3841
Sök

Köpråd Merca W124 E320 -94

827 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#1
som topicen säger så ska ja kolla på en Merca W124 E320 -94 som gått 22 mil, importerad från tyskland 1999.

vad ja har hört från kompisen som jobbar på Hedin så är w124 en av mercas bästa bilar.

nån med erfarenhet som har några synpunkter o vet vad man ska kolla på när det kommer till köp?


tacksam för svar


2 140 Inlägg
14 augusti 2010
#2
Andree skrev:
vad ja har hört från kompisen som jobbar på Hedin så är w124 en av mercas bästa bilar.

mercas snyggaste bilar är dom iaf wink (min åsikt)
Det största felet med dom är väl rosten... tyvärr kan jag inte säga nått om motor eller drivlina då jag aldrig hållt på med de stora motorerna smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2010
#3
Mycket trevlig vagn, drivlinan håller om man sköter den och rosten är inget problem på de senare årsmodellerna (Och 1994 hör till de absolut sista). Det är definitivt en av Mercedes bästa modeller, men som alla bilar har den svagheter tyvärr har jag inte så stor koll på dessa utan överlåter det till någon som känner sig lämpad. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
14 augusti 2010
#4
Eh nej, W124 320 24V tillverkades fram till 1995, 124.or med M111 och OM605 byggdes to.m 96


1 570 Inlägg
14 augusti 2010
#5
Eftersom det är en tyskimport borde den vara nästan helt förskonad från rost. Min 88 kom till Sverige 2000 och är i princip rostfri. Åker man till Tyskland ser man väldigt sällan sönderrostade mercor och det gäller även den ökända W210. En bra idé när man köper en 124 är att skruva av framskärmarna och rostskydda på insidan. Inget jättestort jobb och det är ju skärmarna fram som är mest känsliga, lite mindre lyckad konstruktion så det stänker upp grus etc.

Undvik den 5 växlade automatlådan. Den lär vara känsligare än den vanliga 4vxl. 22000mil är väldigt lite så några glapp i bussningar och sånt borde det inte vara. Det kan höras ett svagt ylande ljud från bakaxeln i olika hastigheter men det ska nog inte vara något sånt vid de låga milen. Spindelleder kan glappa. Parkeringsbromsen är en svag punkt. Många 2or på den har man ju haft. Vanligtvis bara backarna som är dåliga men ibland kan vajern bli sliten vid torpedväggen och man måste riva hela instrumentpanelen för att de ska komma åt.

Annars är det suveräna bilar med fin komfort och väghållning, bra prestanda och hög kvalitetskänsla. Man kan ju även nöja sig med en mindre fyra också men jag anser ändå att de sexcylindriga alternativen gör bilen mer rättvisa.

http://www.mercefreaken.com/modellene/124/e320.htm
Senast redigerat av M103 (14 augusti 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2010
#6
93T skrev:
Eh nej, W124 320 24V tillverkades fram till 1995, 124.or med M111 och OM605 byggdes to.m 96

Antar att du syftar på mitt inlägg, om du har en modell som tillverkas mellan 1984 och 1996 (1995 presenterades  avlösaren W210) är inte årsmodell 1994 då bland de sista?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
14 augusti 2010
#7
Missförstod dig, trodde du menade att 320 bara tillverkades fram till 94


127 Inlägg
21 augusti 2010
#8
W124 och den lite mindre w201 är utan tvivel mercedes bäst byggda bilar smile
Bilarna som mercedes byggde under slutet av 80talet och början av 90talet är byggda för att gå över 50.000mil, och med bra service och underhåll så gör dem det, kolla bara på blocket! wink

Själv rekommenderar jag den mindre modellen (w201). Mycket trevlig att köra och bra drag om du hittar en med stora motorn, men en 2.3 går helt okej dem med! Men val av modell är ju en smaksak beroende på om du vill köra ekonomiskt eller fort ^^

Men som sagt, även 124an är en slitvarg förmodligen överlever ett kärnvapenkrig! Bra bilar med komfort,  bra drag, stil och klass! I say go for it! smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

1 570 Inlägg
21 augusti 2010
#9
Jag körde min 200-88 (förgasare) som pendlarbil. Den rasslade på tills 55k men då gick drivaxeln och det var inte värt att fixa. Det som blir jobbigt med riktiga långmilare är framförallt leder, fjädring och bussningar blir slitet. Hela bilen börjar kännas sladdrig och ligger dåligt på vägen. Till slut kommer besiktningen klaga för att bakvagnen är för glappig. smile Men annars så är motorer och lådor bra om de skötts väl.
http://img134.imageshack.us/img134/7519/91519847.jpg

Amatör
453 Inlägg
21 augusti 2010
#10
och min w124 kombi har gått 63 000 mil och inte en enda rostfläck smile men då har jag hittat ett fint norrlandsexemplar :p
Senast redigerat av Specialisten (21 augusti 2010)

9 Inlägg
22 augusti 2010
#11
Hej ..någon med erfarenhet kanske kan ge mig råd vid köp av mercedes 300 E ...vad bör man kolla upp
på 300 E respektive 300 E 24 v av 1992 års modell ...hur är de motormässigt samt den 5 stegade automaten till dom.
Är det en slitvarg som håller..

1 Inlägg
4 september 2010
#12
toppen på 24 ventilaren går ..

den gamla gjutjärnssexan  ( m103an=är en riktig slitvarg, går nästan inte att  köra slu,y fyrstegs automaten går hur långt som helst med rätt skötsel.

Som många sagt tidigare, rosten i framskärmarna... under blinkersen.

Annars en superkärra.



Sök