3873
Sök

Bygga ljud i en Smart Fortwo - Behöver hjälp!

5 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Ska nu i dagarna påbörja byggning av ljud i en Smart Fortwo, från ett ljudsystem jag hade i min tidigare bubbla.

Men jag har nu mycket frågor som jag kommer att ställa till er här på garaget.org, och jag hoppas ni finner tid och intresse att hjälpa mig!

Mitt system som ska in i Smarten består av följande:

Bas: Phoenix Gold RSD10 "
Högtalare: 2 st DLS Classic C5 med tweeters(heter det så?). 6,5"
Slutsteg. DLS CA31

Jag planerar att bygga in högtalarna i originala hål i dörrsidorna. Jag hoppas dessa kommer att passa då original är 5,25 ".

Tweeterserna vet jag ej inte riktigt vart det ska sättas, tips välkomnas!

Basen vill jag bygga en, så liten som möjligt, låda till som jag har under dashboarden på passagerarsidan.

Sedan ska slutsteget sättas under passagerarsätet.

Originalstereon kommer att användas i projektet.

1. Då till min första fråga; Jag vet ju att det är avgörande för en bas hur en låda är uppbyggd. Men är det katastrof om man går ner från, låt oss säga 35liter till 10-15 liter? Ska jag köra slutet eller oslutet och är formen på lådan viktigt?

2. Är originalstereon OK att använda?

Dessa frågar var mina första i projektet. Jag kommer lägga upp uppdateringar samt bilder på arbetets gång här. Ha det bra!
Senast redigerat av Hatmpatn (5 september 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 september 2010
Att gå från 35L ner till 10-15L kommer ge en kraftigt minskad återgivning av djupbas och med risk för peakar lite längre upp i registret, så om du inte får plats med större låda än så, byt bas! Formen på lådan spelar ingen direkt roll nej, det viktiga är volymen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök