2760
Sök

Slutsteg slår gnista vid anslutning av strömkabeln

44 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Hej, det är så att mitt slutsteg inte fungerar längre, förmodligen efter att jag kopplade bort jordkabeln innan +kabeln när jag plockade ut det, vet inte vad jag tänkte på men det tog typ 5 sek innan jag förstod vad som hände och satte dit jorden igen... Inga säkringar har gått.

Har därför två frågor: Är det kaputt? När jag kopplar in det igen ger den från sig en gnista vid anslutandet av +-kabeln, vad beror det på?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2010
Anledningen till gnistan är för att kondensatorbanken i steget laddar upp sig, inget konstigt med det. Men går det inte alls igång när du ger spänning på remoten eller vad händer?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

44 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Anledningen till gnistan är för att kondensatorbanken i steget laddar upp sig, inget konstigt med det. Men går det inte alls igång när du ger spänning på remoten eller vad händer?

Nej det ger inte några livstecken, har testat att koppla ur remoten och så. Det går inte in i protect-läge. Steget är ett mds gp4 om det är till nån nytta. Tack för svaret! smile

77 Inlägg
21 september 2010
Det bör ju inte kunna ha att göra med att du kopplade ort jorden innan du kopplade bort spänningen :S
Säker på att remoten sitter i ordentligt och att du har ström till steget. Kollaalla säkringar igen smile
Låter konstigt :S

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2010
Koppla in jord och ström till steget, ta sen en multimeter och mät på stegets anslutningar ifall du har spänning. När du gjort det så kopplar du in remoten, slår på stereon och mäter mellan jord och remote på steget för att se så du har spänning även där. Om du har rätt spänning på båda ställena så är steget trasigt, annars så är det bara att sätta igång & felsöka kablarna!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

44 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Koppla in jord och ström till steget, ta sen en multimeter och mät på stegets anslutningar ifall du har spänning. När du gjort det så kopplar du in remoten, slår på stereon och mäter mellan jord och remote på steget för att se så du har spänning även där. Om du har rätt spänning på båda ställena så är steget trasigt, annars så är det bara att sätta igång & felsöka kablarna!

Tusen tack, skitbra! smile

Statligt anställd
215 Inlägg
21 september 2010
Du kan ju dessutom testa att koppla en kabel mellan pos.-ingången(+) och Remote-ingången. Alltså koppla på ström till remoten den vägen. Funkar inte det så är det troligtvis steget som är trasigt!

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 september 2010
Vet att gamla Kicker ZR 1000 var jättekänsliga gällande hur man kopplade in och ur dem, tog man fel kabel så brann dem upp direkt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

44 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Tack för hjälpen, det var remote-kablen som var kass! smile

Sök