4297
Sök

Hjälp med att bygga om Volvo 945 LTT till FTT!!

34 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#1
Höj jag undrade hur man bygger om en Volvo 945 lätttryckare till en fulltryckare???
HAr hört att man ska byta wastergaten...men till vilken?
0,6 0,8 eller 1,2 o.s.v.
Vad ska man göra för att få bästa resultat utan att göra så mycket?big_smile

\/0£\/@

1 353 Inlägg
3 september 2009
#2
börja med o fråga dig själv vad en LTT skiljer en FTT =dvs laddtryck, hur mycket ska en ftt ladda? ca 0,6? då kan du använda 0,6 klockan, eller låter de mer logiskt att köpa en 1,2 om du ska ladda 0,6?
ska du ändå pilla me ladd o grejor kan du likaväl chippa den och ladda 1bar,
lycka till


402 Inlägg
3 september 2009
#3
Mr945LTT skrev:
Höj jag undrade hur man bygger om en Volvo 945 lätttryckare till en fulltryckare???
HAr hört att man ska byta wastergaten...men till vilken?
0,6 0,8 eller 1,2 o.s.v.
Vad ska man göra för att få bästa resultat utan att göra så mycket?big_smile

Ska du få den till en fulltryckare så gå till skroten o hitta en fulltryckare där och ta tryck-klockan.
Men vill du trimma vidare sen så köp en ställbar. alt skicka in din befintliga till mulles turbomeck så gör han om din till ställbar.

//Jocke

264 Inlägg
3 september 2009
#4
Sätt på en extra fjäder på din tryck klocka så orkar den, men du kan ju ladda 0,5 men din ändå som en FT gör, de som skiljer sen är en oljekylare...


10 287 Inlägg
4 september 2009
#5
Sitter även på LTT.

/Göran

Kenko skrev:
de som skiljer sen är en oljekylare...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#6
Tack för alla tips då blir det asså bäst att köpa en 0,8 tryckklocka passiv:D

\/0£\/@

34 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#7
Men såååå det är bara att byta tryckklockan sen ut och köra på att få laddtrycket på höga varv:)????

\/0£\/@

Jävel
2 018 Inlägg
14 oktober 2009
#8
nejmen kolla här : jag rasade min FT turbo, så köpte jag en ny LTT turbo (samma men med olika WG (säger alla iaf)) MEN.. det enda som skillde var två brickor som flyttade WGn på Fulltrycksturbon.. Två distansbrickor alltså, tar typ 5 minuter att sätta dit.

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 915 Inlägg
15 oktober 2009
#9
Byt wastegate till en FT original eller köp en ställbar från tex BSR.
Även en laddtrycksstyrning funkar bra, tex Dawes device.
Ännu billgare är en enkel pysventil (T-kors) men ställbar wg eller laddtrycksstyrning är bättre.

MEN! Om du vill ladda över 0,6bar så bör du chippa bilen först så motorn får bränsle, annars kommer du få renovera motor efter ett tag, när den spikat sönder...

0,6bar är roligare än 0,3bar, men 1,0 är ännu roligare smile
Vill du ha ännu mer körglädje till billig peng så köp en A-kamaxel och sätt i, drar bättre än original T-kam.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

629 Inlägg
15 oktober 2009
#10
Som sagt, 0.6bar är väll skoj, men vid 1 bar där börjar det hända grejer wink

Lättaste att skrämma upp din 945a är: köp en BSR 0.8 -1 bars wastegate , (0.8an kan man pysa upp till lagom sen).

Chippa tänd och bränslebox (2.5 - 3 tum från turbo är väll oxå rekommenderat...).

Sådär , 200 hästar + hamnar du iallafall på smile
Senast redigerat av Dagge88 (15 oktober 2009)

Mröh

34 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#11
Det Låter bra smile

\/0£\/@

18 Inlägg
30 juni 2010
#12
Ursäkta att jag lånar tråden lite.
Jag köpte mig en 945 ltt -95a igår.
Är det inte bara westgateklockan som skiljer ltt och ftt? har läst i många trådar att det ända som skiljer dom två klockorna är ju att ltts klocka är inte ställbar men ftt är det? annars ingen skillnad. Om det är den ända skillnaden mellan dom klockorna borde man ju kunna göra lite gänger på ltt klockan och sen skruva in den?
Räcker det bara att chippa bränsleboxen och en ställbar westgateklocka för att den ska gå som en ftt?


1 915 Inlägg
1 juli 2010
#13
Behöver ej chip för att ladda lika mycket som en FT (0,55bar)
Ska du över 0,6-0,7bar så bör du ha ett bränslechip innan, men under det funkar det bra.

Bara tryckklockan som skiljer, LTT laddar 0,35bar och FT 0,55bar.
LTT´s klocka går inte att justera, de flesta på FT går att justera, men finns även en del på FT som inte har justering.
Olika hårda fjädrar i tryckklockan.

Sätt dit en hårdare fjäder, eller modifiera så den går att justera. Alternativt en ny ställbar tryckklocka från tex BSR, eller en pysventil.

Innan du börjar justera laddtryck bör du skaffa en laddtrycksmätare, så du har koll på laddtrycket.


Hansson9 skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden lite.
Jag köpte mig en 945 ltt -95a igår.
Är det inte bara westgateklockan som skiljer ltt och ftt? har läst i många trådar att det ända som skiljer dom två klockorna är ju att ltts klocka är inte ställbar men ftt är det? annars ingen skillnad. Om det är den ända skillnaden mellan dom klockorna borde man ju kunna göra lite gänger på ltt klockan och sen skruva in den?
Räcker det bara att chippa bränsleboxen och en ställbar westgateklocka för att den ska gå som en ftt?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök