3626
Sök

Knack i min rak8

16 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#1
Har köpt en Pontiac starchief 1954 som har en rak sidventils 8.
När jag köpte den gick den inte bra när man skulle gasa vid ex vid ett rödljus utan man fick kicka på gasen så den inte skulle dö....det gick inte att trycka försiktigt på gasen...var nästan som att han fick för lite soppa.
Köpte rep.sats till förgasaren då man misstänkte acc pumpen men det blev inte mycket bättre.
Fick hjälp då med tändningen och det visade sig tydligen att den var väldigt lågt ställd så den ställdes upp enligt han som hjälpte mig.
Men efter det så blev det ett rejält knack ljud i motorn då man varvade upp den lite.
Får motorn jobba eller motorbromsa så hörs det inget alls men däremot när det går väldigt lätt och det är lite varv på den så knackar det rätt rejält.
Har koll på oljetrycket och det ligger konstant på 40 på mätarn.
Är även lite tystare vid kall motor å ökar sen när den blivit varm.
Är det någon som vart med om något liknande så är jag tacksam för förslag å tips vad det kan vara eller vad man ska göra.

3 235 Inlägg
21 juli 2010
#2
Vet inte om ventilerna kan ticka på sådana motorer, eller om det är ramlager som gett upp. Anyway, gå in på www.rvs.se och läs där, kan vara värt att satsa en tusenlapp på en behandling innan man eventuellt börjar riva motorn. Jag har själv testat flera gånger, och det har fungerat väldigt bra.
Senast redigerat av engolf (21 juli 2010)


16 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#3
Om det är ett ramlager eller vevlager......ska man inte tappa oljetrycket då?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 juli 2010
#4
pontiac1954 skrev:
Om det är ett ramlager eller vevlager......ska man inte tappa oljetrycket då?

Är det ett skarpt metalliskt knack eller är det mer utav ett "mjukare" metalliskt knack?

Hade något liknande och då hade jag lyckats kröka stötstängerna.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

396 Inlägg
21 juli 2010
#5
det är inte "bara" spikningar då?
Senast redigerat av Tommy_P (21 juli 2010)

16 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#6
Nej det låter inte som "vanliga" spikningar utan det knackar väldigt tydligt och det är ett rent metalliskt ljud.
Men det konstiga tycker jag att det inte finns då motorn går på tomgång eller då den får "jobba" utan bara när den får gå väldigt lätt typ som när jag kommit upp i ca 50-55km och bilen går av egen tyngd på plan mark då knackar det rejält men när jag gasar eller motorbromsar så försvinner det?
Senast redigerat av pontiac1954 (22 juli 2010)

Supraman
2 300 Inlägg
22 juli 2010
#7
Kan mkt väl va ett lager som har gått ner sig.
iom att en rak 8 e ganska lång finns de kanske möjlighet för om ramlagrena e slitna att vevaxeln flexar och kan då under vissa förutsättningar både tystna och låta mer.
Men kolla så att stötstängerna e raka och att ventilspelet e ok.
Gamla motorer måste justeras och servas oftare än en modern motor.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

299 Inlägg
22 juli 2010
#8
off topic: men aldrig hört talas om en rak 8!! hur låter en sån? smile

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juli 2010
#9
Börja med en redig service som sagt där du tar reda på grundinställningar på förgasare, ventilspel osv, rätt tomgång (låg ca 400rpm?)

Vet inte hur ventilsystemet ser ut på en sån, men har den verkligen stötstänger om det är en sidmotor? Förmodligen ligger lyftarna direkt på kammen som lyfter ventilerna, dvs inga stötstänger.

Är det kul-rullager i vevlagrena? (de yttersta) Det händer att lagret lossnar från axeln eller från lagerhuset och det måste shimsas. Inte troligt att lagerhuset gett sig eftersom det är gjutjärnsmotor, men om axeln snurrar i lagret går det fort att få upp ett glapp där.

Kul med sidventil, det är lättmekat och väldigt enkelt så det går fort att riva, men det är ju tunga grejer i den motorn såklart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
22 juli 2010
#10
caromania skrev:
Börja med en redig service som sagt där du tar reda på grundinställningar på förgasare, ventilspel osv, rätt tomgång (låg ca 400rpm?)

Vet inte hur ventilsystemet ser ut på en sån, men har den verkligen stötstänger om det är en sidmotor? Förmodligen ligger lyftarna direkt på kammen som lyfter ventilerna, dvs inga stötstänger.

Är det kul-rullager i vevlagrena? (de yttersta) Det händer att lagret lossnar från axeln eller från lagerhuset och det måste shimsas. Inte troligt att lagerhuset gett sig eftersom det är gjutjärnsmotor, men om axeln snurrar i lagret går det fort att få upp ett glapp där.

Kul med sidventil, det är lättmekat och väldigt enkelt så det går fort att riva, men det är ju tunga grejer i den motorn såklart.

Jodå, prövade lyfta en gjutjärns topp till en sid-8'a vi hjälpte en kille med. Inte lätta saker där inte, fy fan.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2010
#11
Väntar med spänning på update...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

16 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#12
caromania skrev:
Väntar med spänning på update...

Det kommer så fort något händer!

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 juli 2010
#13
Haha, ja men ut i garaget då! tongue
Farsan hade för övrigt en Starchief när han bodde i USA på 50talet, men det var nog en 55a eller 56a. Tror det var en rak 8a i den men det måste varit toppventilare då? Ska kolla om han kommer ihåg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jävel
2 018 Inlägg
25 juli 2010
#14
Ljudet låter precis som när ja rasade min b230. de knackade metalliskt när motorn inte behövde jobba.
Då var det vevlagrena som gått ner sig.

You got to risk it, to get the biscuit :)

16 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#15
Blir en resa till Rättvik nästa vecka sedan väntar skruvandet!
Men är tacksam för fler synpunkter och ideer.

16 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#16
Nu har Chiefen rullat åtskilliga mil i sommar men med reducerad hastighet pga motorknacket.
Ska köra in bilen nästa helg för att riva ur motorn.
Återkommer med info vad felet är!


Sök