TurbOla skrev:
Den tidiga generationens AWD (97-00) fungerar ofta bättre än den senare versionens AWD (00-02) då man också använde en visco-koppling till mittdifferential.
Haldex kom först -03.
Jag kommer till varför nedan.
Bakvagnen på 850 AWD och S/V70 AWD är i princip hämtad direkt från 960 och S/V90.
Den enda egentliga modifikationen är fästena, och att du har en centrifugaldiff i bakaxeln, dvs den låser differentialen i hastigheter under 50km/h.
Dessutom har du TRACS på framhjulen, vilket betyder att ABS-givarna används för att mäta ifall något hjul spinner, och då bromsas det med hjälp av de vanliga bromsarna.
(Detta systemet har för övrigt jag på min 850 och det fungerar utmärkt på snöbelagda backar.)
På de första två årsmodellerna av V70N fanns en liknande AWD, fast utan diffbroms bak och en mindre visco-enhet. Det är den som testas i Spray - och därför många klagar på AWDn.
Volvo har konstruerat drivlinan med rörhylsan som svagaste punkt, ifall man belastar drivlinan för hårt så ska den ge sig.
Dock blev legeringen lite för mjuk, och splinesen mattas tyvärr.
Det finns dock bilar som gått 30k mil utan problem, och det finns de som gått hälften med bytta delar.
Det beror nog mycket på hur man kör.
Det finns dock utbytesvinkelväxlar och rörhylsor som är mycket förbättrade, både i materialval, utformning och svetsning/limning/pressning m.m.
Utväxlingarna är matchade fram och bak för att ge optimal 50/50 fördelning vid full drivning runtom.
Kan ju nämna att en medlem i NordicR bytte hylsa och vinkelväxel på sin V70R -00 och han kör hårt, både på bana och utanför, med slicks och med gatdäck utan vidare problem.
Det vanligaste felet folk gör, är att om ett däck går sönder så byter de ju förstås det.
Vilket man gör normalt ju.
Men det är fel att göra så på en visco-utrustad bil.
Både Subaru och VW har använt visco så det är inte bara Volvo det handlar om.
Men viscon är konstruerad som så att de båda axlarna som går in har varannan lamell kopplade på sig, och så länge båda axlarna snurrar med samma hastighet så händer ingenting, drivningen ligger 90-95% fram, och resten bak.
Men när det blir skillnad på fram och bakaxel, antalet varv däcken roterar med olika mönsterdjup, tror viscon att det slirar, silikonoljan värms upp och lamellerna börjar greppa.
Då aktiveras viscon, och den ligger på tills silikonoljan överhettas, och då slår viscon ifrån igen automatiskt.
Tills oljan blir lite svalare och viscon aktiveras igen.
Så nöter man ut lamellerna i längden, vilket är det absolut vanligaste felet.
Det står i instruktionsboken att man bör skifta däcken fram/bak gärna en gång mitt i en säsong.
Och att man har samma mönsterdjup runtom.
Kan tillägga att de senare bilarna med Haldex inte har diffbroms i bakaxeln, och framkomligheten är inte bättre på de bilarna, det är bara det att Haldex-diffen har många givare och klarar av ojämna däckmönster bättre.