3496
Sök

Nollställning av Saab 900 -87

13 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.

Jag har rivit isär motorn på min  Saab 900 -87 för att byta topplockspackning. Toppen är nu planad och alla ytor som ska rengöras är rengjorda. Nu ska jag montera tillbaka toppen men måste först ställa motorn i sitt nolläge så att den stämmer överens med kammen.
Jag fick tipset att lossa på kåpan i motorns framkant för att se på svänghjulet efter en märkning som jag kunde ställa efter. Jag lossade på kåpan men problemet är att motorn verkar vara upphäng i ett fäste i denna kåpa så motorn lutar nu mot de stag som går under bilen. Jag lyckas heller inte få loss kåpan då en av skruvarna till motorkudden är oerhört svår att komma åt. Är detta ens rätt sätt att göra det på?

Finns det inget enklare sätt att ställa motorn i sitt nollläge?


1 062 Inlägg
29 september 2010
#2
Jacobthebluesman skrev:
Hejsan.

Jag har rivit isär motorn på min  Saab 900 -87 för att byta topplockspackning. Toppen är nu planad och alla ytor som ska rengöras är rengjorda. Nu ska jag montera tillbaka toppen men måste först ställa motorn i sitt nolläge så att den stämmer överens med kammen.
Jag fick tipset att lossa på kåpan i motorns framkant för att se på svänghjulet efter en märkning som jag kunde ställa efter. Jag lossade på kåpan men problemet är att motorn verkar vara upphäng i ett fäste i denna kåpa så motorn lutar nu mot de stag som går under bilen. Jag lyckas heller inte få loss kåpan då en av skruvarna till motorkudden är oerhört svår att komma åt. Är detta ens rätt sätt att göra det på?

Finns det inget enklare sätt att ställa motorn i sitt nollläge?

yikesyikesyikesyikesyikes Har du lossat kåpan i metall och inte den i plast? HJÄLP!
Köp en ny oval packning och skruva ihop kåpan och ställ cyl ett högst upp, det är den cyl närmast torpedväggen.
På svänghjulet har du sedan graderingar i grader före övre dödpunkt, passa in nollan "0".

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (29 september 2010)


13 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#3
Borde den inte ha lossas på?

Vart sitter svänghjulet då? Är inte det innanför kåpan?


1 062 Inlägg
30 september 2010
#4
Jacobthebluesman skrev:
Borde den inte ha lossas på?

Vart sitter svänghjulet då? Är inte det innanför kåpan?

Svänghjulet sitter innanför den svarta platkåpan, om jag inte mins fel så sitter den med M6 och kanske M8 också.

M.V.H.


Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#5
Svänghjulet? det är ju den som sitter mellan motor och låda, du menar väll hjulet på vevaxeln?

Det man inte dör av gör ont.

13 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#6
Vet faktiskt inte vad jag menar. Det var en som sa att svänghjulet satt där. Men men.... Jag får väl skruva ihop det och ställa 1:ans cylinder i övre vändläge så borde det hela stämma.


Konsult
1 247 Inlägg
30 september 2010
#7
På og900 och 99 sitter svänghjulet fram på motorn såhär:
http://images.hemmings.com/wp-content/uploads/2008/04/clutch_installed.jpg
Växellådan agerar oljetråg till motorn också.

Jacob där ser du framsidan på motorn utan kåpan..


13 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#8
Jag måste lossat på fel kåpa. Kåpan jag lossade på var inte så långt bak mot blocket. Denna satt allra längst fram på motorn och var mycket mindre.

Det var denna kåpa (se pil i nedre vänstra hörne)

http://img836.imageshack.us/img836/237/motorsaab.jpg


Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#9
Tagg3N skrev:
På og900 och 99 sitter svänghjulet fram på motorn såhär:
http://images.hemmings.com/wp-content/u … talled.jpg
Växellådan agerar oljetråg till motorn också.

Jacob där ser du framsidan på motorn utan kåpan..

Som du förstår har ja aldrig arbetat med saab förutom bytt någta bussningar. jäkla specialkonstruktion:P

Det man inte dör av gör ont.

Konsult
1 247 Inlägg
30 september 2010
#10
Jacobthebluesman skrev:
Jag måste lossat på fel kåpa. Kåpan jag lossade på var inte så långt bak mot blocket. Denna satt allra längst fram på motorn och var mycket mindre.

Det var denna kåpa (se pil i nedre vänstra hörne)

http://img836.imageshack.us/img836/237/motorsaab.jpg

Den ska du INTE skruva loss när motorn är monterad! Där innanför har du transmissionskedjorna för kraftöverföringen mellan motor och växellåda. Leta tag i en ny packning och skruva dit den igen, rekommenderar att du ska lyfta upp motorn så det inte vilar på några få skruv!

Det du ska skruva loss är den stora svarta kåpan som sitter mot blocket. Den är demonterad på bilden jag länkade.

Lycka till!!

Bullen1 skrev:
Tagg3N skrev:
På og900 och 99 sitter svänghjulet fram på motorn såhär:
http://images.hemmings.com/wp-content/u … talled.jpg
Växellådan agerar oljetråg till motorn också.

Jacob där ser du framsidan på motorn utan kåpan..

Som du förstår har ja aldrig arbetat med saab förutom bytt någta bussningar. jäkla specialkonstruktion:P

Det var därför jag kände att en förklaring var på sin plats smile Alltid lär man sig något nytt! smile

/Kim


13 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#11
Vad kallas denna packning? Lyckas inte hitta den.


Konsult
1 247 Inlägg
30 september 2010
#12
Jacobthebluesman skrev:
Vad kallas denna packning? Lyckas inte hitta den.

Den ingår i packningssatsen för växellåda på speedparts. Andra ställen kanske har en lös packning men det har jag ingen aning om.

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_vxl_div.shtml
Packningssats växellåda
Saab 900 <93 (dvs äldre än 93)
4 och 5 vxl
Art.Nr      11.6003
Pris      375kr
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/11,6003.jpg

Du ser vilken det är på bilden.


Mvh Kim
Senast redigerat av Tagg3N (30 september 2010)



Sök