3142
Sök

Generatorn laddar inte trots renovering och annat batteri?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#1
Tjosan!

Bruden min har en Galant typ tidigt -90tal.
Iaf, det dog mitt under färd, då generatorn kastade in handduken. Då lämnades generatorn in och renoverades och är nyligen dit skruvad igen. Men ändå så laddar den inte som den ska?

Från början när man startade bilen så låg spänningen runt 12,5v över polerna.
Sen sjönk den så fort man gasade till
Så jag tänkte att batteriet var kasst, så jag provade ett annat. Då hölls sej bilen på ungefär samma spänning hela tiden istället? (~12v) :S

Kablarna ser helt okej ut, och det verkar sitta som det ska?

Några idéer? Jag tänkte ett tag på laddnings regulatorn?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
15 april 2010
#2
LeafBox skrev:
Tjosan!

Bruden min har en Galant typ tidigt -90tal.
Iaf, det dog mitt under färd, då generatorn kastade in handduken. Då lämnades generatorn in och renoverades och är nyligen dit skruvad igen. Men ändå så laddar den inte som den ska?

Från början när man startade bilen så låg spänningen runt 12,5v över polerna.
Sen sjönk den så fort man gasade till
Så jag tänkte att batteriet var kasst, så jag provade ett annat. Då hölls sej bilen på ungefär samma spänning hela tiden istället? (~12v) :S

Kablarna ser helt okej ut, och det verkar sitta som det ska?

Några idéer? Jag tänkte ett tag på laddnings regulatorn?

Du ska ha minst 13,7Volt över polerna samtidigt samtidigt som du har full rulle på heljus, värmefläkt, elbakruta, stolsvärme när motorn är igång. Dippar spänningen under 13 Volt strax över tomgång med rubbet av alla elkomponenter påslagna så har du något fel på laddning eller batteri.
Senast redigerat av hotrodder (15 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

23 Inlägg
15 april 2010
#3
lite om felsökning generator  http://www.startmotor.se/page/generator

mvh
t

736 Inlägg
15 april 2010
#4
Lyser laddningslampan om du bara slår på tändningen utan att motorn går. Om inte, dyt lampa, den behövs som startspänning för att generatorn ska börja ladda.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#5
Har fortfarande inte löst detta så vi tar upp det igen.

Generatorn har nu vart inne på kontroll IGEN, den laddar som den ska.
Batteriet är okej
Remmen är spänd
Lampan på panelen lyser
Kablarna ser bra ut och sitter som dom ska + att jag har provat med nya kablar.

Ändå så har man konstant spänning på ~11,5v?
Kan någon ge räta på detta innan jag knuffar bilen i sjön?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 043 Inlägg
28 juni 2010
#6
Prova och sätt en extra jordkabel mellan batteriet och generatorn, funkar bra med en startkabel och mät spänningen då.
Vilken spänning har du innan du startar bilen?
Är det en GDI motor?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#7
Det är inte en GDi,
Spänningen är 11,5 hela tiden, sjunker inte, och går inte uppåt. Detta med 2olika batterier

Och som sagt, har provat nya kablar utan framgång
Senast redigerat av LeafBox (28 juni 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

21 761 Inlägg
28 juni 2010
#8
Vilken spänning visar det på själva generatorn, samma som på batteriet?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#9
Shit, länge sedan jag höll på med den. Men jag vill minnas det

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök