3323
Sök

Volvo S40 med elak motor uppgradering.

224 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej har iof byggt klart motorn nu men tänkte jag lägger ut lite bilder på mitt projekt.
bild på bilen
https://www1.garaget.org/archive/75/74803/74210/large_74210-836970.jpg

Det hela startade med ett 400hästars projekt 2008 och upptäckte att det funkade bra men varför nöja sig där.
Det fick bli ett nytt motorbygge 2010 slutfördes ett nytt motorbygge.
Nya förbättringar klurades ut Torpis kom med ide´n att köra lite längre vevstake och kortare kolv för att få ner accelerationen på kolven och på så sätt bygga lite mindre vevhustryck.
Precis som F1 bilarna kör smile
Ok vi beställde hem anpassade CP kolvar.
Och special beställde vevstakar som tillverkades för oss
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/mst4SNC00105.jpg
Ny snurra beställdes den gamla Garrett GT2871R snurran dög inte längre
Funderade en stund vad det skulle bli en ny garrett kullagrad eller fanns det nått annat
Så dök det upp Holset HX35 ”super” med 7bladsteknink och pulssplitat avg.hus och en sådan fick det bli
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/610161_a1gilg.jpg
och den sen till nästa problem den gamla IC dög inte att kyla luften till en 600hästars motor
den kylde ungefär lika mycket som en hårfön när man pressade den så en ny fick beställas på 50l
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/SNC00085_mst4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/610165_ms10yu.jpg
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/SNC00090_mst4.jpg
Även insuget fick bli till att bygga nytt original flödar inte för några 600häst iaf 

Soppan fick byggas om blev 1st walbro i tanken och dubbla 044 efter chatchtanken
och en lite fetare BTR Aeromotive
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/903214_shhk3s.jpg
iom att den nya turbon saknade intern WG och den var pulssplitat avg
så fick det till att bygga ett nytt grenrör.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/909293_p9d8jp.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/610162_hl08gl.jpg
nya kammar inhandlades med ett lyft på över 11
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/614677_kd77a9.jpg
och ventilspelet till kammarna fick fixas till https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/925031_7k7055.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/923068_s9sv9m.jpg


Sen är inte en S40 t4 koppling gjord för 700nm men iom att jag redan hade tryckplatta och lamell som klarade det var det bara det dubbelmassiga svänghjulet som var den svaga länken kvar
Så vi filurade ut att ett aluminium svänghjul skulle funka fint upp i svarven och fräsen och fixa ihop ett sådant, totalvikten blev 2.7kg sen med stålringen så 5.5kg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/646458_rajjs3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/763324_6wp9bk.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/763323_d1u8xr.jpg

färdiga motorn ihopplockad.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/946393_z4im36.jpg
motorn i bilen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74803/large/946394_vw8ao6.jpg

Bilen mappades har nu mappats först på 95oktan för att se vart begränsningaran gick
Men inte en tendens till spikningar, mottrycket över laddtrycket vid 7000- 9000 varv
men det får bli till att se om det går att ställa in kammaran rätt senare nu står de bara i nåll läge.
men 2bar fram till 7000 sen sjunker det pga mottrycket så helt ok.
så i med E85 och höjde tändningen lite till ca 7 grader och jäklar nu spann den häj vilt big_smile

Mer mappning kommer att bli senare när bänk kan lånas.

http://www.youtube.com/watch?v=TondW2mp … r_embedded

Hela specen hittar ni i min depå

//martin
Senast redigerat av MST4 (24 augusti 2010)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

3 Inlägg
24 augusti 2010
#2
Haha.. nu jäklar börjar det hända nått!smile Undrade precis varför man inte sett den på ett tag! Blir det emmaboda på söndag då?

Powerd by V8

224 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#3
Kungen_ skrev:
Haha.. nu jäklar börjar det hända nått!smile Undrade precis varför man inte sett den på ett tag! Blir det emmaboda på söndag då?

hehe tyvärr är den inte inreggad ännu

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

29 Inlägg
24 augusti 2010
#4
NICE! big_smile Jag hade gärna sett en söt liten bild på dig oxå... wink


258 Inlägg
24 augusti 2010
#5
Lagom avundsjuk man blir........... Grymt projekt och verkar enligt klippet och bilderna blivit riktigt bra! Får man fråga vad hela kalaset slutade på?


225 Inlägg
24 augusti 2010
#6
nice ju:)

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

224 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#7
Hoggee_ skrev:
Lagom avundsjuk man blir........... Grymt projekt och verkar enligt klippet och bilderna blivit riktigt bra! Får man fråga vad hela kalaset slutade på?

faktiskt inte så stor koll på det men om jag höfta någon stans mellan 20 000 borträknat från Jag köpte in förra gången som tex sprut koppling diff mm.
sen sålde jag ju min gamla turbo och ic mm.
Senast redigerat av MST4 (24 augusti 2010)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Rekondare
218 Inlägg
24 augusti 2010
#8
Härligt att det börjar röra på sig nu big_smile

Man Ska SYNAS Eller HÖRAS När Man Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt. Mvh: Lugge


Sök