2860
Sök

Köpråd: SAAB 9-3 00-02

13 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej alla! smile

Jag är på jakt efter en bra vinter och allround bil i prisklassen 30-50k och har till slut insett(motvilligt) att Saab nog är en av de bilar man får mest "bil för pengarna" sett till den budget jag har och årsmodeller jag landar på.

Det finns mängder av köpråd och trådar som jag läst mig till men allt leder till att jag bara blir mörkrädd när det gäller saab, fel på fel på fel, är det verkligen så illa? måste man köpa sig en volvo? smile

Vill även påpeka att det är en bruksbil som rullar bra på vintern och är relativt snygg att titta på som jag är ute efter, så tex aero och de vassare motorerna vill jag helst undvika(ca 150hk är lagomt för mig).

Så nu till mina funderingar.
*Vad jag förstått så är de flesta av dessa årsmodeller är T7 motorer med eventuella oilsludge problem, detta är jag livrädd över och undrar hur man kan veta/ta reda på om det blivit åtgärdat eller inte på servicen? tips?
*Vilka motorstorlekar rekommenderar ni? smile
*Vad finns det mer man bör tänka på när det gäller en saab som rullat 15-20k mil? vilka servicar är dyra runt dom intervallen? byter man kamkedjor?
*Pixelfelet känner jag också till, är det något som går att åtgärda utan större kostnad?
*Vad drar dom ungefär(bränsleförbrukning)?

Kom gärna med förslag om andra saker att tänka på.

Lite OT... skulle ni hellre köpa en 9-5a? och i så fall varför? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2010
#2
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=189273

Den som söker han finner (En aktuell tråd med exakt samma ämne!)

Men som svar på den sista frågan, ja jag hade hellre köpt en 9-5. Stadigare och "mer" bil för pengarna samtidigt som den trots mer tyngd och större storlek är mycket roligare att köra. 900Ng/9-3og är verkligen ingen "driver´s car" (Dåligt uppträdande och dålig väghållning) men annars är det som du skriver väldigt mycket bil för pengarna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=189273

Den som söker han finner (En aktuell tråd med exakt samma ämne!)
Ja tyvärr lyckades jag missa denna och upptäckte den typ en minut efter jag postat roll

Men finns fortfarande lite frågor i min tråd som ej besvaras där om någon känner sig manad att hjälpa.

Har verkligen inget emot att köpa en 9-5 heller om det anses vara en bättre bil, men är den inte dyrare att äga och törstigare osv.. ?
Vill inte ha en allt för dyr bil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2010
#4
UNfocusED skrev:
Rquired skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=189273

Den som söker han finner (En aktuell tråd med exakt samma ämne!)
Ja tyvärr lyckades jag missa denna och upptäckte den typ en minut efter jag postat roll

Men finns fortfarande lite frågor i min tråd som ej besvaras där om någon känner sig manad att hjälpa.

Har verkligen inget emot att köpa en 9-5 heller om det anses vara en bättre bil, men är den inte dyrare att äga och törstigare osv.. ?
Vill inte ha en allt för dyr bil.
Med risk för att bli korrigerad av Saabfolk;

Det är samma motorer i 9-5 som 900/9-3, med skillnaden att 9-5 endast har den oilsludge-drabbade T7 medan lillebror finns med den driftsäkrare och trimvänligare T5-motorn. Men bortsett från ovanstående som är irrelevant för frågan; Samma motorer i en något större och tyngre bil innebär något högre förbrukning.

Den är även tyngre vilket resulterar i högre skatt, och lite större slitage på tex. bromsar. Samtidigt skall 9-5 hålla ihop bättre än 9-3, vilket bör väga upp något. Kort och gått tror jag det är minimala skillnader i ägandekostnader, men eftersom 9-5 är mycket mer bil är den klart värd det.

Men om du räknat efter vet du säkert att det krävs en större summa att driva en bil i ett år med försäkring, bensin, reparationer och värdeminskning med mera. Då är det lätt att räkna fram att några centiliter (Kanske en deciliter?) mer per mil, lite mer däckslitage och liknande i samma stil inte gör några större skillnader på totalkostnaden. Får man då mycket mer bil för dessa slantarna..?

Försäkring kollar du enklast upp själv, det varierar så mycket i premie mellan två personer att jag inte vågar spekulera i det själv.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#5
Tack för svaret.. smile

Kanske ska kika på en 9-5:a trots allt då.. hmm inte lätt detta. smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
31 augusti 2010
#6
Sätt på rallydubb på Forden så kommer det gå super ska du se! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 augusti 2010
#7
Rquired skrev:
UNfocusED skrev:
Rquired skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=189273

Den som söker han finner (En aktuell tråd med exakt samma ämne!)
Ja tyvärr lyckades jag missa denna och upptäckte den typ en minut efter jag postat roll

Men finns fortfarande lite frågor i min tråd som ej besvaras där om någon känner sig manad att hjälpa.

Har verkligen inget emot att köpa en 9-5 heller om det anses vara en bättre bil, men är den inte dyrare att äga och törstigare osv.. ?
Vill inte ha en allt för dyr bil.
Med risk för att bli korrigerad av Saabfolk;
smile

I årsmodellerna 00-02 som TS tittar efter är ganska få 9-3 T5:or. De flesta 00:or och alla 01-02 delar sludge-motorerna med 9-5, och både 9-5 och 9-3 150hk (9-3 även 185 hk) har den mindre hållbara GT17-turbon. T5 är en bra motor, så köp en sådan om du får tag på den, den har inga problem med oil-sludge. Den känns igen på röd tändkassett istället för svart som på T7.

Tips:  Det finns en T5-motor med 200 hk från -99. Denna får anses väl värd att köpa.


1 062 Inlägg
31 augusti 2010
#8
Min erfarenhet efter att ha kikat på massor av T7 motorers synbara skick och efter vad jag har hört från verkstäder och ägare är att de motorer med hög effekt verkar klara sig bra från Oilsludge och de som drabbas värst är 2,0ltt 150hk.

Så det kan alltså löna sig att kika på en bil med högre effekt och som kanske inte har fiskörts så mycket.

M.V.H.


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 september 2010
#9
Jag skulle sammanfattningsvis säga att om du inte är ute efter specifikt en Aero eller Viggen skulle jag nog satsa på en T5, alltså 98-99. Det är så pass gamla bilar att en 99:a mycket väl kan vara i bättre skick slitagemässigt än en 02:a i alla fall.


RS
886 Inlägg
1 september 2010
#10
Kör en 02 Aero. Aldrig nånsin varit problem med oil sludge, dock är ventilationen uppgraderad ändå. Har inte haft ett enda problem med den. Kan rekommendera den om man vill ha en billig åretrunt bil! Hyfsat med utrustning i aero också.

Focus RS


Sök