ne har inte hittat extraktor till volvo 460 xD så därför vill jag bygga ett själv å testa
Ok, det underlättar om man vet vilken bil det ska vara till. Volvo 460 alltså! ??? Hur mycket ska motorn varva? Hur mycket är motorn trimmad för övrigt? Har du en 2-ventilsmotor, så kan du utgå ifrån att ha samma diameter på avgasrören som avgasventilen är i diameter. Rörets innerdiameter. När man räknar på diamterar förvånas man över hur klena rören ska vara. Skulle tippa på att du ska ha ca 32mm innvändigt. Räcker till ca 140 hk När väl röret har blivit "Ett" är diametern ca 42-45mm. När extraktorgrenröret är slut övergår man till ca 2 tum
En Gatmotor bör ha ett 4-2-1 rör.
Uppgifterna ska ses som en ungefärlig uppskattning.
När man räknar på diamterar förvånas man över hur klena rören ska vara. Skulle tippa på att du ska ha ca 32mm innvändigt. Räcker till ca 140 hk
Mats
Beror ju helt och hållet på vad du sätter de på för motor och vad bakgrunden i motorn är uppbyggd av samt vad där finns för motstånd i övriga systemet.
Finns en mängd olika bilar som har 32mm extraktor röre med långt mycke mer hästar än 140.
Ja det är till min volvo 460 det sitter en 8v 2L motor i den
kommer inte varva mer än vad bilen gör idag ca 6k och fixa tag i en annan topp å porta den samt mira fräsa sätena å ventilerna med lite roliga vinklar
ok ja det är en 2v motor ska kolla upp exakt då vad för storlek jag har på ventilerna
Jag har ju lite rest material efter mina andra grenrörsbyggen till 945an men dem rören e ju 37mm innvändigt å lite svårt å hitta mindre rör så jag hade hppats på å kunna använda dem rören
Ja det är till min volvo 460 det sitter en 8v 2L motor i den
kommer inte varva mer än vad bilen gör idag ca 6k och fixa tag i en annan topp å porta den samt mira fräsa sätena å ventilerna med lite roliga vinklar
ok ja det är en 2v motor ska kolla upp exakt då vad för storlek jag har på ventilerna
Jag har ju lite rest material efter mina andra grenrörsbyggen till 945an men dem rören e ju 37mm innvändigt å lite svårt å hitta mindre rör så jag hade hppats på å kunna använda dem rören
mvh
ja de går jättebra å göra de också. bara bygga å se glad ut, de kan knappast bli sämre i alla fall.
precis det va lite så jag tänkte med men man vill ju ändå göra på rätt sätt
ett extraktorgrenrörs första funktion är ju att förhindra att cylindrarna motarbetar varandra, utan göra fritt blås från varje potta. genom att göra rören lika långa får man ett jämnt avgasflöde också. vid turbo bruka skall rören inte vara för långa heller då man vill använda den varma komprimerade luften till att få snurr, varm luft färdas fortare än kall. Högre avgastemp ger bättre förbränning också. Lite mer de spåret ett orginal klumpigt grenrör jobbar på.
Kör inte så stort som 2" på grenrörspiporna, om man ser till grenrören på farsans buick så är det 1 3/4" per pipa (1.75"), det funkar fint och flödar duktigt för den effekt vi plockat (475hk ur 5.7liter vid 6500rpm). Det du kan trixa med är att göra kort eller långt grenrör men jag skulle satsa på ett 4-1, blir lite slött på låga register säger dom men gör du ett kort grenrör motarbetar du det ändå, eller om du vill ha mindre bottendrag så kan du göra ett lite längre grenrör.
Tror dock ändå inte du behöver så stort som 1 3/4" men det är en enkel dimension iaf och du kan ju alltid testa dig fram.
Tvärt om, långa rör ger bra bottendrag och korta rör ger ett högre varvtal för max vridmoment. Exakt hur långa dom ska vara beror på vilken pulsvåg man vill stämma av röret på. För att räkna ut det behöver man veta kamaxelns värden. Man kan mäta hur långa orginalrören är till att börja med. Dom brukar faktiskt inte vara så dåliga. Till att börja med kan man korta dom ca 5 cm.
Jag kollade snabbt upp dina avgasventiler. Dom är 32,6mm. Så 32mm rör, invändigt, blir väldigt lämpligt. 1 3/4 är på tok för grova rör. Röret kommer inte alls att göra den nytta som är meningen. Bara leda bort avgaserna till bakre kofångaren.
Ett rätt utformat grenrör/extraktor fungerar som en luftpump som suger ut avgaserna ur motorn. Det är alltså minta möjliga mottryck man vill åstakomma och det får man med Rätt diameter och längd.
nae jag ska inte gå upp i varken ventil lr kanal bara putsa till kanalen så bort med allt gjutskägg osv
men vad händer om man tar förstora rör då?? tex mina 37mm jag redan har hemma?? för har letat efter 32mm inv å det verkar vara svårt att hitta annat än plast
hittade kort böjjar med utv dia 34mm men det blir ju för lite och sen vill jag ha långböjjar
någon som vet om en sida som säljer långböjjar med 32mm inv mått??
mvh
Räknade lite snabbt, med uppskattade siffror, i datorn igår och kom fram till att längden på första piporna ska vara 940mm långa. Då får du ett vridmomentsområde på 3500-5000rpm Bra standard! Självklart varvar den lite mer och ger lite till på max effekt. ca 5500rpm
har kollat runt lite och blivit intresserad av att bygga eget extraktor. visst att man knappt kännar på att göra eget men är bara för utmaningens skull är till en 745a 92 med b230f som har större spridare och nån trim kam. det jag inte hittat är om det spelar nån roll vilka cylindrar som ska sitta ihop med vilka i första skarven (4-2-1 extraktor) men dom jag kollat på har 1+4 sen 2+3 sen går alla ihop. har det nån betydelse för vore enklast med 1+2 och 3+4. nån som vet detta?