3246
Sök

Eget modifierat slutsteg, hjälp med ström

130 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Hej!

Plockade sönder ett litet "hemma" slutsteg som drivs med AC 12v 2A står det. Alltså från vägguttaget 230v till en adapter från en extern hårddisk då det va samma specifikationer på dom.

Nu till min fråga.
Jag kan få igång steget med en adapter till en extern hårddisk inomhus, men om jag ska koppla det till bilens 12v system kommer det att funka om jag bara kopplar in det som plus till plus och jord till jord? Eller kommer det att gå sönder då bilen inte håller 12v utan pendlar upp mot 14v ibland Eller måste det gå via en omvandlare på nått sett?

Jag vill ha en bil med klös i!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juli 2010
Troligtvis så tål det differansen som är i bilens elsystem, den är visserligen rätt så stor procentuellt sett men det fungerar nog. Dock så testar du på egen risk, kan ju faktist finnas nån komponent i förstärkaren som inte tål alltför mycket över 12V.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

168 Inlägg
15 juli 2010
Steget är stämplat för växel, bilen har lik.. Detta känns som en påverkande faktor?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 juli 2010
inuzen skrev:
Steget är stämplat för växel, bilen har lik.. Detta känns som en påverkande faktor?

Om nu inte transformatorn även är likriktare? Annars är det helt klart kört...

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 juli 2010
läs på adaptern du har när du driver steget hemma. står det output DC eller något i den stilen så är steget byggt för likström.

ännu bättre om du tar en bild och laddar upp smile

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juli 2010
inuzen skrev:

Sällan sånna grejer är gjorda för 12V växelström, likström är det absolut vanligaste men absolut den kan vara gjord för växel! Det bör TS kolla upp innan han börjar koppla. Om det inte står AC (växelström) eller DC (likström) så kan det vara nånsymbol, t.ex. 3st korta streck ovanför ett långt rakt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 juli 2010
kattn skrev:
Hej!

Plockade sönder ett litet "hemma" slutsteg som drivs med AC 12v 2A står det. Alltså från vägguttaget 230v till en adapter från en extern hårddisk då det va samma specifikationer på dom.

Nu till min fråga.
Jag kan få igång steget med en adapter till en extern hårddisk inomhus, men om jag ska koppla det till bilens 12v system kommer det att funka om jag bara kopplar in det som plus till plus och jord till jord? Eller kommer det att gå sönder då bilen inte håller 12v utan pendlar upp mot 14v ibland Eller måste det gå via en omvandlare på nått sett?

Steget lämnar inte mycket effekt 12V x 2A =24W MAX så i praktiken kanske 15W = 7.5W per kanal. En vanlig bilstereo lämnar mer effekt.

Så förvänta dig inga underverk, men om du bara gör det för att testa så varför inte.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

130 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
_Fredde_volvo_ skrev:
läs på adaptern du har när du driver steget hemma. står det output DC eller något i den stilen så är steget byggt för likström.

ännu bättre om du tar en bild och laddar upp smile

MVH

ChriZtoffer skrev:
Sällan sånna grejer är gjorda för 12V växelström, likström är det absolut vanligaste men absolut den kan vara gjord för växel! Det bör TS kolla upp innan han börjar koppla. Om det inte står AC (växelström) eller DC (likström) så kan det vara nånsymbol, t.ex. 3st korta streck ovanför ett långt rakt.

Det står Output 12v ett långt streck och 3 korta under det och sen 2A
På själva förstärkaren så står det Ac-in på kretskortet där strömsladden ska in.

Går det att göra om så den funkar på 12v likström eller är det bara att ge upp?

ExtraKim skrev:
Steget lämnar inte mycket effekt 12V x 2A =24W MAX så i praktiken kanske 15W = 7.5W per kanal. En vanlig bilstereo lämnar mer effekt.

Så förvänta dig inga underverk, men om du bara gör det för att testa så varför inte.

Nä precis det har använts till att driva 2st datorhögtalare och en sub. Tänkte driva typ 2st 4" högtalare till bärbara datorn när den är i bilen, alltså via cigarettuttaget. Så jag förväntar mig inga underverk wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2010
Det där verkar konstigt, symbolen som du beskriver är för likström medans AC står för växelström. Du har ingen multimeter som du kan mäta utgången på nätaggregatet till förstärkaren med? Testa mäta likspänning samt växelspänning och se vad du får för värden.
Senast redigerat av ChriZtoffer (19 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

130 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det där verkar konstigt, symbolen som du beskriver är för likström medans AC står för växelström. Du har ingen multimeter som du kan mäta utgången på nätaggregatet till förstärkaren med? Testa mäta likspänning samt växelspänning och se vad du får för värden.

Alltså ska jag stoppa in strömsladden och sätta igång förstärkaren och då mäta värdena på lödningarna på kretskortet?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juli 2010
Nej, sätt inte i strömsladden i förstärkaren, mät direkt med multimetern istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök