2877
Sök

Köpråd: Passat TDI 1.9 ?

18 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#1
Har nu hittat en bil som jag är intresserad utav att köpa. De är som rubriken lyder en Passat Tdi v6 00:a med manuell låda.
Så jag tänkte höra om de finns någon här som har erfarenhet utav dem?
Kända fel och barn sjukdomar?
Dyr att serva, dyra reservdelar?
Hur långa är intervallerna mellan kammrems + vattenpumps bytena?
Senast redigerat av gurkan87 (6 augusti 2010)

261 Inlägg
5 augusti 2010
#2
kamaxlarna brukar vara nedslitna efter ca 20000 mil


18 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#3
Har nu pratat med en gammal bekant som jobbat som mek i ett antal år och han tyckte iaf att jag inte skulle köpa V6:an. Har man tur och hittar ett bra ex går dom hur fint som helst men har du otur och den inte är så väl skött så kan de bli väldigt dyrt..sen ska dom väl vara rätt törstiga åxå.

Så nu har jag blivit lite snål och spanar lite på passat 1.9 TDI 130 01-05 och även a4:n med samma motor.
Någon som kört dessa modeller? Är dom väldigt trötta?
Eller är de någon som har något förslag på en annan diesel?
Några krav som jag har är att de ska vara en kombi och gärna lite mer att åka med så att de händer ngt när man ställer sig på gasen och sen ska den även gå att köra relativt snålt också.
Blir nog till att sätta in en kcr box oavsett.
Smärt gränsen ligger på ca 80k

5 Inlägg
6 augusti 2010
#4
Nej den är inte jätte slö. Går ganska bra smile
Men den bilen jag kör har gått 16'500 mil och nyss renoverat toppen för 30'000. Är ett vanligt fel tydligen. Låter inte helt trätt efter åt så ska lämna in den igen..

Och lika så har ac pumpen gått. Verkstan sa 18'000 att fixa. 11'000 för bara pumpen.

Vad gäller box så föreslår jag dieseltech. Är bra grejer och går bättre än den jag hade förut. och dessutom går de smyga igång deras trim boxar. så när man trycker på gasen är de inte 100 på en gång utan smyger under en sekund sparar motorn smile

Finns ju andra boxar oxå. Men denna boxen stänger av när den drar mindre på bilens orgenal inställningar smile

snart är de slut

2 337 Inlägg
6 augusti 2010
#5
Jag har bara bra erfarenheter av VAG:s 1.9. Har kört både 115 och 130 rätt mycket, ingen av dem är slö, men 130:an skulle jag nog t.o.m. klassa in under pigg. Toppen är väl det problem som i större eller mindre utsträckning har drabbat våra bilar också, annars har motorerna hållit ihop väldigt bra (båda har gått över 35000 mil).

18 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#6
Okey, kan man kolla så att toppen är bra skick på något vis?
Dom som jag har kollat på har iaf gått mellan 17-20 ooo mil.
Någonting speciellt som man bör tänka på när man skall titta på dem??

1 327 Inlägg
6 augusti 2010
#7
Framvagnen har jag hört ska vara en svag punkt på passat.


18 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#8
Jo, de har jag också hört..även på audi om jag inte miss minner mig?

438 Inlägg
6 augusti 2010
#9
skulle nog rekomendera turbo diesel 4:an,110hk och inte allt för mycket i förbrukning, Svärfar hade en 05:a och den funkade väldigt bra, startade alltid och aldrig något klydd, enda trista är att man måste lossa hela fronten för att byta remmar på den, men det vart så på 4 motion versionen, vet inte om hur det är för de anra modellerna utan 4 motion,
men se upp för rosthål i framskärmarna på dessa,
Hoppas jag vart till nogon nytta:)

MVH VAnd3rsson


18 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#10
110hk..de är för lite tycker jag:P

Ingen som har någon annan diesel bil att rekommendera?

1 036 Inlägg
7 augusti 2010
#11
gurkan87 skrev:
110hk..de är för lite tycker jag:P

Ingen som har någon annan diesel bil att rekommendera?

v70 D5 med 185hk?

e väl inte hk som gör de wink om du kört diesel innan så vet du;)
Senast redigerat av Mangisen (7 augusti 2010)


3 259 Inlägg
7 augusti 2010
#12
Min chippade Passat 1.9TDI 130hk(160hk efter chippning) kör utan problem ifrån en chippad Passat 1.8T på 190-200hk så för lite tror jag inte du kommer tycka att det är... men det beror ju på vad du är ute efter också! Tänk på att 100 "dieselhästar" är fler än 100 "bensinhästar"! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

18 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#13
Nej en nyare V70 D5:a vore ju inte dumt.. Men då har jag passerat dom 80k som jag hade tänkt lägga på bilen:P

Jo, jag vet att diesel hästarna är mer att åka med;p

Yellow bug!
1 640 Inlägg
8 augusti 2010
#14
1,9TDin på 130hk känns allt annat än slö... !

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

18 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#15
Okey. Hur är 4hjuls driften på passaten då? Tänkte när dom flesta jag kollat på rullat närmare 20 000 mil..

3 259 Inlägg
10 augusti 2010
#16
Min passat har rullat 32.000mil(dom sista 5000milen chippad) med orginal motor och orginal växellåda, original koppling osv osv, endast bytt drivknutar, luftmassamätare och en generator sen den var ny! Det kallas för tysk kvalite det! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 Inlägg
22 oktober 2010
#17
Har samma erfarenhet av min -01 passar 4motion TDI som JonR.
31 000 helt sjukt smärtfria mil.
Chippad sen den hade gått 10 000!

Bytt endast slitdetaljer: Drivknutar luftmassemätare och bromsskivor fram.

iofs kör jag långmil, är ur värsta gasa åldern men mycket på norrlandsvägar och ofta med släp.

Sköt oljebyten med passat longlife och ni har en evighetsmaskin.

Men jag byter nog till en nyare snart, men inte pga av motor och drivlina som fungerar klanderfritt.

En parentes är att jag saknar motorvärmare. Ner till minus20 är det inget problem. Men man lider med motorstackaren. Verkar inte slita så mycket eftersom den fortfarande knappt vill ha olja mellan longlife bytena.

Hoppas nya passaten är lika bra ;-)

MVH /R


Sök