Jag har rivit isär motorn på min Saab 900 -87 för att byta topplockspackning. Toppen är nu planad och alla ytor som ska rengöras är rengjorda. Nu ska jag montera tillbaka toppen men måste först ställa motorn i sitt nolläge så att den stämmer överens med kammen. Jag fick tipset att lossa på kåpan i motorns framkant för att se på svänghjulet efter en märkning som jag kunde ställa efter. Jag lossade på kåpan men problemet är att motorn verkar vara upphäng i ett fäste i denna kåpa så motorn lutar nu mot de stag som går under bilen. Jag lyckas heller inte få loss kåpan då en av skruvarna till motorkudden är oerhört svår att komma åt. Är detta ens rätt sätt att göra det på?
Finns det inget enklare sätt att ställa motorn i sitt nollläge?
Jag har rivit isär motorn på min Saab 900 -87 för att byta topplockspackning. Toppen är nu planad och alla ytor som ska rengöras är rengjorda. Nu ska jag montera tillbaka toppen men måste först ställa motorn i sitt nolläge så att den stämmer överens med kammen. Jag fick tipset att lossa på kåpan i motorns framkant för att se på svänghjulet efter en märkning som jag kunde ställa efter. Jag lossade på kåpan men problemet är att motorn verkar vara upphäng i ett fäste i denna kåpa så motorn lutar nu mot de stag som går under bilen. Jag lyckas heller inte få loss kåpan då en av skruvarna till motorkudden är oerhört svår att komma åt. Är detta ens rätt sätt att göra det på?
Finns det inget enklare sätt att ställa motorn i sitt nollläge?
Har du lossat kåpan i metall och inte den i plast? HJÄLP! Köp en ny oval packning och skruva ihop kåpan och ställ cyl ett högst upp, det är den cyl närmast torpedväggen. På svänghjulet har du sedan graderingar i grader före övre dödpunkt, passa in nollan "0".
M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (29 september 2010)
Vet faktiskt inte vad jag menar. Det var en som sa att svänghjulet satt där. Men men.... Jag får väl skruva ihop det och ställa 1:ans cylinder i övre vändläge så borde det hela stämma.
Den ska du INTE skruva loss när motorn är monterad! Där innanför har du transmissionskedjorna för kraftöverföringen mellan motor och växellåda. Leta tag i en ny packning och skruva dit den igen, rekommenderar att du ska lyfta upp motorn så det inte vilar på några få skruv!
Det du ska skruva loss är den stora svarta kåpan som sitter mot blocket. Den är demonterad på bilden jag länkade.