3459
Sök

Problem med tomgång på Audi a3 -00, verkstadens fel?

Gasglad
3 244 Inlägg
25 oktober 2010
Adiiii skrev:
MrCarfreak skrev:
Adiiii skrev:
Kcc bilservice? Nej tack, din "felsökning" visade att min Luftmassemätare var sönder när den fungerar galant!
Har fått nog av bluff företag!

Visade ej att den var sönder utan att en felkod hade satts på den samt lambda sonden.

Nä, du sa att den va sönder å började leta på skruvas hemsida efter en ny

Jag sa att den kan vara sönder. Och hjälpte dig hitta ett så billigt pris som möjligt. Först kollade jag hos min leverantör och sedan bad du mig kolla skruvat samt en annan sida med vw/audi delar.

Sen att du inte fick kvitto.. hmm. Jag har kopian här hos mig!

Tycker du är snabb på att hela tiden smutskasta företag..

Tänk även på att en LMM kan har sporadiska fel, dvs. fungera ibland, och ibland inte!

Hur kom du fram till att LMM inte är trasig eller skapar dessa symptom ?
Senast redigerat av MrCarfreak (25 oktober 2010)

//Carfreak

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Jag litade inte på dig, efter jag hade varit hos dig åkte jag till en annan firma som gjorde felsökning på VAG å där kom då ingen Luftmassemätare upp i felsökningen.
Strunt samma nu.

Full fart spar tid!

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Jag smutskastar inte, jag säger sanning. Du gav mig inget kvitto + inga garantier = sanning!
MECA på ringön,- klippte av min lambdasond på mitten utan att upplysa mig + att han "råkade" bända sönder en mutter på grenröret som kunde leda på läckage!
Mechanum,- ja dom har haft min bil i snart 1,5h vecka och åtgärdar inte problemet = INTE FACKMANNAMÄSSIGT utfört.
Var smutskastar jag företag? Jag säger sanning, du sa nyss "mechanum i ett nötskal, har själv jobbar där så jag vet vad som pågår"...

Full fart spar tid!

Gasglad
3 244 Inlägg
25 oktober 2010
Adiiii skrev:
Jag litade inte på dig, efter jag hade varit hos dig åkte jag till en annan firma som gjorde felsökning på VAG å där kom då ingen Luftmassemätare upp i felsökningen.
Strunt samma nu.

Hmm, knasigt :p

Här är koderna som kom upp (Autodata) avläst med Launch med VAG adapter:
2342 - Uppvärmd lambda sond = Ledningar, uppvärms lambda sond, uppvärmning ur funktion
2323 - Luftmängdmätare = Insugsläcka, ledningar, luftmassemätare

Antagligen har lmm legat som ett sporadiskt fel och iom. detta har inte den andra verkstaden fått fram den koden igen.

Hoppas iafall att det löser sig!

//Carfreak

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
MrCarfreak skrev:
Adiiii skrev:
Strunt samma nu.

2342 - Uppvärmd lambda sond = Ledningar, uppvärms lambda sond, uppvärmning ur funktion

Antagligen har lmm legat som ett sporadiskt fel och iom. detta har inte den andra verkstaden fått fram den koden igen.

Du förstår säkert själv, att när 1 av 4 verkstäder endast hittar felkoder på luftmassemätaren att jag blir irriterad.
men tack!

Full fart spar tid!

Gasglad
3 244 Inlägg
25 oktober 2010
Adiiii skrev:
MrCarfreak skrev:
Adiiii skrev:
Strunt samma nu.

Du förstår säkert själv, att när 1 av 4 verkstäder endast hittar felkoder på luftmassemätaren att jag blir irriterad.
men tack!

Självklart förstår jag det.. Vet själv hur frustrerad man blir när man försöker hitta felet men misslyckas gång på gång.

Men det är lite onödigt att smutskasta någon för det. Jah fick ut de ovannämnda koderna vilket rent generellt betyder att luftmassemätaren är dålig, likaså lambda sonden.

Sen att jag gav dig ett kostnads förslag samt kollade runt var dessa delar var billigast är det inte många som gör utan de tar fram det dyraste priset och ger kunden.

//Carfreak

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 oktober 2010
Jag tycker det låter som att MrCarfreak gjorde precis som man borde.. Skulle själv gjort samma sak.
Och som han säger så kan det vart ett sporadiskt fel (= att det blivigt nå knas 1 eller flera gånger för att sedan räta till sej igen)
Och därför inte den andra verkstaden fått fram ngt smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

196 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
LeafBox skrev:
Jag tycker det låter som att MrCarfreak gjorde precis som man borde.. Skulle själv gjort samma sak.
Och som han säger så kan det vart ett sporadiskt fel (= att det blivigt nå knas 1 eller flera gånger för att sedan räta till sej igen)

Alltså, jag fick se en vit liten pappersbit där de stod:
"lambdasond
luftmassemätare" på, det var det enda som jag kan minnas. Jag blev på min vakt å åkte till Mekonomen som gjorde en felsökning direkt efteråt å den visade bara lambdasonden.

KCC bilservice, va glad över att du slapp byta lambdasonden på min bil..du hade fått ett helvete med att få loss den + en grinig kund.

Full fart spar tid!

Gasglad
3 244 Inlägg
25 oktober 2010
Adiiii skrev:
LeafBox skrev:

Alltså, jag fick se en vit liten pappersbit där de stod:
"lambdasond
luftmassemätare" på, det var det enda som jag kan minnas. Jag blev på min vakt å åkte till Mekonomen som gjorde en felsökning direkt efteråt å den visade bara lambdasonden.

KCC bilservice, va glad över att du slapp byta lambdasonden på min bil..du hade fått ett helvete med att få loss den + en grinig kund.

Det stämmer bra det. Det är den som jag alltid skriver ut från diagnos verktyget. Står även felkods nummrerna på den lappen. Det är just den lappen som betyder trygghet för kunden då den visar vilka felkoden som dykit upp under felsökningen. Sen att mekonomen inte fått upp det eller gett dig ett likadant bevis på koderna kan inte jag ansvara för.

hehe, sådana jobb som är stimulerande. Gör man på rätt sätt så släpper alltid sonderna, räcker att värma upp samt använda en hylsa samt en lång hävarm wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
25 oktober 2010
LeafBox skrev:

jo precis.. Bilars elektronik kan bete sig lite hur som helst. Det vet nog många fler än jag om!
Men här har det skett ett litet missförstånd mellan mig och kund men hoppas att det kommit till rätsida nu. Det är inte alltid lätt att förklara i vanliga termer hur felen uppstått eller visar sig när man är van med fackspråk.

Men jag hoppas verkligen att hon hittar en lösning och får bilen lagad. Förstår frustrationen hos henne..

Vi på gorg får hålla tummarna att det löser sig!!

//Carfreak

196 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Uppdatering!

Bilen är nu i galant skick! Verkstaden begärde 4500:- för arbetet men efter en sjuhelvetes scen inne på kundmottagningen kunde jag åka därifrån efter att ha betalt 1800:- istället, dom hade "passat på" att byta en andra massa saker som jag inte hade en aning om som de fick äta upp.

Full fart spar tid!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 oktober 2010
vad vare för fel rå?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

196 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Gasspjället enligt dom, men dom hade bytt en himla massa slangar hit å dit så jag kan inte veta säkert.

Full fart spar tid!

Sök