jocke_gronberg skrev:
golf gtin är slitstark har haft 2st som rullat över 30.000 mil
Inte många bmw 6or som klarar av det utan att öppnasgolfens växelåda säga vara en känslig punkt men har själv inte varit med om det. Har haft 2st golf gti båda gått långt samt hård.
Hur mycket kan du lägga på din bil vid inköp ?
E30n är enligt mig lite bil för pengarna. Många tar överpris för dom.
Vill rätta två fel i denna tråd:
1. Delarna till Bmw är inte mycket dyrare än de till en VW, och det finns en rikt utbud av reservdelar, begagnade delar och kunskap. Om inget annat är det idag inga problem att köpa delar via skrotar i Tyskland, där är utbudet lite i stil med det som finns med Volvo-delar i Sverige.
2. 30.000mil är en ren inkörningssträcka för en Bmw-sexa, eller deras motorer rent generellt som är kända för att vara tåliga konstruktioner. Den enda motorn som stämmer in på ovanstående är kanske den fyrcylindriga M40, vars felkonstruerade topp orsakade ett onormalt slitage på bla. kamaxeln.
I stort sett alla M5x sexor är skottsäkra, den äldre M20 du hittar i E30 har sina svagheter men sköter du den håller den. Att inte pressa motorn innan den är driftsvarm, eller om den inte har korrekt olje eller vattennivå är exempel på hur man inte sköter den.
Men skriver man att en Bmw-sexa inte klarar 30.000mil utan problem vet man inte vad man pratar om.
Oavsett så är båda bilarna riktigt roliga, men Bmw den roligaste och mest användbara i mina ögon. Beroende på vilken budget du har hade jag valt den, men det är mycket enklare att hitta en fin Golf för småpengar än en fin 6cyl. E30 så saknas budget och vilja att leta noga efter en fin E30 hade jag satsat på en Golf GTI istället.