3418
Sök

Köpråd: Pålitlig Manuell förstabil under 20 000:-

2 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Sitter här med det nytagna körkortet i handen och är självklart sugen efter en egen bil.

Har kollat runt på Internet och här på garaget, på olika trådar hit och dit, och jag tyckte att det var enklast att  starta en helt ny tråd.

Bilar jag är intresserade av är bilar som är "billiga" att försäkra etc. utgifter, samt svenska bilar såsom Spyker-SAAB och Volvo.

Bakhjuls drift och en fet motor struntar jag fullständigt i, jag vill ha en bil som är snygg på insidan och som håller ihop.

Exempel på bilar som jag menar är:

- Saab 9000, 9-3, 9-5 (Snygga utanpå och snygga inuti)
- Volvo 850, 940, S70, S40
- Audi A3 (Svindyra jag vet...), A4
- Mercedes C180 etc, (Fräscha bilar som man gärna syns i)

Har ingen större aning om dessa bilar ovan "håller ihop" men har hört gott om dem. Hellre turbo än bensinslukade motor.

Jag har även sett andra bilar som kanske inte riktigt lämpar sig som första bil, men är fortfarande intresserad av vad dem har att erbjuda.

Bilar såsom:
- Audi A6 (har kedja som rem? Kostar lika mycket som bilen att byta... Men dem med Boose system är värda att titta på.)
- Alfa romeo 156 (Har hört att motorn är kass, twinspark, men dem är dö läckra inuti)
- BMW coupé (Kan endast tala svenska...tongue Men seriöst så skulle det vara kul med en fin original BMW)
- Fiat Coupe (Har inte porsche designat inredningen? Snyggaste inredningen för 25k...)
- Mitsubishi Galant
- Honda prelude -93 (råball instrumentpanel som antagligen inte lyser så bra efter 15 år...)

Övrigt kan jag säga att jag inte är ute efter en liten bil, såsom golf eller civic, pga. behöver rymliga passagerar säten.

Bor i Stockholmstrakten så kommer ej åka till skåne för att titta på en bil...wink

/Brinken 19 Bast
Senast redigerat av Brink13 (23 mars 2010)

4 637 Inlägg
23 mars 2010
#2
Jag hade valt 940 då det är klokaste alternativet bland de Volvomodeller du räknar upp när det gäller kvalitet och driftsäkerhet. Men det är inte det enda du ska gå efter, vad du tycker känns rätt är minst lika viktigt.

Några skoj tester, det understa dock ganska gammalt.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=418
http://www.aftonbladet.se/bil/article55068.ab
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 mars 2010)

1 754 Inlägg
23 mars 2010
#3
Saab 9000 med skinsäten!
Trevliga som fan; gott om utrymme och med 200hk från 2.3T motorn går det bra fort också tongue

Problemet är satans dyr försäkring dock =/
Senast redigerat av Holiace (23 mars 2010)

Jag kan inget om allt.

Musiker
472 Inlägg
23 mars 2010
#4
Passa dig lite för "nyare" mercor!
Kan tänka mig att du tycker den ser för gammalmodig ut, men jag gillar min vagn!
En W201 kan du få billigt. Lite "go-cartkänsla" med ett stort hjul i varje hörn! Är man ovan vid den åker man ju ganska brett på vintern, men man lär sig snart och "ställen" är lätthävda på den modellen!
Det du skall se upp med på dem stavas ROST! Var också uppmärksam på missljud från bakvagnen. Den skall inte glappa fööör mycket heller...
Annars brukar i alla fall dieslarna gå oerhört långt och BILLIGT men vill du ha en snabb bil är ju inte en gammal sugdiesel att rekommendera precis! tongue

Av dem du räknat upp får jag en känsla av att Galanten är en bra idé!
Senast redigerat av Ras_J (23 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 mars 2010
#5
Förutsätt inte att Volvo eller Saab "Svenska bilar" automatiskt är billiga att äga, det är något som hänger kvar från äldre tider. Så länge det inte är en 240 eller 740 du är ute efter...

Mercedes, speciellt C-klass from 1994 eller E-klass from 1996 bör låta bli, problemen stavas i stora drag rost-massor med rost.

Bmw är roliga och soppasnåla (i förhållande till effekt) bilar som jag kan sitta och rabbla goda erfarenheter om i dagar. Generellt nöjda ägare, fördommar som känsliga motorer och dyra delar stämmer ej. Delarna ligger i samma prisklass som nyare FWD volvo och 90-tals motorerna och framåt hör till de slitstarkaste man kan hitta. Tidigare motorer tex M20-sexan är definitivt inte dåliga, men känsligare än de nyare motorerna. Men sköt den så håller den bra.

Men för som mest 20k, se upp för bilar som varit hårt körda och dåligt skötta. Bmw ligger väl generellt lite högre i pris, de bilar i denna prisklassen är sällan så fina som påstås i annonsen. Men, visst finns det guldklimpar.

Alfa, nu börjar vi prata bra bilar med oförtjänt dåligt rykte. 2.0 Twinspark som sitter i den vackra 156 är en bra och hyggligt snål motor. Däremot var TS-motorn i föregångaren 155 full med problem, mest oljeläckage. Tvärt om är 156 är bil med hög kvalitet som hållit ihop hyggligt, förvänta dig ingen Toyota men inte heller en massa problem.

Men framför allt, det är en jävla massa bil för pengarna och den FWD som går bäst efter vägen och gav mest körglädje på den tiden, i den klassen. Men åter igen, är 20k lite lite.

Nej, en Bmw, Alfa eller Fiat Coupé hade jag nog köpt smile
Senast redigerat av Rquired (23 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
24 mars 2010
#6
Personligen hade jag valt mellan Volvo 940 och Saab 9000 här.

Volvo 940 må vara en åldrad konstruktion men samtidigt okomplicerad och lättmekad med lättillgängliga och billiga reservdelar. Den fenomenala slitstyrkan är en annan fördel.

I Saab 9000 får du en bil med hög komfort, rymlig och praktisk karross. Den största födelen är att du kan hitta skapligt nya exemplar till låga priser.

Mercedes C180 är också ett bra alternativ, hållbar, tyst, behaglig och väl isolerad från väg- och däckbuller. Visst kan det förekomma rost men inte alls i samma utsträckning som hos E-klass.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#7
Riktigt bra inlägg alla, fortsätt. Har fått ett par olika åsikter nu.

Summerat av allt så har alla bilar nån fördel och alltid en nackdel. Man måste nu bara hitta balansen, mellan rost och bra motor eller ingen rost och skuren motor. tongue

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
26 mars 2010
#8
Du hittar ju aldrig en fin 9-5 eller 9-3:a för under 20.000kr! Därimot 900/9000. Hade nog satsat på en 900 2.0t om jag varit du!

Och Kamkedja sitter ju i Saabarna med.
Senast redigerat av Driftkungen (26 mars 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

BenjaminR
1 Inlägg
26 augusti 2010
#9
Hejhej! Nyreggad, nyfylld 18 år och kollar på bil.

Bil för max 20.000 som trådägaren säger, är inne på mercedes 180e.

Något ni kan tipsa om angående just mercedes 180e?

Sen gärna lite om biljud (ej baslåda) och stereo för en rimlig budget. (Skall inte vara något monster-ljud, men original i 180e är inte mkt att ha...

mvh. Benjamin!



Sök