jag har en volvo 940 turbo (1997) som går väldigt ojämnt. Jag har bytt Tändkablar , rotor , fördelarlock , packning insug , grenrör , ventilkåpa , topplocks, har även bytt kamrem. Först trodde jag att jag satt kamremmen fel men den är bra inställd.
Någon som kan en del så är jag väldigt tacksam för snabba svar :-)
Det enda sättet katalysatorn kan påverka motorgången på är om den är igensatt, annars är det nånting hemskt fel med bränsle/luft-blandningen om avgaserna blir så varma. Bränslefiltret kan vara värt att byta om du inte vet när det är bytt senast eller om det är bytt över huvud taget. Lambdasonden är dyr men bör bytas efter 15-20 tusen mil även om den fungerar, min bil gick märkbart bättre med en ny eftersom den gamla suttit där i nästan 25'000mil. Ett kompprov säger även mycket om motorns skick (det börjar bli mitt standardsvar nu ).
katalysatorn har en spricka på högersidan , så måste nog ändå byta den :-( men tack för att svar :-) har ni mer att föreslå så är jag tacksam då den fortfarande e likadan
katalysatorn har en spricka på högersidan , så måste nog ändå byta den :-( men tack för att svar :-) har ni mer att föreslå så är jag tacksam då den fortfarande e likadan
Det kan vara en massa saker som påverkar, t ex. luftmassemätaren för att nämna nåt mer. Det går att bygga en egen felkodsläsare, farsan gjorde en till sin 940 -98.