3882
Sök

Tagen av polisens laser pistol i efterhand?

???
661 Inlägg
26 augusti 2010
Jag blev tagen igår när dom hade laserkontroll. 64 km/h på 50 väg.

Hur kan en laser vara ett sånt starkt bevis mot en som kör för fort om ingenting sparas? värken bild på mig/bilen/regnr.

HUR kan det hålla i rätten? är det bara för att en polis har så mkt "makt"?
isf skulle dom ju kunna sätta dit vem som helst bara för att dom känner för de!?!?!?

OM jag anser att jag körde i 50km/h så kan dom ju inte bevisa för mig att jag kört fortare eller? endast han/hon som håller i lasern?

Kan ju lika gärna vart en kanin i diket haha....eller nån annan bil eller vad som....

5 198 Inlägg
26 augusti 2010
torpis skrev:
Eclipse03 skrev:
tror inte heller att det räcker med att en polis tror att det var du som körde utan måste ha stoppat dig (det skulle inte hålla i rätten, men det får vi väl se i föregående nämnda fall). Däremot räcker det, om jag inte minns fel, med att två poliser vittnar om att det var du.

Jorå nu är det provat och min kompis vart dömd.  JA polisen kan sätta dit dig i efterhand även om de inte stoppat bilen och således inte vet vem som körde.

Torpis inlägg Från Yatzy där han skrev:
Ruben Börjesson;4207032 skrev:
Det finns inga exakta regler hur poliser får göra sina iaktagelser. I en sådan här situations skrivs inga böter ut direkt utan vi skriver en primärrapport. Den går till en åklagare som bedömmer om det är rimligt och han kan då antingen skriva ut ett strafföreläggande eller ta upp det i en domstol och i så fall är det domstolen som bedömer om det iaktagelsen är riktig. Sådana här iaktagelser är inte ovanliga att vi gör.

Okej, det är alltså mycket upp till polisens ord.

Låt säga att det passerar en kändis i en bil på tok för fort, du känner direkt igen kändisen och du skriver din primärrapport. Du är helt hundra säker på att det var Peps persson som körde förbi, det går ju inte att ta fel på, skägg, basker runda glasögon... det VAR han.

...men tänk om det nu inte var så ändå?  Två bröder som är väldigt lika eller asiater som för oss är väldigt lika, då är ju risken jättestor att någon oskyldig åker dit, eller hur. Polisens ord är ju i princip lag i en rättsal.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedi … 96533w.jpg

Det VAR och ÄR fortfarande föraransvar på fortkörningsböter,, skickas det till ägaren så har han ingen skyldighet att upplysa vem som körde..precis samma sak som med kamerorna.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 augusti 2010
gamlingen skrev:
torpis skrev:
Eclipse03 skrev:
tror inte heller att det räcker med att en polis tror att det var du som körde utan måste ha stoppat dig (det skulle inte hålla i rätten, men det får vi väl se i föregående nämnda fall). Däremot räcker det, om jag inte minns fel, med att två poliser vittnar om att det var du.

Jorå nu är det provat och min kompis vart dömd.  JA polisen kan sätta dit dig i efterhand även om de inte stoppat bilen och således inte vet vem som körde.

Torpis inlägg Från Yatzy där han skrev:

Okej, det är alltså mycket upp till polisens ord.

Låt säga att det passerar en kändis i en bil på tok för fort, du känner direkt igen kändisen och du skriver din primärrapport. Du är helt hundra säker på att det var Peps persson som körde förbi, det går ju inte att ta fel på, skägg, basker runda glasögon... det VAR han.

...men tänk om det nu inte var så ändå?  Två bröder som är väldigt lika eller asiater som för oss är väldigt lika, då är ju risken jättestor att någon oskyldig åker dit, eller hur. Polisens ord är ju i princip lag i en rättsal.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedi … 96533w.jpg

Det VAR och ÄR fortfarande föraransvar på fortkörningsböter,, skickas det till ägaren så har han ingen skyldighet att upplysa vem som körde..precis samma sak som med kamerorna.

Du tänker på fasta fartkameror och inte hastighetskontroll med laser skulle jag tro.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 207 Inlägg
26 augusti 2010
_Tony_ skrev:

Hur kan en laser vara ett sånt starkt bevis mot en som kör för fort om ingenting sparas? värken bild på mig/bilen/regnr.

isf skulle dom ju kunna sätta dit vem som helst bara för att dom känner för de!?!?!?

OM jag anser att jag körde i 50km/h så kan dom ju inte bevisa för mig att jag kört fortare eller? endast han/hon som håller i lasern?

Kan ju lika gärna vart en kanin i diket haha....eller nån annan bil eller vad som....

Du tänkte inte till där va?

Så om polisen ertappar dig pissandes på grannporten så kan det omöjligtvis vara ett tillräckligt bevis, eftersom de inte filmade dig?

Lasern är dessutom väldigt exakt.

258 Inlägg
26 augusti 2010
maco skrev:
_Tony_ skrev:

Du tänkte inte till där va?

Så om polisen ertappar dig pissandes på grannporten så kan det omöjligtvis vara ett tillräckligt bevis, eftersom de inte filmade dig?

Lasern är dessutom väldigt exakt.

Vad jag fått höra kan man inte få böter sålänge det inte finns en klar och tydlig pöl där man pissat..
ont: jag har själv kört förbi polis med laser, någon vecka efter jag fått mitt körkort skulle jag köra om min polare, i 160-170 skrattade jag gott ut hur han försvann i backspegeln.. tills jag såg lasern, var mycket rädd dagarna efter... men har inte hört något.. Har kört förbi fartkamereror i fel hastighet många gånger med, heller aldrig hänt något..
Men jag håller med om att jag skulle vilja se fasta bevis ifall en polis påstått och bötfällt mig för att ha kört för fort!

5 198 Inlägg
26 augusti 2010
Men jag har aldrig hört talas om att de har bötfällt ägaren när en annan förare kört för fort.. jämförelsen med pissningen va ju väldigt dålig.. för då SER dom att man pissar. De måste ju se att det är du som kör om dom ska kunna bötfälla dej.annars kan det ju lika gärna va nån som är väldigt lik dej,eller din tvillingbror. Skulle jag få böter i efterhand utan att bli stoppad så skulle jag då tvärneka,för jag satt hemma i soffan å va dygnrak. Eller åker man dit på rattfylla då ?

1 207 Inlägg
26 augusti 2010
gamlingen skrev:
Men jag har aldrig hört talas om att de har bötfällt ägaren när en annan förare kört för fort.. jämförelsen med pissningen va ju väldigt dålig.. för då SER dom att man pissar. De måste ju se att det är du som kör om dom ska kunna bötfälla dej.annars kan det ju lika gärna va nån som är väldigt lik dej,eller din tvillingbror. Skulle jag få böter i efterhand utan att bli stoppad så skulle jag då tvärneka,för jag satt hemma i soffan å va dygnrak. Eller åker man dit på rattfylla då ?

Läs inlägget jag citerade.

5 198 Inlägg
26 augusti 2010
maco skrev:
gamlingen skrev:

Läs inlägget jag citerade.

Näe.. då läser jag ju rätt..cool

Sök