3756
Sök

Rengöringa av fälg med syrabaserad fälgrengäring

5 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Har precis köpt A3 där fälgarna tyvärr är fulla med ingrott bromsdamm. Vill ha lite råd om jag vågar gå på med syrabaserad fälgrengöring... I så fall vilket märke?

Jag har en kantstötning på höger bakfälg, och där kan man se att fälgen är uppbyggd av tjockt lacklager samt klarlack ovan det. Är rädd att lacken skall släppa, finns det fara att den gör det med dett typ av medel?

Det jag testat är att gå på med cleander, men ser ut som att bromsdammet nästan är inpolerat sedan tidigare i fälgen. Jag köpte den nyrecondad av Ditec i Göteborg, kan dem ha lagt på medel så att det blir svårt få bort dammet nu?

För den som orkar sätta sig in i problemet åt mig har jag bilder jag kan maila för att visa hur dem ser ut. Tyvärr funkade det inte att lägga upp bilder i galleriet då denna funktion är avstängd.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
10 september 2010
Bilpedanten har 2 fälgrengöringar, en alkalisk och en syrabaserad.

Ta kontakt med han så får du hjälp http://bilpedantens-webshop.noxshop.se/

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
10 september 2010
skalman77 skrev:
Har precis köpt A3 där fälgarna tyvärr är fulla med ingrott bromsdamm. Vill ha lite råd om jag vågar gå på med syrabaserad fälgrengöring... I så fall vilket märke?

Jag har en kantstötning på höger bakfälg, och där kan man se att fälgen är uppbyggd av tjockt lacklager samt klarlack ovan det. Är rädd att lacken skall släppa, finns det fara att den gör det med dett typ av medel?

Det jag testat är att gå på med cleander, men ser ut som att bromsdammet nästan är inpolerat sedan tidigare i fälgen. Jag köpte den nyrecondad av Ditec i Göteborg, kan dem ha lagt på medel så att det blir svårt få bort dammet nu?

För den som orkar sätta sig in i problemet åt mig har jag bilder jag kan maila för att visa hur dem ser ut. Tyvärr funkade det inte att lägga upp bilder i galleriet då denna funktion är avstängd.

Lägg upp bild på något annat ställe, typ photobucket.. Är väldigt svårt att avgöra utan bild.
Utan att ha sett fälgen, så säger jag, börja med kallavfettning och se om det biter;
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=224
Använd hanskar och svampa runt avfettningen på fälgarna efter att du sprutat på avfettningen för bästa resultat.

Efter det, syra. Samma procedur som med avfettningen, svampa runt och arbeta upp smutsen. Men väldigr försiktigt så du inte repar fälgen;
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=194
Senast redigerat av Jill (10 september 2010)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
10 september 2010
Jill skrev:
skalman77 skrev:

Lägg upp bild på något annat ställe, typ photobucket.. Är väldigt svårt att avgöra utan bild.
Utan tt ha sett fälgen, så säger jag, börja med kallavfettning och se on det biter;
Använd hanskar och svampa runt avfettningen på fälgarna efter att du sprutat på avfettningen för bästa resultat.

Kallavfettnig löser inte bromsdamm, bara tjäraprickar.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
10 september 2010
Dubs skrev:
Jill skrev:
skalman77 skrev:

Utan tt ha sett fälgen, så säger jag, börja med kallavfettning och se on det biter;

Kallavfettnig löser inte bromsdamm, bara tjäraprickar.

Lätt bromsdamm tar Herobiol på ett perfa sätt .. beror på hur grovt och hur länge det har suttit smile

757 Inlägg
10 september 2010
tycker nonax extreme funkar perfa att rengöra fälgarna med. är det hårt ingrott brukar jag svampa med medlet

5 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Har idag testat Sonax Extreme, men var inte mycket som släppte. Har konstaterat att det är Audi RS4 fälgar som sitter på bilen. De är lite halvblanka, därför jag är rädd för syra.

Har laddat upp bilder nu som hittas här
http://m890.photobucket.com/albums/skalman77/

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
12 september 2010
Jag hade fått inbrända bromsgnister på mina kromfälgar fram. Spayade Autobright  wheel acid och lät verka i ca 20 sekunder. Rörde inte fälgarna, utan spolade direkt av med högtryckstvätt. Blanka och rena direkt. Behövdes ingen annan avfettning, utan endast syran.

Används EJ på VARM yta!

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

5 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Var får man tag i Autobright  wheel acid ?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
13 september 2010
skalman77 skrev:
Var får man tag i Autobright  wheel acid ?

Hos mannen som skrev ovanför dig.
Eller länken i mitt första inlägg roll
Senast redigerat av Dubs (13 september 2010)

Sök