3495
Sök

Volvo 740 som inte startar :S

7 Inlägg
23 augusti 2010
okej tack. men kan det vara att jag behöver byta generaton

21 761 Inlägg
23 augusti 2010
Nej, det är inte säkert att generatorn är dålig. För att generatorn ska kunna ge laddning så krävs det att batterilampan lyser när tändningen slås på, då går det en liten ström ner till generatorn som förmagnetiserar så att den börjar ge laddström.

Eftersom ingen lampa lyser så kan inte generatorn få sin förmagnetiseringsström, därför måste du först se till att batterilampan och övriga instrumenthuslampor fungerar. smile

7 Inlägg
23 augusti 2010
a okej måste kolla det i morgon då. skriver hur det går.

26 Inlägg
25 augusti 2010
Ang. 740in så kan det vara hallgivaren om det är B230E motorn.

Avstängd
14 Inlägg
25 augusti 2010
hallgivar kan även krångla på b230f! har jag sj råkat ut för o d va ett helvete innan man kom på felet för den dog efter en vägbula i lite för hög fart eller en grop i marken! var ju först när man börja kolla tänddelar som man kom åt hallgivar o den var ju lös nästintill av!

Avstängd
14 Inlägg
25 augusti 2010
hade samma problem me morsans 740 gle -84 (första årsmodellen med mekaniskt insprut) den cepa sej efter att man tankat i den bensin, o den bensinen måste det vart nå allvaligt fel på! gick rubnt kilometern sen dog den men denstarta ju direkt igen sen bara dog den, sen starta den inge mer på en stund, 10min senare gick den igen men bara nåra hundra meter sen död igen (fanns ju ström, soppa, ny soppapump, nytt soppafilter, nya stift, ny tändspole, nya kablar, fördelare,lock &rotor) ja allt tänkbart var utbytt men inge bättre, sköt som fan o levde helvete, sen bara stendog den sen starta den igen(direkt men bara ibland) hitta inga fel så det vart skroten för den pärlan! inte ens VOVLO hitta fel då vi rådfrågade varenda mekanikern där! va tror ni kan va felet? men iaf! prova byt soppapump,filter,stift, relä, tändspole, kablar, ev sprut, ledningar o tändlägesgivarn (sitter på svänghjulet), för  va d enda som inte vi provade byta! testa det om du nu inte fått fart på den! sen beror de ju på vilken årsmodell du har! 87 vart fördelarn toppmonterad o då hamna ju hallgivar på det känsliga stället, kan ju o va tändlägesgivarn sm sagt..! lycka till!

Avstängd
14 Inlägg
25 augusti 2010
körde du soppatorsk vintertid eller när d va kallt så har du ju me ell säkerhet en propp nånstans, men om  inga lampor lyser så, jaa..? felet på en annan av morsans 740 (en 87b me 230f) va nå glapp eller dålig kontakt/jord för jag böt generator pån 2 gånger! först från orginal me nya kol, köpte en nästan ny jävel o stoppa i nya kol men vart inge bättre! lämna tillbaks den "nya" jag köpte o satt dit den gamla o då ladda den men klent på tomgång? vet inte varför men funkar ju så prova d oxå,
Senast redigerat av 740_b230f (25 augusti 2010)

26 Inlägg
25 augusti 2010
740_b230f skrev:
hade samma problem me morsans 740 gle -84 (första årsmodellen med mekaniskt insprut) den cepa sej efter att man tankat i den bensin, o den bensinen måste det vart nå allvaligt fel på! gick rubnt kilometern sen dog den men denstarta ju direkt igen sen bara dog den, sen starta den inge mer på en stund, 10min senare gick den igen men bara nåra hundra meter sen död igen (fanns ju ström, soppa, ny soppapump, nytt soppafilter, nya stift, ny tändspole, nya kablar, fördelare,lock &rotor) ja allt tänkbart var utbytt men inge bättre, sköt som fan o levde helvete, sen bara stendog den sen starta den igen(direkt men bara ibland) hitta inga fel så det vart skroten för den pärlan! inte ens VOVLO hitta fel då vi rådfrågade varenda mekanikern där! va tror ni kan va felet? men iaf! prova byt soppapump,filter,stift, relä, tändspole, kablar, ev sprut, ledningar o tändlägesgivarn (sitter på svänghjulet), för  va d enda som inte vi provade byta! testa det om du nu inte fått fart på den! sen beror de ju på vilken årsmodell du har! 87 vart fördelarn toppmonterad o då hamna ju hallgivar på det känsliga stället, kan ju o va tändlägesgivarn sm sagt..! lycka till!

Låter som att det va hallgivaren på den bilen du, hade precis samma fel på min 85a. Hade 3" på den och när det börja jävlas så small det som fan wink

Avstängd
14 Inlägg
25 augusti 2010
en bil hela familjen älskade! tragiskt att ingen hitta felet! sad

Sök