Hej har iof byggt klart motorn nu men tänkte jag lägger ut lite bilder på mitt projekt.
bild på bilen
Det hela startade med ett 400hästars projekt 2008 och upptäckte att det funkade bra men varför nöja sig där.
Det fick bli ett nytt motorbygge 2010 slutfördes ett nytt motorbygge.
Nya förbättringar klurades ut Torpis kom med ide´n att köra lite längre vevstake och kortare kolv för att få ner accelerationen på kolven och på så sätt bygga lite mindre vevhustryck.
Precis som F1 bilarna kör
Ok vi beställde hem anpassade CP kolvar.
Och special beställde vevstakar som tillverkades för oss
Ny snurra beställdes den gamla Garrett GT2871R snurran dög inte längre
Funderade en stund vad det skulle bli en ny garrett kullagrad eller fanns det nått annat
Så dök det upp Holset HX35 ”super” med 7bladsteknink och pulssplitat avg.hus och en sådan fick det bli
och den sen till nästa problem den gamla IC dög inte att kyla luften till en 600hästars motor
den kylde ungefär lika mycket som en hårfön när man pressade den så en ny fick beställas på 50l
Även insuget fick bli till att bygga nytt original flödar inte för några 600häst iaf 
Soppan fick byggas om blev 1st walbro i tanken och dubbla 044 efter chatchtanken
och en lite fetare BTR Aeromotive
iom att den nya turbon saknade intern WG och den var pulssplitat avg
så fick det till att bygga ett nytt grenrör.
nya kammar inhandlades med ett lyft på över 11
och ventilspelet till kammarna fick fixas till
Sen är inte en S40 t4 koppling gjord för 700nm men iom att jag redan hade tryckplatta och lamell som klarade det var det bara det dubbelmassiga svänghjulet som var den svaga länken kvar
Så vi filurade ut att ett aluminium svänghjul skulle funka fint upp i svarven och fräsen och fixa ihop ett sådant, totalvikten blev 2.7kg sen med stålringen så 5.5kg
färdiga motorn ihopplockad.
motorn i bilen
Bilen mappades har nu mappats först på 95oktan för att se vart begränsningaran gick
Men inte en tendens till spikningar, mottrycket över laddtrycket vid 7000- 9000 varv
men det får bli till att se om det går att ställa in kammaran rätt senare nu står de bara i nåll läge.
men 2bar fram till 7000 sen sjunker det pga mottrycket så helt ok.
så i med E85 och höjde tändningen lite till ca 7 grader och jäklar nu spann den häj vilt
Mer mappning kommer att bli senare när bänk kan lånas.
http://www.youtube.com/watch?v=TondW2mp … r_embeddedHela specen hittar ni i min depå
//martin