3195
Sök

Volvo 740 Startar inte!

1 314 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej allihopa!smile

Har en 740 hemma (inte den vita som jag lagt upp här på g.org) som inte startar! Problemet är att det inte kommer någon bensin till motorn när man försöker starta. Har testat med mätinstrument och bensinpumpen får ingen ström verkar det somneutral

Är det någon som vet varför det är så här??roll

Väldigt tacksam för svar!!smile

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 517 Inlägg
2 oktober 2010
#2
kollat så Boxen fugerar? smile låter pumpen nått?   när du slår igång täningen?

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

1 314 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#3
Tubbex skrev:
kollat så Boxen fugerar? smile låter pumpen nått?   när du slår igång täningen?

Boxen verkar fungera.

Nej pumpen är helt död när man försöker starta men när jag tog ur den och kopplade den till en annan strömkälla så fungerade denneutral

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 oktober 2010
#4
men de är säker säkring eller relä, annars kabelbrott, annars ...vet jag fan

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 314 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#5
offfroad skrev:
men de är säker säkring eller relä, annars kabelbrott, annars ...vet jag fan

Relät är det inte fel på för det har jag kontrollerat genom att testa med relät från den vita 740:n och säkringarna har jag också testat.

Ska kolla om det är kabelbrott men tror inte det eftersom pumparna funkar när jag tvångskör demneutral

MVH

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#6
Bilen startar när jag tvångsmatar fram bensin men när bilen är igång så går inte pumparna och det resulterar i att bilen dör efter någon minut och sen startar han inte igen!sad

Någon som har några fler tips på vad det kan va??roll

// RallyMartin

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

21 761 Inlägg
3 oktober 2010
#7
Vilken årsmodell är det och vilket insprut, LH2.2 eller 2.4?

1 314 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#8
Problemet löst!big_smilebig_smile

Tråden kan avslutasbig_smile

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

21 761 Inlägg
3 oktober 2010
#9
Men nu blev vi ju nyfnikna på vad som var fel. Berätta genast. wink

57 Inlägg
3 oktober 2010
#10
aa vill gärna ha svar snabbt smile har samma problem med min yikes

1 314 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#11
Han som skrev första svaret i tråden hade rättsmile

Det var chipet i styrboxen som hade pajat av nån konstig anledning. Stift nr. 5 på chipet som styr bränslerelät och pumparna slutade helt plötsligt att funka tydligensmile

Så testa att byta ut styrboxen om du hade samma problemwinkwink

// RallyMartin

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

57 Inlägg
3 oktober 2010
#12
Tack ska kolla så fort som möjligt om det är det:)

1 314 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#13
pundstrom skrev:
Tack ska kolla så fort som möjligt om det är det:)

Ingen orsakwink

// RallyMartin

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

747 Inlägg
19 oktober 2010
#14
Så du bytte bara Jetrontic boxern så fungerade den igen ? Standard fel på GLT 16v eller ? För min stannade idag och man hör inte pumpen.

Har inte provat med annat relä ännu men om de inte fungera så är det boxern då eller ?

Älgahäng Räjsing Club

1 314 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#15
horsekiller skrev:
Så du bytte bara Jetrontic boxern så fungerade den igen ? Standard fel på GLT 16v eller ? För min stannade idag och man hör inte pumpen.

Har inte provat med annat relä ännu men om de inte fungera så är det boxern då eller ?

Japp, det var Jetronic boxen som hade lagt avwink

Njae, vet inte om det är standardfel direkt, boxen var ganska sleten sen länge så den la bara av helt plötsligtsmile

Ja, testa att tvångsköra pumparna och sen starta bilen, då kommer den gå på bensinen som du kört fram till spridarna och sen om den dör efter typ 30 sekunder så är det nog boxen som är paj om inte relät är sönder vill sägawink

Vi fick reda på felet eftersom vi har en 740 med en likadan box så vi bytte bara till den boxen och då gick bilen felfritt så ett bra sätt att testa är om du kan sätta dit en likadan box och kolla om den funkar med denwink

MVH:

RallyMartin

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

57 Inlägg
20 oktober 2010
#16
om man håller på sopparelät och slår på tändning så ska det klicka klickar det så är det helt. annars testa byta det:)
mvh sebbe


Sök