3272
Sök

Min Saab 9-5:a bara dog igår!

17 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Hej alla!

Jag kom körandes i stan igår och helt appropå dog bara bilen, där efter ville den inte gå igång.
Grovt sagt så tror jag att det är tändkasseten eller bränslepumpen som gett upp men halft kass som man är på bil mek så undrar jag hur kollar jag gnistan och hur hör/kollar jag om det är bränsle pumpen,
kan det finnas fler alternativ till problemet??

Kanske ska säga att den går upp och lägger sig på runt 1000/varv min i en halv sekund sen dör den igen!

Tack för alla svar!

Snål gnällspik
402 Inlägg
29 augusti 2010
Jag gissar på tändkassetten som det troligaste.  Köp en ny och prova att byta, det är ju lika bra att ha en liggande i bilen eftersom den kan paja precis när som helst ändå.

Du borde höra om bensinpumpen startar när tändningen är på, om du lyssnar bak vid tanken.

Felaktig tankmätare/tankarmatur är även en felkälla -slå i en dunk bensin.  Du kan också öppna tanklocket och gunga bilen -du ska höra hur bensinen kluckar.

Volvo S80 2,9.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
29 augusti 2010
kolla så det inte är startspärren som strular
iof borde den inte dö utan problemet borde funnits när du skulle starta bilen
för vad jag vet ska inte startspärren slå i när motorn väl är igång oavsätt vad man gör

Kör fort så hinner inget hända...

562 Inlägg
29 augusti 2010
kolla om de finns bränsletryck, ska gå att trycka på en ventil på spridarbryggan, då ser du ifall du har tryck överhuvudtaget smile

9-5 Aero Sedan -05

67 Inlägg
30 augusti 2010
Du kan prova att lukta på kontakten till tändkasetten, lukar det bränt så är det bara att byta den.

Snål gnällspik
402 Inlägg
31 augusti 2010
JNT skrev:
Du kan prova att lukta på kontakten till tändkasetten, lukar det bränt så är det bara att byta den.

Bra tips, jag tänkte inte på det. Det brukar lukta bränt/äckligt om tändkassetten när den har gått sönder.
Senast redigerat av perzy (31 augusti 2010)

Volvo S80 2,9.

Hjultomte
1 500 Inlägg
31 augusti 2010
Dra upp baksätet o sätt igång tänding o lyssna. surrar det inte så e pumpen död big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Sök