3601
Sök

Nyköpt extrainstrument: oljemätare som har eget liv.

38 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjenare gott folk.

Köpte en oljetemp-mätare från ekonomiklassen till min Volvo 740-88
Mätaren köpte jag från stylingbutiken.com och det är en Sgear MotorSport Oljetemp.

Jag är ganska hajj på bilar eftersom jag går fordonsprogramet på gymnasiet och även fast jag aldrig förr kopplat in en mätare så lyckades jag tillslut med hjälp av den sämsta medföljande manualen dra kablar. Jag var osäker på om det var 15 eller 30 på tändningslåset som var läge 2 (ACC). 30 gissade jag på vilket ar fel. Bytte till 15 och nu var det bättre. Ljus-sladden är dragen till nåt stift (hona) bakom instrumentpanelen som det står + på. Första långa bilturen verkade mätaren fungera felfritt förutom ljusändringen som glappar.

Nu är det så att mätaren har sitt egna liv. Ibland fungerar den felfritt. Men när bilen svalnat och man ska köra nästa gång vill den inte komma till liv. Då brukar jag stanna och pilla lite på mätarens jordning, vilket får mätaren att röra på sig en liten bit för att någon minut senare vara död igen. Har ingen blekaste aning vad det är frågan om. Har dubbelkollat att allt sitter och tillochmed bytt ut vissa kabelskor.

Allt detta på några dagar ända sedan jag kopplade in mätaren.

Nån som vet vad det kan vara?

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

7 275 Inlägg
1 augusti 2010
#2
Kablarna kanske får dålig kontakt någonstans.
Om du kommer åt så kan du mäta om du har spänning till mätaren när den inte fungerar.

Annars kan mätaren helt enkelt vara trasig.


38 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Kablarna kanske får dålig kontakt någonstans.
Om du kommer åt så kan du mäta om du har spänning till mätaren när den inte fungerar.

Annars kan mätaren helt enkelt vara trasig.

Har ingen multimeter eller testlampa så de går inte att mäta hmm
Dålig kontakt tror jag ochså att det är, men det kan jag nästan utesluta efter att ha kollat allting flera gånger. Men jag hade en annan men konstig teori om att själva instrumentpanelen delar med sig av elproblem till mätaren, eftersom tankmätaren såklart inte fungerar + att man måste banka till instrumentbrädan ibland för att vissa instrumentlampor ska hoppa igång.

Annars börjar jag ochså tro att den kan vara trasig. Har mailat Stylingbutiken om detta och nu väntar jag på svar-

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

7 275 Inlägg
1 augusti 2010
#4
Iofs så kostar inte en testlampa eller en multimeter många kronor wink
Men när instrumenteringen glappar så brukar det vara lite dåliga lödningar i själva husen, tror det inte är så vanligt med glapp i själva kablaget.

Annars borde du kunna ha både ljus- och tändningssladdarna på samma, bara att du inte kan dimma ner mätaren tillsammans med instrumenteringen...

När mätaren är död, fungerar varken ljus eller mätardelen då?
Om inte så bör det vara jordrelaterat då dom delar samma jord men inte plus.


38 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#5
Annars borde du kunna ha både ljus- och tändningssladdarna på samma, bara att du inte kan dimma ner mätaren tillsammans med instrumenteringen...

När mätaren är död, fungerar varken ljus eller mätardelen då?
Om inte så bör det vara jordrelaterat då dom delar samma jord men inte plus.

menar du att jag ska dra ljussladden till tändningslåset ochså? Funkar det verkligen?

Ljuset fungerar men när man ska växla igenom dom 7 olika färger mätaren har, får man trycka flera gånger om för minsta respons. Ljuset fungerar alltid men det kan skifta från svagt till normalstarkt.

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

7 275 Inlägg
1 augusti 2010
#6
Jag förmodar att mätaren fungerar likadant som den jag hade iaf.

Då är det såhär att tändningsströmmen till den är till själva mätaren och sen har den en separat kabel för ljuset så att du kan dimma ner belysningen om du vill utan att du påverkar själva mätaren.

Om ljuset fungerar korrekt men mätaren gör det INTE så har du antingen fel på spänningen till mätaren eller mellan mätaren och givaren.
Fungerar varken ljus eller mätare så har du fel på jorden.
Fungerar mätaren men inte ljuset så har du fel på spänningen till ljusdelen i mätaren.

Detta förutsätter att mätaren är hel dock.


38 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#7
Okej då kanske jag ska ta bort sockerbiten som binder kablarna från mätaren till respektive kabelanslutning. Kan nog annars vara att jag bara skalade av den tunna lilla sladden direkt från mätaren till tändningslåset och tryckte tillbaka tändningshärva-anslutningen med den lilla kabeln inklämd på nummer 15. Det kanske är det som glappar möjligtvis.

Men hur är det med tjockleken på alla kablar då? Jag tog en lagom tjock kabel för batteri anslutningen pågrund av det höga amperetalet, men borde man göra detsamma med tändningssladden?

//Vincent
Volvo 244-DL B21A

7 275 Inlägg
1 augusti 2010
#8
Din mätare drar nog så pass lite ström att oavsett vad du har för kabel så klarar du dig.



Sök