2855
Sök

Kompressor i m20b25 frågor

194 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjenare! Har innan funderat på att turbokonvertera min e30 men har backat lite nu då jag har blivit sjukt sugen på en kompressor istället!!

Följande är gjort med motorn : Svarvade orginal kolvar, honat block, svetsad topp. nya topplocksbultar, ny oljepump, nya ramlager, kompletteringssats, kamremsats, sotningssats, kolvringar, vevlager, ny kam, orginal vippor, malpassi btr, m5 spridare, ic

Nu är frågan då jag inte kan ett skit om att bygga kompressor (än)

Vad exakt behöver man mer än just kompressorn?? För en kompressor kan man ju hitta begagnat för en rimlig peng..

Och hur är det med sprutet? Vill inte ha något extremt men om vi säger runt 250-300hk? Klarar orginalsprutet det?

Och besiktning, är det bara att hänga av "remmen", tanka e85 och besiktiga?

Mkt tacksam för svar! Mvh

Montör
664 Inlägg
26 juli 2010
#2
Jag har själv ingen erfarenhet av detta än, men har snappat upp en del genom åren.

Vad jag förstår så skall det gå att köra med originalsprut upp till ungefär de siffrorna du nämnde där, speciellt när motorn är såpass renoverad och förbättrad som du skriver att din är.

Jag kan inte komma på så jättemycket du skulle kunna behöva mer än kompressorn och dess fäste.. Det är väl tryckrör då men det tar jag för givet att du är med på smile Bränslesystemet är ju förberett för överladdningen iom. malpassin och sådär. Frågan är dock om du inte behöver en annan bränslepump? Det vet jag faktiskt inte hur länge den hänger med.

Vet inte alls vad besiktningen säger faktiskt.. Och jag tolkar dessutom din text som om du kommer köra på bensin i vanliga fall eller hur hade du tänkt? Är nog isåfall en ganska bra plan med tanke på M5 spridarna.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 915 Inlägg
26 juli 2010
#3
Besiktning kan du nog glömma med kompressor monterad.

Du får ta bort kompressor och allt annat som inte sitter där original.
Annars riskerar du att få en regbesiktning.

Googlade fram ett recept på 272hk350nm@0,5bar

M20B25
Lysholm 2100A kompressor
Arp pinnbult
M5 spridare
M3 lmm
3mm stållamellspackning
Portad topp
284 graders Dr. Schrick kam
2,5" rostfritt hemsnidat system
s2 intercooler
Org. oljekyl
Mappat Unichip
Sachs sinterkoppling
Lättat å balanserat svänghjul
Walbro pump
PPF ställbart kamdrev
Hembyggd vevhusvent.
Ställbar btr
ZF låda med kortade lägen

272hk350nm@0,5bar

kolla tex http://www.pure-pf.com/phpBB2 för mer tips.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

194 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#4
berthelsen skrev:
Jag har själv ingen erfarenhet av detta än, men har snappat upp en del genom åren.

Vad jag förstår så skall det gå att köra med originalsprut upp till ungefär de siffrorna du nämnde där, speciellt när motorn är såpass renoverad och förbättrad som du skriver att din är.

Jag kan inte komma på så jättemycket du skulle kunna behöva mer än kompressorn och dess fäste.. Det är väl tryckrör då men det tar jag för givet att du är med på smile Bränslesystemet är ju förberett för överladdningen iom. malpassin och sådär. Frågan är dock om du inte behöver en annan bränslepump? Det vet jag faktiskt inte hur länge den hänger med.

Vet inte alls vad besiktningen säger faktiskt.. Och jag tolkar dessutom din text som om du kommer köra på bensin i vanliga fall eller hur hade du tänkt? Är nog isåfall en ganska bra plan med tanke på M5 spridarna.

Ok tack smile Ja vanlig bensin var tanken... Mvh

194 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#5
Louksor skrev:
Besiktning kan du nog glömma med kompressor monterad.

Du får ta bort kompressor och allt annat som inte sitter där original.
Annars riskerar du att få en regbesiktning.

Googlade fram ett recept på 272hk350nm@0,5bar

M20B25
Lysholm 2100A kompressor
Arp pinnbult
M5 spridare
M3 lmm
3mm stållamellspackning
Portad topp
284 graders Dr. Schrick kam
2,5" rostfritt hemsnidat system
s2 intercooler
Org. oljekyl
Mappat Unichip
Sachs sinterkoppling
Lättat å balanserat svänghjul
Walbro pump
PPF ställbart kamdrev
Hembyggd vevhusvent.
Ställbar btr
ZF låda med kortade lägen

272hk350nm@0,5bar

kolla tex http://www.pure-pf.com/phpBB2 för mer tips.

ok, trodde liksom det räckte man kopplade bort kompressorn så att den inte var i bruk smile Det andra du googlade fram verkar ju vara helt ok, det är bara det med mappning och så jag vill slippa..

Men kompressor kan väl inte "slita" lika mkt som en turbo? Då trycket är mer jämt hela tiden liksom? Eller jag är ute och snurrar nu........

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 juli 2010
#6
Robin86 skrev:
Men kompressor kan väl inte "slita" lika mkt som en turbo? Då trycket är mer jämt hela tiden liksom? Eller jag är ute och snurrar nu........

Med skruvkompressor sliter du mycket mer eftersom du aldrig kommer undan laddtrycket du kan få laddtryck redan på tomgång..


194 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#7
MeloveGolf skrev:
Robin86 skrev:
Men kompressor kan väl inte "slita" lika mkt som en turbo? Då trycket är mer jämt hela tiden liksom? Eller jag är ute och snurrar nu........

Med skruvkompressor sliter du mycket mer eftersom du aldrig kommer undan laddtrycket du kan få laddtryck redan på tomgång..

Aha ok.. Men vad finns det mer än skruvkompressor då?

1 915 Inlägg
26 juli 2010
#8
Mappning är en viktig del i trimning, om du vill ha en hållbar motor.

Är dumt att lägga ner tid och pengar på att trimma och inte bry sig om att motorn ska funka bra ihop med de nya sakerna.
Annars är det bara att trimma och gasa tills det rasar och skroten bilen eller byta motor.

Vet inte hur det är med slitage mellan kompressor och turbo.
Men en kompressor drivs av motorn, som då stjäl lite effekt. En turbo drivs av avgaserna.


Robin86 skrev:
ok, trodde liksom det räckte man kopplade bort kompressorn så att den inte var i bruk smile Det andra du googlade fram verkar ju vara helt ok, det är bara det med mappning och så jag vill slippa..

Men kompressor kan väl inte "slita" lika mkt som en turbo? Då trycket är mer jämt hela tiden liksom? Eller jag är ute och snurrar nu........

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

194 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#9
Louksor skrev:
Mappning är en viktig del i trimning, om du vill ha en hållbar motor.

Är dumt att lägga ner tid och pengar på att trimma och inte bry sig om att motorn ska funka bra ihop med de nya sakerna.
Annars är det bara att trimma och gasa tills det rasar och skroten bilen eller byta motor.

Vet inte hur det är med slitage mellan kompressor och turbo.
Men en kompressor drivs av motorn, som då stjäl lite effekt. En turbo drivs av avgaserna.


Robin86 skrev:
ok, trodde liksom det räckte man kopplade bort kompressorn så att den inte var i bruk smile Det andra du googlade fram verkar ju vara helt ok, det är bara det med mappning och så jag vill slippa..

Men kompressor kan väl inte "slita" lika mkt som en turbo? Då trycket är mer jämt hela tiden liksom? Eller jag är ute och snurrar nu........


Ok, springer jävligt snabbt iväg i pengar med ett nytt sprut och mappning bara =/ Någon som har något tips på ett billigt sprut som endå funkar bra liksom, vill inte koppla in och mappa själv då jag inte har kunskapen till det men måste väl finnas något företag i skåne trakten som både kopplar in och mappar det? Borde bli billigare om man använder sig av samma företag till båda delarna kan jag tänka.....

7 276 Inlägg
26 juli 2010
#10
Annars kan du köpa en bredbandslambda och leka med bränsletryck osv.
Dock blir det aldrig lika bra som en mappning.

Du verkar ha gjort väldigt mycket så varför inte löpa hela linan ut och faktiskt satsa på ett riktigt sprut och lite effekt också.

Men ja, det kostar...
Speciellt om du inte kan installera det själv för det tar ett tag att göra.


194 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#11
Brains skrev:
Annars kan du köpa en bredbandslambda och leka med bränsletryck osv.
Dock blir det aldrig lika bra som en mappning.

Du verkar ha gjort väldigt mycket så varför inte löpa hela linan ut och faktiskt satsa på ett riktigt sprut och lite effekt också.

Men ja, det kostar...
Speciellt om du inte kan installera det själv för det tar ett tag att göra.

Mm, jo men svårt då man gärna vilja kunna leva också.. Pengarna kan man väl alltid fixa,, det är mer tiden....

Men förstår och håller med dig! Får kanske bli till att sälja istället...

7 276 Inlägg
26 juli 2010
#12
Läs lite på PPF forumet så kanske det räcker med en BBL och lite trixande med soppatryck osv.

Det går att göra budget byggen också, men man lär ha lite koll på vad man gör och varför.


194 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#13
Brains skrev:
Läs lite på PPF forumet så kanske det räcker med en BBL och lite trixande med soppatryck osv.

Det går att göra budget byggen också, men man lär ha lite koll på vad man gör och varför.

Absolut men tråkigt att "sluta" så när man redan lagt ner så mkt pengar.. Den ligger ute på blocket så får vi se..

Tack alla för svaren! Ha de fint!

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
29 juli 2010
#14
Kör med kompressor och har bara kört med centrifugalkompressor.
Dvs Remdriven turbo.
Fördelarna med centrifugalen är att det är bra mkt enklare att montera väger mindre och tar mindre plats.
Skruvkompressorn har också många fördelar som konstant ladd från grund osv.

Mitt första recept med 535LMM  Volvos gröna spridare 465cc med e85 och originalsprut från 85 så tryckte jag ut många Hk, men det drog soppa.

Kör numera med megasquirt och minskat förbrukningen något och hittat lite fler Hästar.

Iom att "mitt" kitt är byggt som det är så brukar jag ta bort det inför besiktning. Tar ca 30 min att ta bort och 1 timme att hänga dit.

Visst går det att åka snik och jag är nog bra bevis nog för att knäppa många på näsan som säger att det inte går att göra så osv att DET GÅR VISST =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

194 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#15
zakademus skrev:
Kör med kompressor och har bara kört med centrifugalkompressor.
Dvs Remdriven turbo.
Fördelarna med centrifugalen är att det är bra mkt enklare att montera väger mindre och tar mindre plats.
Skruvkompressorn har också många fördelar som konstant ladd från grund osv.

Mitt första recept med 535LMM  Volvos gröna spridare 465cc med e85 och originalsprut från 85 så tryckte jag ut många Hk, men det drog soppa.

Kör numera med megasquirt och minskat förbrukningen något och hittat lite fler Hästar.

Iom att "mitt" kitt är byggt som det är så brukar jag ta bort det inför besiktning. Tar ca 30 min att ta bort och 1 timme att hänga dit.

Visst går det att åka snik och jag är nog bra bevis nog för att knäppa många på näsan som säger att det inte går att göra så osv att DET GÅR VISST =]

Ok tack så mkt för ditt svar! Även fast jag litar på dom andra svaren så är det endå bra med en kille som gjort detta själv smile Får se lite hur jag gör.. Som sagt så hinner jag inte riktigt med det just nu så det blir nog till att sälja tyvärr =/ Mvh


Sök