Pukadjuret skrev:
Viktigaste att kolla på är hur Servicen är skött, T7 motorn har haft problem med oil-sludge och dålig vevhusvent. vilket orsakar följdfel i motorn som tex. turboras, kamkedjerassel, igenkåksade motorer. Desto tidigare bil desto större risk för problem. Om servicen är skött enligt alla konstens regler och nya vevhusventilationen är monterad brukar det inte vara större problem. Om servicen är misssköt det minsta skulle jag undvika den bilen om den inte är nyligen renoverad (kamkedja, turbo, vevhusvent. byte och rengöring av oljesil).
Lyssna efter kedjerassel från motor och kolla efter olja på spjällhus och transkåpa, eller ta med dig nån som är insatt i motorerna för att kika å lysna.
Annat vanligt fel är bussningar i bakvangn, brukar bli lite glappa och orsaka missljud vid gupp och slitage av bakdäck.
99-01 börjar bli lite gammalt nu så dom kan ha börjat rosta lite om dom har varit dåligt skötta, börjar krypa på skärmarna i bak-/underkant från grussrput och ev i bagageluckan runt regplåten.
Annat att tänka på... Köp en med sköna stolar om du inte ska hiva in sportstolar, Aero eller Vector med sportpaket, dom som sitter i Linearen är väldigt platta och tråkiga jämfört med dom finare som erbjuder komfort och bra sidostöd.
Som motorval skulle jag föreslå 2,3 liters motorn, känns mycket större och vridstarkare än 2,0 liters motorn till att börja med och sen att masera ut mer hästar från den borde ju bara vara lättare pga. större motorvolymen.