Frågan: Jag har hört att fjädern "sätter sig" efter ett tag, stämmer det?
Svaret: En fjäder av godkänd kvalitet sätter sig INTE, om en fjäder sätter sig så är det ett tecken på att härdningen är felaktig i fjädern, börjar den "sätta sig" =sjunka ihop så slutar den inte förrän fjäderringarna ligger helt ihoptryckta. Den enda förändring som skall bli är att fjädern kryper ner i fjäderskålen, om Du kör ett par kilometer och mäter bilen därefter så kan nivån ändras kanske 5mm, men sedan skall sänkningssatsen hålla nivån fjäderns livslängd.
Frågan: Jag har hört att fjädern "sätter sig" efter ett tag, stämmer det?
Svaret: En fjäder av godkänd kvalitet sätter sig INTE, om en fjäder sätter sig så är det ett tecken på att härdningen är felaktig i fjädern, börjar den "sätta sig" =sjunka ihop så slutar den inte förrän fjäderringarna ligger helt ihoptryckta. Den enda förändring som skall bli är att fjädern kryper ner i fjäderskålen, om Du kör ett par kilometer och mäter bilen därefter så kan nivån ändras kanske 5mm, men sedan skall sänkningssatsen hålla nivån fjäderns livslängd.
Så hjulinställning kan man nog göra direkt när dom är monterade, de flesta har väl ändå ett par kilometer till närmsta ställe där man kan göra det.
Bra info, jag kommer dock fortsättningsvis köra mina 50 mil. Förhoppningsvis så håller däcken för det;) det finns alltid mins två varianter på svar. För att få korrekt uppfattning krävs flera svar och man bör välja de som de flesta är eniga om. Men som sagt: "två sidor av ett mynt, men det är fortfarande en krona"
Frågan: Jag har hört att fjädern "sätter sig" efter ett tag, stämmer det?
Svaret: En fjäder av godkänd kvalitet sätter sig INTE, om en fjäder sätter sig så är det ett tecken på att härdningen är felaktig i fjädern, börjar den "sätta sig" =sjunka ihop så slutar den inte förrän fjäderringarna ligger helt ihoptryckta. Den enda förändring som skall bli är att fjädern kryper ner i fjäderskålen, om Du kör ett par kilometer och mäter bilen därefter så kan nivån ändras kanske 5mm, men sedan skall sänkningssatsen hålla nivån fjäderns livslängd.
Så hjulinställning kan man nog göra direkt när dom är monterade, de flesta har väl ändå ett par kilometer till närmsta ställe där man kan göra det.
Bra info, jag kommer dock fortsättningsvis köra mina 50 mil. Förhoppningsvis så håller däcken för det;) det finns alltid mins två varianter på svar. För att få korrekt uppfattning krävs flera svar och man bör välja de som de flesta är eniga om. Men som sagt: "två sidor av ett mynt, men det är fortfarande en krona"
Dom håller nog säkert att köra 50 mil med... man kan ju använda ögonen och kolla så man inte ser att hjulen sitter snett, då kanske man inte ska köra 50 mil...
Frågan: Jag har hört att fjädern "sätter sig" efter ett tag, stämmer det?
Svaret: En fjäder av godkänd kvalitet sätter sig INTE, om en fjäder sätter sig så är det ett tecken på att härdningen är felaktig i fjädern, börjar den "sätta sig" =sjunka ihop så slutar den inte förrän fjäderringarna ligger helt ihoptryckta. Den enda förändring som skall bli är att fjädern kryper ner i fjäderskålen, om Du kör ett par kilometer och mäter bilen därefter så kan nivån ändras kanske 5mm, men sedan skall sänkningssatsen hålla nivån fjäderns livslängd.
Så hjulinställning kan man nog göra direkt när dom är monterade, de flesta har väl ändå ett par kilometer till närmsta ställe där man kan göra det.
Bra info, jag kommer dock fortsättningsvis köra mina 50 mil. Förhoppningsvis så håller däcken för det;) det finns alltid mins två varianter på svar. För att få korrekt uppfattning krävs flera svar och man bör välja de som de flesta är eniga om. Men som sagt: "två sidor av ett mynt, men det är fortfarande en krona"
Dom håller nog säkert att köra 50 mil med... man kan ju använda ögonen och kolla så man inte ser att hjulen sitter snett, då kanske man inte ska köra 50 mil...
Bra info, jag kommer dock fortsättningsvis köra mina 50 mil. Förhoppningsvis så håller däcken för det;) det finns alltid mins två varianter på svar. För att få korrekt uppfattning krävs flera svar och man bör välja de som de flesta är eniga om. Men som sagt: "två sidor av ett mynt, men det är fortfarande en krona"
Dom håller nog säkert att köra 50 mil med... man kan ju använda ögonen och kolla så man inte ser att hjulen sitter snett, då kanske man inte ska köra 50 mil...
Innan du gör hjulinställningen skall du köra ett antal mil, tror jag körde kring 50 mil innan jag gjorde hjulinställning.
Precis som resterande säger, kan dock vara gott med en snus oxå.
Det är en myt att fjädrarna skall sätta sig, dvs om fjädrarna skall sk sätta sig då är det undermåttlig kvalité i godset tänk er om det nu skulle sjunker ihop, hur skulle det se ut om 3mån eller ett år ; ) . det räcker högst ett par kilometer så att fjädrarna ev sätter sig tillrätta i skålarna det är det enda. så hjulinställning skall göras så fort som möjligt för att förhindra sneda däckslitage..
På min ådi skulle det kosta 4500:- för en hjulinställning på motordepån.
sicket överpris, btw något som är billigt att åtgärda på en ådi?
Nej, inget är billigt på en ådi... men dom går sönder, hela tiden!
1250-1500 kr på OK i västerås ochberoende på om det skall göras fyrhjulsinställning eller 2hjul, dessutom har dom en ny högprecisionslaser mätinstrument. gjorde min där i vintras sjukt nöjd!!