkar än att köpa styrboxen.

Styrboxen är inte så dyr om du handla en begagnad och ber någon med chipbrännare att kopiera över ditt programm till "nya" boxen.

Det är även svårt att bilda sig en uppfattning om vad som spökar på en beskrivning på ett forum. Hacka kan ju vara många olika orsaker och kör man inte bilen själv är det jättesvårt, utan då kan man bara ge fingervisningar om vad det brukar vara.

Eftersom du bor i Ale så tycker jag att en smidig lösning hade varit att åka förbi Autotech i Trollhättan och be dem titta på bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

125 Inlägg
28 maj 2010
Lyssna på torpis. Han VET vad han snackar om. Dessutom säger jag samma sak. Har åkt me en bil som går så å de e styrboxen som strular. Byt den och så kan ja nästa lova att de kommer att funka!

//Knape

torpis skrev:
MissMotor skrev:

Styrboxen är inte så dyr om du handla en begagnad och ber någon med chipbrännare att kopiera över ditt programm till "nya" boxen.

Det är även svårt att bilda sig en uppfattning om vad som spökar på en beskrivning på ett forum. Hacka kan ju vara många olika orsaker och kör man inte bilen själv är det jättesvårt, utan då kan man bara ge fingervisningar om vad det brukar vara.

Eftersom du bor i Ale så tycker jag att en smidig lösning hade varit att åka förbi Autotech i Trollhättan och be dem titta på bilen.

S40 T4
584 Inlägg
28 maj 2010
MissMotor skrev:

jag byte min på volvo med för ca 1 år sen och det gick på ca 8000 :- ink mjukvaran då wink

wastgates armen ska väl inte kunna röra sig ca 1 cm? yikes

vad är det för stift du har?
Senast redigerat av Shady_killen (28 maj 2010)

Full Gas
51 Inlägg
28 maj 2010
köpte en 9000 turbo som blev sådär & den blev bara värre och värre! Kolla så inte skruvarna till turbon har rallat upp! Det hade det gjort på den och jag testa ALLT innan jag hittade felet! Kan vara värt att kolla!
mvh

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
30 maj 2010
Kan det inte vara att din turbo håller på att lägga ner?
Min vän äger en Volvo s40 T4 -04 och han gasade lite väl för hårt med den på väg till norge och bilen hållde på att göra exakt det din bil gör lite senare så la turbon bara av.

NissseMann
3 Inlägg
30 maj 2010
Frozen1985 skrev:
chrillecrx skrev:

Man ska juhe ha en hård wastegate arm om man nu har chippat/trimmat. Att motorn kan blåsa ut gnistan stämmer. men det är väldigt ovanligt. Knacka ihop stiften till 0.4-0,45 och prova igen.

Håller med Frozen1985 prova att knacka ihop stiften.
//Martin

S40 T4
584 Inlägg
13 juni 2010
vad har hänt? fixat problemet än eller? tongue

Sök