3109
Sök

Vad är detta för paket jag har inkopplat till min 940 turbo?

136 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Vad är detta för något paket?

Denna är kopplad till turbon mellan tryck klockan och wastegaten och är monterad framför luftburken.

Den har 3 anslutningar på ena hållet där det är kopplat luftslangar och sen sitter det en elektrisk alslutning på andra sidan med 2 kablar.

På en orginal 940 Ltt sitter en slang kopplad mellan wastegate och tryck klockan men nu sitter detta paket inkopplat där imellan.

När denna är inkopplad laddar den cirka 0,3 och upp till 0,6 mellan 2 000 - 4 000 varv
När jag passerar 5 000 varv laddar den cirka 0,9-0,95 bar big_smile
Kan någon svara på vad detta är för något?
Vissa säger att det är ett turbo + paket?
Vad gör denna ?
Hur många hästar samt Nm ger detta?

Den sitter monterad framför luftburken och i ett av hålen sitter det ett munstycke i men nummer 9?

Mvh Whisper smile


2 266 Inlägg
5 augusti 2010
#2
Låter som ett turbo+ paket ett volvo orginal trim till 700/900 turbo modellen och den gör precis som du säger att den höjer laddtrycket när du kommer över 4000 varv, de ska öka effekt till 190hk

svetsdiff !!!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 augusti 2010
#3
är turbo + paketet. äre FT motorn äre 190 hk istället för 165 och är ltt så äre 175 hk istället för 134.
och turbo+ är i de stora hela 1 elektrisk pysventil


136 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#4
ok så om jag bytar tryck klocka till en klocka som en full tryckare har så får jag 190 hk?


136 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#5
någon som vet hur många Nm jag får i en ltt med detta paket?


39 Inlägg
8 augusti 2010
#6
Någon som vet hur man får den o ladda mer tidigare, tycker att 3500Rpm är för sent o börja ladda.


Smålänning
7 887 Inlägg
8 augusti 2010
#7
4x12Tum skrev:
Någon som vet hur man får den o ladda mer tidigare, tycker att 3500Rpm är för sent o börja ladda.

Dom har gjort så för att spara vevstakarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

39 Inlägg
8 augusti 2010
#8
okej, för volvo (som trimmat den) säger att det är 210HK i den nämligen o i reggbeviset står det
940 Turbo ++ men lite surt att den laddar så sent :-/

tror du att det är skadligt o ändra så den kommer runt 3000 istället? isf hur går man tillväga?
(28.000Mil)


Smålänning
7 887 Inlägg
8 augusti 2010
#9
4x12Tum skrev:
okej, för volvo (som trimmat den) säger att det är 210HK i den nämligen o i reggbeviset står det
940 Turbo ++ men lite surt att den laddar så sent :-/

tror du att det är skadligt o ändra så den kommer runt 3000 istället? isf hur går man tillväga?
(28.000Mil)

Bra fråga... Original turbo laddar ju från 3k... Tror inte det är skadligt, men misstänker att dom gjort så för att få extra tryck just i omkörningar, rätt smart drag smile

Men bör gå att ändra något i boxen, har aldrig kikat i nån, så jag vet inte hur det ser ut. Sitter det kablar till den eller?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 915 Inlägg
8 augusti 2010
#10
Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.

Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.

Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.

B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.

Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.

Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.


Vid FULL GAS och ÖVER 3700 rpm aktiveras turbo+. Den höjer laddtrycket till ca 0.75-0.9 bar vid 5 000 rpm och då endast vid full gas.

Vill du att den laddar tidigare, så släng bort turbo+ och chippa istället och justera laddtrycket.


4x12Tum skrev:
okej, för volvo (som trimmat den) säger att det är 210HK i den nämligen o i reggbeviset står det
940 Turbo ++ men lite surt att den laddar så sent :-/

tror du att det är skadligt o ändra så den kommer runt 3000 istället? isf hur går man tillväga?
(28.000Mil)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

136 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#11
vad händer om man har turbo + och sen chipar den?


39 Inlägg
9 augusti 2010
#12
Tack för bra svar! :-)

kan man inte bara montera en Pys? men då kanske den höjer trycket hela vägen?


twin_cam: det är en liten box som sitter mot fronten på luftburken.


sökte lite på nätet o så ser de ut.
http://www.volvosweden.se/forum/attachm … c00534.jpg
Senast redigerat av 4x12Tum (9 augusti 2010)



Sök