3975
Sök

Mutant Conquest 15"

44 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Tjena!

Kan någon ge mig en lådritning på en Mutant conquest 15" lite fort? smile Tänkte ner och snickra så fort som möjligt. Har jag precis förstått det fel, det ska vara en 4" port eller 2st 3" va?

Skulle vilja ha en ritning precis. Jag ska kunna lyssna på allting i musikväg ungefär. Rock, techno u know it!

Tacksam för svar snabbt helst tills imorgon om någon hinner se det tills dess..

Jag är själv kass på att göra egna sådana ritningar därför jag frågar er.

Med vänliga hälsningar Daniel.

21 761 Inlägg
4 april 2010
Gör lådan med dessa yttermått och använd 22 mm material:

Bredd: 744 mm
Höjd: 444 mm
Djup: 437 mm

Sätt dämpmatta (polyestermatta) på lådans innerväggar och använd 6" port, själva röret till porten ska vara 10 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Om basen spelar för djupt så kan du korta av porten med några cm. Lådan är uträknad i mitt program, jag har inte testat basen själv. smile

2 914 Inlägg
4 april 2010
vilken avstämning tänkte du dig då dröni? tongue
(dvs vilken avstämning passar de flesta musikstilar)
Senast redigerat av kalle_kalle (4 april 2010)

44 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:

Avstämning och sådant har jag ingen aning om vad det är eller något tongue

44 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Sätt dämpmatta (polyestermatta) på lådans innerväggar och använd 6" port, själva röret till porten ska vara 10 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Om basen spelar för djupt så kan du korta av porten med några cm. Lådan är uträknad i mitt program, jag har inte testat basen själv. smile

det känns lite väl maffig låda för den basen. Dom säger att man ska ha 110L för att typ kunna spela lite vad som helst musik. Din räkning som du gjorde måste varit större än 110L? ^^

2 914 Inlägg
4 april 2010
holsta skrev:
kalle_kalle skrev:

Avstämning och sådant har jag ingen aning om vad det är eller något tongue

"Avstämningen är där porten hjälper till som mest att förstärka ljudet, ljudet får lite extra knuff omkring avstämningsfrekvensen (litegrann ovanför och nedanför)."

Designer.
1 260 Inlägg
4 april 2010
holsta skrev:
Drönirettab skrev:

det känns lite väl maffig låda för den basen. Dom säger att man ska ha 110L för att typ kunna spela lite vad som helst musik. Din räkning som du gjorde måste varit större än 110L? ^^

Nädå, den är runt 110L.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

388 Inlägg
4 april 2010
MIKK0 skrev:
holsta skrev:
Drönirettab skrev:

Nädå, den är runt 110L.

enligt dom måtten med den grovleken på material så blir lådan då på 110,6L och då blir det ju ungefär som du hade tänkt dig! wink

21 761 Inlägg
4 april 2010
holsta skrev:
Din räkning som du gjorde måste varit större än 110L? ^^

Som de andra skriver så är lådan på omkring 110 liter totalt, med bas och port blir nettovolymen ca 103 liter ifall man räknar med att basen tar upp 5 liter. smile

kalle_kalle skrev:

Runt 40 Hz, men det går ju att höja litegrann med kortare port. 40-45 Hz passar ganska ofta, men det beror även på kupestorlek. smile

44 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
holsta skrev:
Din räkning som du gjorde måste varit större än 110L? ^^

Som de andra skriver så är lådan på omkring 110 liter totalt, med bas och port blir nettovolymen ca 103 liter ifall man räknar med att basen tar upp 5 liter. smile

kalle_kalle skrev:

Runt 40 Hz, men det går ju att höja litegrann med kortare port. 40-45 Hz passar ganska ofta, men det beror även på kupestorlek. smile

Låter bra. Tackar så mycket för dom snabba svaren. nu ska jag åka och handla MDF sen ska jag snickra lite smile Hoppas jag får ihopa de tills ikväll

MVH

365 Inlägg
30 juni 2010
skriv gärna resultat och vad du tyckte om basen sen då jag också är sugen på några con15"big_smile
Senast redigerat av Jimmaiy (30 juni 2010)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 juni 2010
Jimmaiy skrev:
skriv gärna resultat och vad du tyckte om basen sen då jag också är sugen på några con15"big_smile

Sist ja hörde nåt om holsta hade han en B2 HD12 i bilen och spl dynamics steg, men det skulle säljas för o få pengar til lbilen som pajat eller nåt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

215 Inlägg
30 juni 2010
Jimmaiy skrev:

Jag lyssnade i bilen och blev positivit överaskad smile

Ja frippe det stämmer att han har dom grejerna men ska sälja för att växellådan pajjat. Ska dock tjata lite på honom så att han kopplar in sakerna INNAN han säljer. För då vet jag en som kommer behålla dom big_smile

365 Inlägg
1 juli 2010
Punti skrev:
Jimmaiy skrev:

Ja frippe det stämmer att han har dom grejerna men ska sälja för att växellådan pajjat. Ska dock tjata lite på honom så att han kopplar in sakerna INNAN han säljer. För då vet jag en som kommer behålla dom big_smile

lyssnade du på mutant conquest 15"arn? smile

215 Inlägg
1 juli 2010
Jimmaiy skrev:
Punti skrev:
Jimmaiy skrev:

lyssnade du på mutant conquest 15"arn? smile

precis!

Sök