3707
Sök

Fjäderbyte: Renault 19 -96

51 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#1
Detta blir en blandtråd mellan verktyg och fjäderbyte.

Jag lär byta fjädern vänster fram på min renault 19.
Men jag får inte loss muttern som håller fast fjäderbenet.

Jag har dragit för hand med en hylsa 21mm och hållit emot med en insexnyckel.

Så nu sitter jag och funderar på att inskaffa en eldriven mutterdragare med knackfunktion som jag tänkte skulle göra jobbet, plus att man kan avnända den vid byte av däck på bilen och lite annat.

Så till frågan om verktygen, vilken av dessa 3 ska jag välja, jag vill ha en så stark maskin som möjligt som klarar av att dra loss muttrar som sitter som berg.

Dragare #1
Märke: Meec Tools.
1/2" fäste.
Vridmoment: 325 Nm.
Effekt: 900 W. 
Vikt: 3,5 kg.
Pris: 399:-
Länk: http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-900-w-123049


Dragare #2
Märke: Cotech.
1/2" fäste.
Vridmoment: 325 Nm.
Effekt: 900 W.
Vikt: 3,3 kg.
Pris: 599:-
Länk: http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =152357598


Dragare #3
Märke: IW 450.
1/2" fäste.
Vridmoment: 450 Nm.
Effekt: 1010 W.
Vikt: 3,9 kg.
Pris: 399:-
Länk: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk … re-IW-450/





Nu till mekandet:
Tips och råd till att byta fjäder på min renault, hur går man som enklast tillväga för detta ingrepp?
Alla tips och råd är välkommna.
Blir första gången jag byter fjäder.
Det jag har i dagsläget är 2st fjäderspännare från biltema, och en ny fjäder.
Vad behövs mera?

Tack.

42 Inlägg
15 augusti 2010
#2
köp den gula muttermaskinen på biltema den är smal i kroppen den är skit bra smile
har du sprutat på någe smörjmedel tex 5-56. låt det verka 10 min ungefär sen provar släpp då bara så att muttern släpper lite sen klämmer du ihop fjärden så den inte sitter i spänn sen drar du lös muttern. hoppas mitt svar räcker till smile
Senast redigerat av Fogskumracing (15 augusti 2010)

51 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#3
Ok, tack, har du ngn länk till just den muttermaskinen?

42 Inlägg
15 augusti 2010
#4
ja jag kan ta fram den visst den är väl lite dyrare men håller längre
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk … re-310-Nm/
vart i sverige håller du hus då? smile

51 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#5
Stirrar man sig endast blint på att gå efter vridmoment i denna fråga?
Tänkte på 699:- för 310 Nm. och 399:- för 450 Nm.
(Inte för att jag vet, men är högre tal bättre? hmm )
I Örebro trakten håller jag hus.
Senast redigerat av kiptanoi (15 augusti 2010)

42 Inlägg
15 augusti 2010
#6
den som har mer kraft är mer klumpig den jag visade på är lättare och smidigare och jag har en sån maskin och den har fått dragit löst en och annan hårt sittande sak. tex rivit fjäderben fram på volvon. skruvat löst bakaxlar som har setat i ungefär 40 år. jag skulle då köra på den gula men vi är ju alla olika smile

51 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#7
Tack för svaren så här långt. smile

Behöver jag hålla emot med ngt om jag kör med mutterdragare?
Med vad och vart isf?

42 Inlägg
15 augusti 2010
#8
jag antar att du har ett fjäderben fram så det jag skulle ha gjort som jag har gjort många gånger är att ta en rörtång och sedan så sticker man in den mellan fjädervarven och håller i stötdämparen man får klämma rejält så inte stötdämparen snurrar runt i rörtången. se till och bara släpp lite på muttern sen kläm ihop fjärdern som jag skrev tidigare. sen kan du ta tex en djup ringnyckel och en insex nyckel och hålla imot med så är det och bara gänga lös muttern smile. du kan ringa istället om du vill så kan jag förklara bättre. säg bara till smile

29 Inlägg
15 augusti 2010
#9
Tjjena köp den  på jula ja har haft min i ca 3 år och e riktigt mkt använd och funkar klockrent..

51 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#10
Tackar för svaren, ska ge det hela ett försök under veckan så får vi se smile

2 849 Inlägg
15 augusti 2010
#11
Glöm ej att kolla fjäderbenslagret, mycket vanligt att just de skär ihop på dessa modeller,  och då går fjädern av. väldigt enkelt att byta då du har fjädern demonterad.

51 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#12
Gah! Inte det också....
Hur mera precis kollar jag det?
Vad händer och hur är det om det är trasigt respektive helt?

2 849 Inlägg
16 augusti 2010
#13
kiptanoi skrev:
Gah! Inte det också....
Hur mera precis kollar jag det?
Vad händer och hur är det om det är trasigt respektive helt?

Det kollar du då du demonterat fjädern, kolla så att fjädertallriken går lätt att rotera, om den inte gör det så går den nya fjädern av relativt snabbt då hela fjädern följer med runt då du styr.


Sök