3707
Sök

Suzuki Baleno - 96 där oljelampan tänds trots rätt oljenivå

51 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Osäker om årsmodell, är ngt mellan 92-98 iaf.

Jo, jag märkte detta för ngn vecka sedan när jag var tvungen att göra en kraftig inbromsning, dock inte så pass så att hjulen låste sig, men bra nära. Då började olje lampan att lysa, och så slocknade den igen.

Oj, vad är nu detta tänkte jag och kollade oljan när jag kom hem. Och det var bra med olja.

Nu återkommer problemet allt oftare, och jag behöver inte bromsa lika hårt nu heller, plus att det låter som att ett relä slår till och från toksnabbt i samband med att olje lampan lyser vid en kraftig inbromsning.

En gång började oljelampan lysa och detta relä slå till och från toksnabbt när jag gjorde en hastig sväng, så det skumpade till rejält i bilen, dock inte så pass så hjulen tappade fäste eller så.

Så det verkar som att detta händer så fort bilen skumpar till hastigt.

Jag har inte det blekaste om vad det kan vara eller kan absolut inget om bilar.
Väldigt basic saker kan jag endast.

Alla förslag på vad det kan vara är välkommna.

Tack.

10 287 Inlägg
1 september 2010
Sitter oljetråget oskyddat undertill på bilen? Har oljetråget i så fall fått sig en smäll?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
1 september 2010
Vid problem av denna art brukar det vara  låg oljenivå som är boven. Vid g-krafter flyttas oljan från sugsilen och oljepumpen suger luft.
Och det var bra med olja.

Då antar jag att du menar någonstans mellan min-->max?

Dock är reläljudet som uppstår skumt......det är ju inte omöjligt att du har ett elektriskt fel (glapp/kortis) som gör att lampan tänds och relät låter.
Du kan inte ta reda på vad det är för relä som låter?

MVH Jonas
..............

3 259 Inlägg
1 september 2010
Om oljenivån är som den ska så låter det som nåt är fel på antingen kablaget till givaren eller givaren själv,(blir glappkontakt när det skumpar eller svänger) möjligtvis om du har ett relä nånstans på vägen som inte gillar att skakas om för mycket, mitt tips är att ringa till en suzuki verkstad och be att få prata med en mekaniker och fråga om det är vanligt att tex ett relä går sönder så att du får dessa symptom, kolla vad relät kostar, är det billigt så är det kanske värt att chansa o byta! I annat fall, kolla så kablen till oljetrycksgivaren sitter som den ska och byt sedan oljetrycksgivaren, dom är generellt inte dyra! Har du tur så är det ett vanligt fel och du får svar direkt av verkstaden! smile

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (1 september 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök