2310
Sök

Hur EXAKT fungerar Volvos AWD 97-00 och vad är det som brukar krångla/gå sönder?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 september 2010
#21
Zwudda skrev:
En annan sak fråga.

Hur kan man utesluta det ena felet ifrån de andra? Hur vet man T.ex att det är viskokopplingen och inte vinkelväxeln?

Hade vinkelväxeln rasat så skulle du ha hört/ känt det, det är ju kugghjul och att rensa ett sådant skulle märkas. Kör man ras så blir det uteslutande missljud och andra obekvämligheter. Men man vet ju aldrig, röraxeln kan ju ha gått av, splinesen i diffen rensade etc, men somsagt, det borde ha märkts när det hände.

Men du kan ju göra testet du föreslog tidigare, hissa upp bilen och kör framåt, sen kollar du under bilen om kardanen rör sig eller inte. Rör kardanen sig så är växeln ok, ingen rörelse så är den antagligen paj. Eller om bakhjulen driver, då är ju allt okej förutsatt att viscon driver lika bra vid belastning, den kan ju vara sliten och greppa dåligt, men bara hjulen rör sig utan missljud så är det bara viskon som kan vara trasig.

Är viskon dålig/ paj så är det ju bara lamellerna som inte greppar, som en slirande koppling, och det märks ju sällan förutom att det inte driver.


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 september 2010
#22
Om vinkelväxeln ger upp borde du höra missljud från den.
Original vinkelväxel har kronhjulet bara pressat på kardanen, ev limmat med.

Utbytesvinkelväxeln har svetsat kronhjul som skillnad, bland annat.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Refined
1 770 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#23
Tackar åter igen!

Var även på Volvo för att få lite information/pris på detta.
Han på Volvo påstod att den äldsta modellen, den jag har, tog upp emot 30-35 sekunder för att bakhjulen skulle hoppa igång. Men jag skall göra ett ordentligt test och stå länge och slira ute på en åker eller liknande.
Skall även hem och lyfta upp bilen och kolla ordentligt.

Plus att en ny Viskokoppling kostar 14.500:- på Volvo....... Inte jätte billigt direkt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 september 2010
#24
Leta på blocket annars, finns nog bättre begagnade visco-enheter till rimliga priser om man letar lite. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
26 389 Inlägg
8 september 2010
#25
TurbOla skrev:
Leta på blocket annars, finns nog bättre begagnade visco-enheter till rimliga priser om man letar lite. wink

..som tex denna: smile

http://www.blocket.se/dalarna/V70_AWD_s … =3&w=3

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Refined
1 770 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#26
Fint smile

Hade uppe bilen idag och konstaterade att kardanen INTE rör sig över huvud taget. varken på 1:an på tomgång eller 5:an i 90 km/h.

Så jag drar slutsaten av att det är vinkelväxeln som är kass? Efter som kardanen bör väl rotera hela vägen bak till viskon när framhjulen driver?

När jag hade uppe bilen prövade jag även att försöka snurra på kardanen med händerna när handbromsen var dragen men kunde inte snurra på den alls.
Bör inte det gå att göra då Viskokopplingen borde vara frilagd då så men kan röra bakdäcken och kardanen oberoende av varandra?

Tack åter igen för svaren, ni är GRYMMA!!

210 Inlägg
10 september 2010
#27
Froborg skrev:
Mitt diffen den sk viskodiffen innehåller lameller och siliconolja.

Viskodiff:

Viskodifferentialen är som en diffbroms med lameller men innehåller en silikonolja som kan variera sin viskositet ("trögflythet"). När det uppstår en varvtalsskillnad mellan lamellerna "vispas" oljan och blir varm. Värmen gör oljan mer trögflytande och det uppstår en diffbromsverkan. På så sätt utjämnas kraften mellan axlarna. Viskodiffen används huvudsakligen som mittdifferential.

kanske ska tilläggas att texten om viskodifferentialen är hämtad från wikipedia.

Tycker det funkar bra med visko driver när det behövs när den hinner komma upp i temp. men är permanent vid backning så kör man fast så kan man alltid backa sig lös så tongue


P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 september 2010
#28
Zwudda skrev:
Fint smile

Hade uppe bilen idag och konstaterade att kardanen INTE rör sig över huvud taget. varken på 1:an på tomgång eller 5:an i 90 km/h.

Så jag drar slutsaten av att det är vinkelväxeln som är kass? Efter som kardanen bör väl rotera hela vägen bak till viskon när framhjulen driver?

När jag hade uppe bilen prövade jag även att försöka snurra på kardanen med händerna när handbromsen var dragen men kunde inte snurra på den alls.
Bör inte det gå att göra då Viskokopplingen borde vara frilagd då så men kan röra bakdäcken och kardanen oberoende av varandra?

Tack åter igen för svaren, ni är GRYMMA!!

Ja då är ju vinkelväxeln körd ja. Rensade splines, axeln av, kronhjulet släppt ( om det nu bara var pressat original ), eller rensade kuggar.....

Att du inte kan röra kardanen borde nog vara ganska logiskt, för även fast viskon inte är aktiverad så är det ju friktion mellan lamellerna så det går ju ganska trögt ändå.


Refined
1 770 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#29
Bensinskallen skrev:
Zwudda skrev:
Fint smile

Hade uppe bilen idag och konstaterade att kardanen INTE rör sig över huvud taget. varken på 1:an på tomgång eller 5:an i 90 km/h.

Så jag drar slutsaten av att det är vinkelväxeln som är kass? Efter som kardanen bör väl rotera hela vägen bak till viskon när framhjulen driver?

När jag hade uppe bilen prövade jag även att försöka snurra på kardanen med händerna när handbromsen var dragen men kunde inte snurra på den alls.
Bör inte det gå att göra då Viskokopplingen borde vara frilagd då så men kan röra bakdäcken och kardanen oberoende av varandra?

Tack åter igen för svaren, ni är GRYMMA!!

Ja då är ju vinkelväxeln körd ja. Rensade splines, axeln av, kronhjulet släppt ( om det nu bara var pressat original ), eller rensade kuggar.....

Att du inte kan röra kardanen borde nog vara ganska logiskt, för även fast viskon inte är aktiverad så är det ju friktion mellan lamellerna så det går ju ganska trögt ändå.

Precis.

Vet du/någon annan om det är "mycket" jobb att få ner vinkelväxeln. Typ lyfta motor/låda eller lossa subframen?

Låter inte som någon vidare rolig operation faktiskt...

Refined
1 770 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#30
VXC70 skrev:
Froborg skrev:
Mitt diffen den sk viskodiffen innehåller lameller och siliconolja.

Viskodiff:

Viskodifferentialen är som en diffbroms med lameller men innehåller en silikonolja som kan variera sin viskositet ("trögflythet"). När det uppstår en varvtalsskillnad mellan lamellerna "vispas" oljan och blir varm. Värmen gör oljan mer trögflytande och det uppstår en diffbromsverkan. På så sätt utjämnas kraften mellan axlarna. Viskodiffen används huvudsakligen som mittdifferential.

kanske ska tilläggas att texten om viskodifferentialen är hämtad från wikipedia.

Tycker det funkar bra med visko driver när det behövs när den hinner komma upp i temp. men är permanent vid backning så kör man fast så kan man alltid backa sig lös så tongue

Tackar.
Mycket trevlig info smile

323 Inlägg
10 september 2010
#31
VXC70 skrev:
Froborg skrev:
Mitt diffen den sk viskodiffen innehåller lameller och siliconolja.

Viskodiff:

Viskodifferentialen är som en diffbroms med lameller men innehåller en silikonolja som kan variera sin viskositet ("trögflythet"). När det uppstår en varvtalsskillnad mellan lamellerna "vispas" oljan och blir varm. Värmen gör oljan mer trögflytande och det uppstår en diffbromsverkan. På så sätt utjämnas kraften mellan axlarna. Viskodiffen används huvudsakligen som mittdifferential.

kanske ska tilläggas att texten om viskodifferentialen är hämtad från wikipedia.

Tycker det funkar bra med visko driver när det behövs när den hinner komma upp i temp. men är permanent vid backning så kör man fast så kan man alltid backa sig lös så tongue

Nej inte från wikipedia, men den är hämtad från ett 4wd forum. men jag tyckte att den va bra skriven så varför ska man då skriva själv tongue


1 562 Inlägg
10 september 2010
#32
Zwudda skrev:
Bensinskallen skrev:
Zwudda skrev:
Fint smile

Hade uppe bilen idag och konstaterade att kardanen INTE rör sig över huvud taget. varken på 1:an på tomgång eller 5:an i 90 km/h.

Så jag drar slutsaten av att det är vinkelväxeln som är kass? Efter som kardanen bör väl rotera hela vägen bak till viskon när framhjulen driver?

När jag hade uppe bilen prövade jag även att försöka snurra på kardanen med händerna när handbromsen var dragen men kunde inte snurra på den alls.
Bör inte det gå att göra då Viskokopplingen borde vara frilagd då så men kan röra bakdäcken och kardanen oberoende av varandra?

Tack åter igen för svaren, ni är GRYMMA!!

Ja då är ju vinkelväxeln körd ja. Rensade splines, axeln av, kronhjulet släppt ( om det nu bara var pressat original ), eller rensade kuggar.....

Att du inte kan röra kardanen borde nog vara ganska logiskt, för även fast viskon inte är aktiverad så är det ju friktion mellan lamellerna så det går ju ganska trögt ändå.

Precis.

Vet du/någon annan om det är "mycket" jobb att få ner vinkelväxeln. Typ lyfta motor/låda eller lossa subframen?

Låter inte som någon vidare rolig operation faktiskt...

går ganska fort å få ner den om man har bilen på en lyft. behöver inte lyfta motor lr låda även subframen kan sitta kvar har jag för mig.

Refined
1 770 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#33
Okej. Tyvärr ingen lyft hemma, får höra de klassiska pall bockarna. Men de går ganska bra.

Får hoppas att man kan få ut den utan att skruva ner halva bilen *Håller tummarna*

1 562 Inlägg
10 september 2010
#34
höger drivaxel fram måste du nog demontera men då får du ganska bra med plats.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 september 2010
#35
mange_240 skrev:
höger drivaxel fram måste du nog demontera men då får du ganska bra med plats.

Japp den måste ur, den går ju rakt igenom vinkelväxeln

Sen är de "bara" att haka av kardanen, lossa vinkelväxeln från växellådan och ta ner. Kan va lite knepigt att komma åt skruvarna runt om men de går till slut.

Jag vill minnas att det är separat olja i de nya vinkelväxlarna, och jag antar att det är det till de gamla också. Men du märker ju om det dräller ur olja när du tar av vinkelväxeln, i så fall är det bara att tömma ur resten ur växellådan och fylla nytt. Kan vara bra att lossa påfyllningspluggen till växellådan först så att den inte är runddragen OM nu oljan rinner ur när du tar av växeln.


674 Inlägg
11 september 2010
#36
Froborg skrev:
Mitt diffen den sk viskodiffen innehåller lameller och siliconolja.

Viskodiff:

Viskodifferentialen är som en diffbroms med lameller men innehåller en silikonolja som kan variera sin viskositet ("trögflythet"). När det uppstår en varvtalsskillnad mellan lamellerna "vispas" oljan och blir varm. Värmen gör oljan mer trögflytande och det uppstår en diffbromsverkan. På så sätt utjämnas kraften mellan axlarna. Viskodiffen används huvudsakligen som mittdifferential.

Det är ingen diff.. Det är bara en koppling, men beskivningen är rätt..  Förutom att det är marginell skillnad mellan drivläge & frilägen..  dvs. iprincip driver den helatiden.  Mer korekt beskrivet fubnkar den som ett slags "gummiband" där den kan flexa åt båda håll jämfört med ingående kraft axel.  som en hardiskiva, fast steglöst.

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
11 september 2010
#37
Bensinskallen skrev:
mange_240 skrev:
höger drivaxel fram måste du nog demontera men då får du ganska bra med plats.

Japp den måste ur, den går ju rakt igenom vinkelväxeln

Sen är de "bara" att haka av kardanen, lossa vinkelväxeln från växellådan och ta ner. Kan va lite knepigt att komma åt skruvarna runt om men de går till slut.

Jag vill minnas att det är separat olja i de nya vinkelväxlarna, och jag antar att det är det till de gamla också. Men du märker ju om det dräller ur olja när du tar av vinkelväxeln, i så fall är det bara att tömma ur resten ur växellådan och fylla nytt. Kan vara bra att lossa påfyllningspluggen till växellådan först så att den inte är runddragen OM nu oljan rinner ur när du tar av växeln.

Oljan från vinkelväxeln ska inte rinna ut ifrån vinkelväxeln, packboxar som sluter helt tätt. Det som kan rinna är olja från växellådan som inte tätats vid hylsan. men det är en mindre mängd isåfall i samband med demontering

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
11 september 2010
#38
TurbOla skrev:
Den tidiga generationens AWD (97-00) fungerar ofta bättre än den senare versionens AWD (00-02) då man också använde en visco-koppling till mittdifferential.
Haldex kom först -03.
Jag kommer till varför nedan.

Bakvagnen på 850 AWD och S/V70 AWD är i princip hämtad direkt från 960 och S/V90.
Den enda egentliga modifikationen är fästena, och att du har en centrifugaldiff i bakaxeln, dvs den låser differentialen i hastigheter under 50km/h.

Dessutom har du TRACS på framhjulen, vilket betyder att ABS-givarna används för att mäta ifall något hjul spinner, och då bromsas det med hjälp av de vanliga bromsarna.
(Detta systemet har för övrigt jag på min 850 och det fungerar utmärkt på snöbelagda backar.)

På de första två årsmodellerna av V70N fanns en liknande AWD, fast utan diffbroms bak och en mindre visco-enhet. Det är den som testas i Spray - och därför många klagar på AWDn.


Volvo har konstruerat drivlinan med rörhylsan som svagaste punkt, ifall man belastar drivlinan för hårt så ska den ge sig.
Dock blev legeringen lite för mjuk, och splinesen mattas tyvärr.
Det finns dock bilar som gått 30k mil utan problem, och det finns de som gått hälften med bytta delar.
Det beror nog mycket på hur man kör.

Det finns dock utbytesvinkelväxlar och rörhylsor som är mycket förbättrade, både i materialval, utformning och svetsning/limning/pressning m.m.

Utväxlingarna är matchade fram och bak för att ge optimal 50/50 fördelning vid full drivning runtom.

Kan ju nämna att en medlem i NordicR bytte hylsa och vinkelväxel på sin V70R -00 och han kör hårt, både på bana och utanför, med slicks och med gatdäck utan vidare problem.

Det vanligaste felet folk gör, är att om ett däck går sönder så byter de ju förstås det.
Vilket man gör normalt ju.
Men det är fel att göra så på en visco-utrustad bil.
Både Subaru och VW har använt visco så det är inte bara Volvo det handlar om.

Men viscon är konstruerad som så att de båda axlarna som går in har varannan lamell kopplade på sig, och så länge båda axlarna snurrar med samma hastighet så händer ingenting, drivningen ligger 90-95% fram, och resten bak.

Men när det blir skillnad på fram och bakaxel, antalet varv däcken roterar med olika mönsterdjup, tror viscon att det slirar, silikonoljan värms upp och lamellerna börjar greppa.
Då aktiveras viscon, och den ligger på tills silikonoljan överhettas, och då slår viscon ifrån igen automatiskt.
Tills oljan blir lite svalare och viscon aktiveras igen.

Så nöter man ut lamellerna i längden, vilket är det absolut vanligaste felet.
Det står i instruktionsboken att man bör skifta däcken fram/bak gärna en gång mitt i en säsong.
Och att man har samma mönsterdjup runtom.


Kan tillägga att de senare bilarna med Haldex inte har diffbroms i bakaxeln, och framkomligheten är inte bättre på de bilarna, det är bara det att Haldex-diffen har många givare och klarar av ojämna däckmönster bättre.

Behöver ju inte skriva så mycket.. Här är ju en som kan... wink

With great freedom comes great responsebility

Egen företagare
864 Inlägg
11 september 2010
#39
För att byta vinkel växel så måste höger drivaxel bort, sen sitter den i 5 skruv, det är trångt att komma åt vissa av dom. Avgas röret får du släppa på så du kommer åt ordentligt. Bytte själv en sån för ett tag sen, sen visade det sig att det inte var det som var fel, så jag har en vinkelväxel liggande som gått ca 18.000

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Refined
1 770 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#40
Tack åter igen för alla bra svar!
Ni som vill ha återbetalning för er hjälp får dra er ner emot västkusten så bjuder jag på pilsner och sill!! big_smile


Sök