franssonJr skrev:
men ja kolla en annan tråd här på garaget förut o enligt dom flesta finns inga uttag för spridare på 531an??
Sharky skrev:
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
Annars är det eftermarknadskam etc som gäller.
/Göran
franssonJr skrev:
va ut o kolla en gång till nu o ja hitta siffrorna, de stog mitt på toppen över grenröret o de va en 530 topp, då sitter de en V kam i, vilken kam o topp ska ja ha på den för bästa effekt? Måste ju finnas uttag för spridarna på toppen som sagt då mina spridare sitter på toppen
Nej de stämmer nog, men jag har dock sett 1 exemplar på blocket en gång, en 531 med spridarhål, men jag är tveksam till om den var original.
Den topp du ska ha för att få ut mest är 405. Den tillsammans med 531 är bäst!. 160, 398 och 530 är de sämre topparna.
Enklast, och förmodligen billigast, är nog sedan att köpa en eftermarknadskam från till exempel KGtrimning eller folkraceshoppen, då dom inte är så dyra.
Plana 3mm, skaffa ställbart kamdrev och 122 kuggars rem, samt eventuellt en
vettig portning så blir det ganska stor skillnad på motorn. Har du råd så är större ventiler att rekommendera också. Pilla ur originalregulatorn på sprutet och sätt dit en ställbar bränsletrycksregulator på returledningen om motorn inte går rent efter trimningen, kan behövas högre soppatryck.
Matchporta gärna insuget också, finns massor med gjutskägg och ojämnheter att ta med dremeln.